Gå til innhold

Generell diskusjon rundt Norges hovedstad Oslo. En pryd for landet eller en forfallen rønne? Et fristed for kriminalitet eller en trygg by?


Hvordan synes du Oslo er utsendemessig?  

685 stemmer

  1. 1. Synes du Oslo er en fin by utsendemessig?



Anbefalte innlegg

Både Karl Johan og Grønland er trygge, jeg er mer bekymret for utviklingen på enkelte skoler. 

 

– Han har rett i at Oslo for de aller fleste er en trygg by, men mange ungdommer opplever den ikke som trygg med narkotikasalg, vold, trusler og utpressing som blir stadig mer utbredt. Jeg mener han er tafatt i møte med den alvorlige situasjonen vi ser i flere bydeler, sier Eirik Lae Solberg (H), gruppeleder for bystyret i Oslo.

 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/zLPnd5/hoeyre-politiker-mener-raymond-johansen-ap-bagatelliserer-oslo-volden

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Både Karl Johan og Grønland er trygge

 

Enig, men jeg mener det er større sjanse for å havne i bråk (med fulle nordmenn) på Karl Johan. Horer og narkiser er ikke farlige.

 

 

Enig. Narkobander kan dog være det, men som regel er de ute etter å ta hverandre. Islamister kan være farlige, men det er enn så lenge få av dem i Norge (selv om PST sier at de er den største trusselen).

Lenke til kommentar

Å la barn vokse opp i Oslo er på grensen til mishandling. Spesielt i offentlig skole, der vold, utpressing og ran er vanlig.

 

Du overgeneraliserer her. Oslo er mer enn bare Vestli og Holmlia. De fleste skoler i Oslo er helt fine, men det du beskriver finnes på en håndfull skoler, og problemene må ikke feies under teppet. 

Endret av VRK18
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...

Fatter ikke hva folk har imot høye bygninger. På tide at Oslo ser ut som en virkeig by!

 

I omstridte byggesaker går byrådet til Frp og Høyre for å få flertall
 

Plaza skal utvide med nytt høyhus. KFUM får fotballstadion på Ekebergsletta. Orkla bygger høyhus på Skøyen. De tre kritiserte prosjektene ble vedtatt med borgerlig bistand.

 

https://www.aftenposten.no/osloby/i/bK2ogA/I-omstridte-byggesaker-gar-byradet-til-Frp-og-Hoyre-for-a-fa-flertall

Lenke til kommentar

Å la barn vokse opp i Oslo er på grensen til mishandling. Spesielt i offentlig skole, der vold, utpressing og ran er vanlig.

Har du noe statistikk,  personlige erfaringer eller er det bare via nyhetsoppslag i media du dømmer det på? For de skriver ikke artikler for alle skolene som er helt normale. Artiklene kommer om de som skiller seg ut. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har du noe statistikk,  personlige erfaringer eller er det bare via nyhetsoppslag i media du dømmer det på? For de skriver ikke artikler for alle skolene som er helt normale. Artiklene kommer om de som skiller seg ut. 

Media vil alltid overdramatisere ting, vri de slik at det skaffer flest mulig lesere. Spesielt når det skrives negativt om Oslo, skaper det klikk da både de som liker og de som misliker Oslo vil inn og lese. Av to forskjellige grunner.

 

Vi som har bodd i Oslo det meste av vårt liv, har vanligvis ikke den opplevelsen av byen. Føler meg aldri redd, selv på vei fra T-banen og hjem, da jeg må gå gjennom en mørk og øde strekning.

Lenke til kommentar

Media vil alltid overdramatisere ting, vri de slik at det skaffer flest mulig lesere. Spesielt når det skrives negativt om Oslo, skaper det klikk da både de som liker og de som misliker Oslo vil inn og lese. Av to forskjellige grunner.

 

Vi som har bodd i Oslo det meste av vårt liv, har vanligvis ikke den opplevelsen av byen. Føler meg aldri redd, selv på vei fra T-banen og hjem, da jeg må gå gjennom en mørk og øde strekning.

Enig i det meste ja. Skal sies at jeg bodde i Stovner-området i to år og flyttet relativt nylig. Turte ikke sende samboeren hjem med siste t-banen hvis hun hadde vært ute på byen for eksempel. Ungdom/videregående-skolen som er der har politiet der ukentlig og store problemer med ungdommen i området. Nå er jeg en relativt stor kar så følte meg aldri redd selv, men har vært noen ungdomsgjenger som roper ditt og datten og sikkert hadde gledet seg hvis jeg prøvde å svare på noe.

 

Oslo er en helt fin og trygg by med tanke på størrelsen den har. Noen områder er verre enn andre, ingen tvil. Men stort sett så er det en fin og rolig plass. Virker ikke særlig kult å være ung jente på kveldstid da. Mye ekle typer ute. 

 

Lenke til kommentar

Fin by? Nei fytti grisen ser ut som en søpledynge/narkoreir med rumenere i alle stillinger på hvert hjørne og gatene renner over av narkiser og alkiser mixet inn blant kriminelle gjenger.

Det er helt greit og normalt at de som bor der påstår noe annet. Men dette er inntrykket alle får når de går av toget på oslo s og sprader opp mot slottet

Lenke til kommentar

Det finnes bare to (realistiske) alternativer, dersom Oslo i fremtiden skal være en by for vanlige folk, og ikke bare overklassen. Vi må bygge i høyden, eller utvide markagrensa. Jeg er mest fan av førstnevnte.

Det må bygges i høyden i alle landets byer skjønner ikke hvorfor folk er så negative til dette, kan ikke regne med at det skal se ut some en landsby i 100år når innbyggertallet mangedobles

Lenke til kommentar

Fin by? Nei fytti grisen ser ut som en søpledynge/narkoreir med rumenere i alle stillinger på hvert hjørne og gatene renner over av narkiser og alkiser mixet inn blant kriminelle gjenger.

Det er helt greit og normalt at de som bor der påstår noe annet. Men dette er inntrykket alle får når de går av toget på oslo s og sprader opp mot slottet

Bor her og synes ikke det er greit, hører at mange turister er sjokkerte når de ser hvordan det er.

 

Det man ser er faktisk et resultat av det råttne menneskesynet mange politikere har:

-narkomane er syke og trenger behandling, ikke å bli latt til seg selv på gaten.

-romfolk som kommer hit for å tigge og stjele hindrer barna fra å få utdanning og bli integrert i samfunnet der hvor de bor. De burde straks bli sendt ut av landet om de ikke har en lovlig jobb her eller penger for å betale for lovlig overnattting under ferieopphold her.

-Og for kriminelle gjenger så er det et stort problem at man bare lar mindreårige kriminelle fortsette på den måten. Et enkelt tiltak ville vært å la dem få utsatt dato for når de kan få pass inndratt og sperring på når de kan få og det samme sertifikat for bil med ett år sperring for hver forbrytelse de dømmes for. Jeg kan love at dette enkle tiltaket raskt ville fjernet nesten alle problemer.

Lenke til kommentar

På hvilken måte er innvandrere på trygd med på å presse opp boligprisene i Oslo?

Veldig enkelt, alle som er oppegående fikk med seg hvordan Oslo kommune brukte pengene fra boligskatt til å gå inn i boligmarkedet og overbød alle da de skulle ha tak i boliger til flyktninger. Prisene gikk helt amokk i Oslo. Det kom tiltak for å "roe ned boligmarkedet" som spesielt gjorde degt vanskelig for nyetablerte, men ingen var villige til å gjøre noe med hovedgrunnen til at prisene tok av og de som kun følger med i gammelmedia fikk ikke i det hele tatt med seg hva som skjedde.

 

Uansett er poenget her at det ikke er naturgitt at befolkningen i Norge, og spesielt i Oslo øker som den har gjort de siste årene. Uten den massive trygdeinnvandringen vi har hatt ville det ikke vært like aktuelt å snakke om skyskrapere eller utbygging i marka.  Dette er altså konsekvens av en villet politikk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...