Gå til innhold

Generell diskusjon rundt Norges hovedstad Oslo. En pryd for landet eller en forfallen rønne? Et fristed for kriminalitet eller en trygg by?

Hvordan synes du Oslo er utsendemessig?  

685 stemmer

1. 1. Synes du Oslo er en fin by utsendemessig?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke veldig utfyllende svar. Selv har jeg stemt to ganger i valg. Første gang stemte jeg AP og andre gang stemte jeg Høyre. Tredje gang rev jeg valgkortet i filler og gadd ikke å stemme da ingen av partiene imponerte meg. Tenkte litt på Norges kommunistiske parti, men siden de ikke hadde noen teoretisk sjanse til å vinne en gang droppet jeg det.

Men når vi først snakker om styre hadde det blitt langt bedre om monarkiet ble avskaffet og Norge ble republikk!!! Personlig ville jeg likt det offisielle navnet Staten Norge.

Lenke til kommentar

Når det ellers gjelder Oslo: Med tanke på de bildene jeg hr lagt ut med forslag til framtidens Oslo og den skyskraperen Kjell Inge Røkke ønsker å bygge så tror jeg absolutt at Oslo har potensiale til å bli en flott, stolt by som faktisk ser ut som en moderne by i et rikt i-land! Og jeg synes ikke byen er bare stygg heller. Statsministerboligen, stortinget, rådhuset og operaen er flotte bygg. Har sans for Radison SAS og Posthuset også selv om de er patetisk lave når man ser dem i internasjonal sammenheng. Om planene for Oslo S som jeg har lagt ut bilder av blir en realitet ville det vært fantastisk. Og Frognerparken er kjempeflott. Slottet er verdens nest styggeste bygning bare overgått av Israels nasjonalforsamling Knesset, men slottsparken er kjempefin. Og når jeg er på besøk i Oslo digger jeg en lørdag formiddag nedover Karl Johans gate. Jeg har stor respekt for Norges viktigste og mest kompetente sykehus, Rikshospitalet og Radiumhospitalet, som begge ligger i Oslo. Jeg kjenner for eksempel et par stykker som har fått organdonasjon og dette skjer kun i Oslo såvel som kontrollene etter transplantasjonene og jeg kjenner folk som har hatt kreft og endt opp på radiumhospitalet og Loisenberg hospice (eller hvordan det nå skrives). Regjeringskvartalet med høyblokken var fint det før terrorangrepet og det er kjempe at det er i Oslo fredsprisen deles ut hvert år og at dette er den eneste norske byen som er rangert som en verdensby. Holmenkollbakken er også et flott ikon.

Lenke til kommentar

Verdensby

En verdensby er en alminnelig betegnelse for en by som spiller en avgjørende rolle i vår verden innen kultur og økonomi.

Beta

Auckland, Beirut, București, Budapest, Cape Town, Caracas, Chennai, Guangzhou, Ho Chi Minh-byen, Karachi, Kiev, Lima, Luxembourg, Manchester, Minneapolis, Montevideo, Oslo, Riyadh og Seattle

https://no.wikipedia.org/wiki/Verdensby

Lenke til kommentar

Fair nok, men har du (eller After Dark) noen annen statistikk som gir et bedre bilde?

Here you go:

https://www.aftenposten.no/osloby/i/4dzPba/Kraftig-okning-i-ungdomskriminaliteten-i-Oslo

https://www.aftenposten.no/osloby/i/84kkG/Ni-grafer-som-viser-hvordan-ungdomskriminaliteten-i-Oslo-utvikler-seg

(Tok meg rundt 2 minutter å google).

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar

De sakene omhandler jo kun ungdomskriminalitet, og det ser ikke ut til at faktisk.no kommer til samme konklusjon.

Påstanden var jo uansett at de var flinkere til å få bukt med kriminaliteten i New York enn i Oslo, og da burde den som kommer med påstanden kunne dokumentere den. Det er vel ikke andres oppgave å google det.

Endret av frohmage
  • Liker 2
Lenke til kommentar

De sakene omhandler jo kun ungdomskriminalitet, og det ser ikke ut til at faktisk.no kommer til samme konklusjon.

Påstanden var jo uansett at de var flinkere til å få bukt med kriminaliteten i New York enn i Oslo, og da burde den som kommer med påstanden kunne dokumentere den. Det er vel ikke andres oppgave å google det.

Sant det, men jeg kom ikke med påstanden og er faktisk uenig med den. Jeg kritiserte egentlig bare den første grafen da jeg mente at den ikke kunne vise det hele bildet angående kriminalitet i Oslo. 

Artiklene jeg linker til omhandler ikke helt det som faktisk.no drøfter der bare sånn btw.

og et av intervjuobjektene viser samme skepsis som meg når det kommer til grafen på forrige side

"Gir ikke alltid riktig bilde

På generelt grunnlag forteller hun at endringer i kriminalstatistikken ikke alltid gir et riktig bilde på om kriminaliteten faktisk går ned eller opp. Det er mange faktorer som kan føre til at endringer i statistikken ikke gjenspeiler reelle endringer i kriminaliteten. Mørketallene er store for lovbruddstyper som vold og seksuallovbrudd, og når det gjelder narkotikakriminalitet er statistikken mer et uttrykk for politiets prioriteringer enn reelle endringer i kriminalitetsbildet."

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar

Påstanden til After Dark i hans post dreide seg rundt drapsstatistikk, som han lenket til en artikkel om. Det svarte jeg på en side tilbake i denne tråden.

Mr. Duklain, det virker nesten som du ønsker at Oslo skal ha mer kriminalitet. Oslo har hatt en periode med økende ungdomskriminalitet, men er en ekstremt fredelig by generelt. 

Lenke til kommentar

Påstanden til After Dark i hans post dreide seg rundt drapsstatistikk, som han lenket til en artikkel om. Det svarte jeg på en side tilbake i denne tråden.

Mr. Duklain, det virker nesten som du ønsker at Oslo skal ha mer kriminalitet. Oslo har hatt en periode med økende ungdomskriminalitet, men er en ekstremt fredelig by generelt. 

Det kan jeg forsikre deg om her og nå at jeg vil ikke at Oslo skal ha mer kriminalitet, jeg mener det har alt for mye allerede. Men ja dette er Oslo en liten pilteby sør for polarsirkelen og ikke slummen i Rio, selvfølgelig kunne det vært verre, men det kunne også vært bedre. 

Lenke til kommentar

Ja, ingenting er perfekt og man skal alltid prøve å gjøre ting bedre - også i Norge og Oslo. Vi er i det minte heldige som bor i et av de tryggeste stedene i verden og har en så trygg hovedstad. 

Nå er jeg en av de som mener at MDG faktisk har gjort mye bra for oss som bor og jobber sentralt i Oslo - og er avhengige av bil. Det er blitt mye lettere både å parkere, ferdes med bil, med sykkel eller til fots i sentrum. Ja takk til mer bilfrie gater i sentrum, jeg ser ikke poenget med økt privatbilisme der det allerede er packed med biler og folk. 

Lenke til kommentar

Bra at vi fikk svar på drapsstatistikken, men det var denne delen av posten hans jeg tenkte på.

En makroskopisk storby som City of New York har lykkes med å få kriminaliteten ned i en årrekke og det bare fortsetter og fortsetter. Da burde det vel også være mulig for en mikroskopisk landsby som Oslo...

som han følger opp med dette: 

Når jeg leser nyheter om Oslo er det stort sett knivstikking, ran eller folk som blir slått ned. Og hver gang jeg besøker byen er det narkomaner og uteliggere samt tiggere over hele bybildet. For ikke å snakke om alt av forfall og hærverk...

Det burde ikke være noe problem å rydde opp i en by som Oslo. Sett i norsk målestokk er det en stor by, men sett i internasjonal målestokk er det ikke en landsby engang.

men nå er det vel bare jeg som blir kverulant seint på kvelden  :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...