Gå til innhold

Generell diskusjon rundt Norges hovedstad Oslo. En pryd for landet eller en forfallen rønne? Et fristed for kriminalitet eller en trygg by?


Hvordan synes du Oslo er utsendemessig?  

685 stemmer

  1. 1. Synes du Oslo er en fin by utsendemessig?



Anbefalte innlegg

  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Bensin- og dieselbiler kan bli forbudt i Oslo

 

Et forbud mot bensin- og dieselbiler i Oslo sentrum kan komme allerede om seks år. Byrådet utreder nå hvordan området innenfor Ring 3 kan bli fossilfritt i 2024.

 

Byrådet har bedt Klimaetaten finne ut hvordan området innenfor Ring 3 kan bli fossilfritt i 2024. Utredningen er ett av flere tiltak i en ny handlingsplan for bedre luftkvalitet i Oslo, som byrådet legger fram torsdag.

 

https://e24.no/makro-og-politikk/miljoepartiet-de-groenne/bensin-og-dieselbiler-kan-bli-forbudt-i-oslo/24242015

 

Hva mene dere?

Lenke til kommentar

først - jeg kom til Oslo i 1979 som ung mann og bodde forskjellige  steder sentralt i Oslo 2 og Oslo 3 frem til 1995.

Hadde da fått familie og flyttet ut til nabo kommune

Hvordan man liker byen er opplagt avhengig av hvilken fase i livet man er.

Nå som eldre er jeg likegyldig til Oslo og får ordnet alt der jeg bor og er svært sjeldent innover.

 

Har et inntrykk av at Byen er overtatt av kule høyt utdannede innflyttere uten hverken bil eller barn eller hund eller båt eller hytte eller behov forandre ting enn å gå på kafe og synse.

 

En av kjepphestene  mine er at de helt glemmer at Oslo  er landets største vei kryss, der landets 3 største hovedveier møtes og

havner i times lange køer. Kan sammen lignes med totalt hjerte infarkt.

Meg selv og flere 100.000 andre har ingenting inne byen å gjøre, men er ofte nødt å passere gjennom.

Det må rett og slett gjøres noe nå - før folk begynner å stemme med beina ved neste valg - ref Ap- parties gallop tall

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

ENDELIG har noen forstått noe! Håper VIRKELIG dette blir noe av!!!

 

Røkke vil bygge 180 meter høyt signalbygg
 
Kjell Inge Røkke ønsker å bygge signalbygg for «Verdenshavenes hovedkvarter» på Fornebu.
 
– Norge er en verdensledende havnasjon, og har muligheter og forutsetninger for å ta et globalt lederskap for havet. Vi ønsker å legge til rette for å samle ledende kunnskaps-, innovasjons- og forskningsmiljøer til «Verdenshavenes hovedkvarter» på Fornebu, sier Nina Jensen, tidligere WWF-sjef, som nå er administrerende direktør i Røkkes X Four-10.
 
Ettersom bygget er planlagt med en høyde på 180 meter, vil det ifølge Wikipedia bli klassifisert som en skyskraper. 
 

https://e24.no/naeringsliv/kjell-inge-roekke/roekke-vil-bygge-180-meter-hoeyt-signalbygg/24255736

 

Som tidligere hovedflyplass før Gardermoen er Fornebu et flott sted å begynne med skyskrapere. Håper dette blir noe av og at det vil spre seg!!!

Lenke til kommentar

Dersom Oslo skal på nytt bli en by hvor vanlig folk har råd til å bo, så må vi bygge i høyden. I tillegg kommer kulturtilbud til å florere, når vi pakker mange mennesker sammen på et lite område. Jeg støtter dette 100%. Kanskje vi kan starte å fikse et av norges største problemer, mangel på ting å gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Oslo blir dyrere:

 

Oslo kraftig opp på listen over verdens dyreste byer
 
Singapore er verdens dyreste by å leve i, går det frem av den årlige oversikten til The Economist. Oslo gjør et byks opp på listen.
 
Oslo ligger på en 5. plass, opp seks plasser fra fjorårets 11. plass.

 

https://www.nrk.no/urix/oslo-kraftig-opp-pa-listen-over-verdens-dyreste-byer-1.13964176

Lenke til kommentar

Oslo blir dyrere:

 

Lurer litt på hvordan det hadde sett ut om vi tok kjøpekraften med i beregningen. Da hadde Oslo ligget langt bedre an.

 

Det er klart ting blir dyrere når vi har så høye lønninger som vi har i Norge. Men tar vi kjøpekraften med i beregningen, er Norge et ganske rimelig land å leve i. For turister, derimot, oppleves det som veldig dyrt.

Lenke til kommentar

Andre storbyer ogsaa. Tar du med skyhoye norske skatter I netraktning saa ser Oslo ikke saa bra ut

 

Norge generelt er på 6. plass når det gjelder kjøpekraft i verden, ut fra gjennomsnittlig nettolønn (etter at skatter og avgifter er trukket fra).

 

Sjette best av ca. 200 land ser ganske bra ut, spør du meg.

 

Tallene er fra 2010, men det har ikke endret seg mye.

 

Denne artikkelen er fra 2015 og går på mye av det samme:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Oslo blir dyrere:

 

Lurer litt på hvordan det hadde sett ut om vi tok kjøpekraften med i beregningen. Da hadde Oslo ligget langt bedre an.

 

Det er klart ting blir dyrere når vi har så høye lønninger som vi har i Norge. Men tar vi kjøpekraften med i beregningen, er Norge et ganske rimelig land å leve i. For turister, derimot, oppleves det som veldig dyrt.

 

 

Det er kanskje rimelig for godt voksne med god økonomi, men hva med skoleelever og studenter!? Kjenner flere som ha reist utenlands for å studere og ikke kan flytte tilbake igjen fordi Oslo er altfor dyrt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er kanskje rimelig for godt voksne med god økonomi, men hva med skoleelever og studenter!? Kjenner flere som ha reist utenlands for å studere og ikke kan flytte tilbake igjen fordi Oslo er altfor dyrt.

Hvorfor skal det være annerledes for de som studerer i utlandet vs. de som studerer i Oslo i utgangspunktet?
Lenke til kommentar

Poenget mitt var hvor dyrt det er å bo i Oslo generelt.

Ikke med tanke på lønnsnivå.

 

Studentjobber i Norge er bedre betalt enn studentjobber i utlandet.

Lavtlønnsyrker er bedre betalt enn lavtlønnsyrker i utlandet.

Høyt lønnede yrker er bedre betalt enn høyt lønnede yrker i utlandet.

Og studenter i Norge får mer i stipend og lån enn studenter i mange andre land.

 

Problemet for de som har studert i utlandet, er vel mer at de ofte pådrar seg et større studielån enn om man studerer i Norge, enn at Oslo er så mye dyrere enn andre hovedsteder.

Lenke til kommentar

 

Andre storbyer ogsaa. Tar du med skyhoye norske skatter I netraktning saa ser Oslo ikke saa bra ut

Norge generelt er på 6. plass når det gjelder kjøpekraft i verden, ut fra gjennomsnittlig nettolønn (etter at skatter og avgifter er trukket fra).

 

Sjette best av ca. 200 land ser ganske bra ut, spør du meg.

 

Tallene er fra 2010, men det har ikke endret seg mye.

 

Denne artikkelen er fra 2015 og går på mye av det samme:

Ifølge disse tall, har Oslo borgene mindre kjøpekraft i forhold til andre storbyer rundt verden

 

https://www.statista.com/statistics/262825/worldwide-gross-wage-index/#0

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Poenget mitt var hvor dyrt det er å bo i Oslo generelt.

Ikke med tanke på lønnsnivå.

 

Studentjobber i Norge er bedre betalt enn studentjobber i utlandet.

Lavtlønnsyrker er bedre betalt enn lavtlønnsyrker i utlandet.

Høyt lønnede yrker er bedre betalt enn høyt lønnede yrker i utlandet.

Og studenter i Norge får mer i stipend og lån enn studenter i mange andre land.

 

Problemet for de som har studert i utlandet, er vel mer at de ofte pådrar seg et større studielån enn om man studerer i Norge, enn at Oslo er så mye dyrere enn andre hovedsteder.

 

 

Har du noen kilde på dette?

 

Jeg kjenner nordmenn som studerer i utlandet og blir helt sjokkert over prisene når de kommer tilbake til Norge enten det er på ferie eller for godt.

Lenke til kommentar

Ifølge disse tall, har Oslo borgene mindre kjøpekraft i forhold til andre storbyer rundt verden

 

https://www.statista.com/statistics/262825/worldwide-gross-wage-index/#0

Får bare opp at jeg må betale for innholdet.

 

Men det er sikkert flere måter å regne ut det med kjøpekraft. Kildene jeg viser til viser kjøpekraft etter at skatt er trukket fra, og skal gi et ganske riktig og realistisk bilde. Også må du også tenke på at Norge har mange goder for skatten vi betaler, slik at vi ikke behøver å bruke penger på de tingene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...