St1gar Skrevet 15. februar 2011 Del Skrevet 15. februar 2011 (endret) Vi skal gå over fra modem/router med "trådløst" (Homeplug), nettverk, til nettverkskabel. Vi snakket med elektriker på telefon, og han mente at det primært sto mellom to kabeltyper: Kategori-5 og kategori-6, hvor den største, (eneste?), forskjellen var overføringshastigheten. Jeg gjetter på at kategori-6 er den raskeste. (Høyest nummer. ) Så spørsmålet mitt er om det holder for oss å simpelthen velge den raskeste kabeltypen, eller om det er andre ting å ta hensyn til. Det er et to-etasjers hus med modemet i etasjen over og PC'n det er snakk om i etasjen under. Jeg vet ikke helt hva maks-hastigheten på maskinens internettilkobling er, eller hvordan jeg finner det ut . På forhånd takk for hjelpen. Endret 15. februar 2011 av St1gar Lenke til kommentar
Munty Skrevet 15. februar 2011 Del Skrevet 15. februar 2011 (endret) Ingen ting å ta hensyn til. Likesågreit å ta CAT6 med mindre elektrikeren prøver å ta masse penger for det da. EDIT: Egentlig vil vel ikke datamaskinene eller ruteren greie så høye hastigheter som CAT6 støtter. Om CAT6 av en grunn skulle koste skjorta, vil du ikke merke noe som helst forskjell mellom 5 og 6. Men om det er samme pris, eller lite betydelig høyere, er det bare å gå for CAT6 Endret 15. februar 2011 av Munty Lenke til kommentar
nahojp Skrevet 15. februar 2011 Del Skrevet 15. februar 2011 Så spørsmålet mitt er om det holder for oss å simpelthen velge den raskeste kabeltypen, eller om det er andre ting å ta hensyn til. Det er et to-etasjers hus med modemet i etasjen over og PC'n det er snakk om i etasjen under. Jeg vet ikke helt hva maks-hastigheten på maskinens internettilkobling er, eller hvordan jeg finner det ut . Makshastigheten på internet-tilkoblingen finner du på regningen fra ISP-en. Men cat-5 gir langt høyere hastighet enn typiske hjemmebredbånd. Så hvis du bare skal bruke denne kabelen til å koble PCen til bredbåndsmodemet, så er det ingen gevinst med cat-6. Men i forhold til senere bruk - hvis du skal ha noen som helst form for hjemmenett med flere enheter som skal snakke sammen via den kabelen du skal strekke nå - så kan cat-6 være mer aktuelt. Og den kabelen du monterer nå vil antagelig ligge der en stund. Cat-6 kan altså være en god investering for fremtiden. Det avgjørende er vel pris. Det bør ikke være noen stor prisforskjell - cat-6 har vel litt høyere meterpris på selve kabelen, men arbeidet er omtrent det samme og det utgjør mesteparten av det du betaler. Riktignok kan cat-6 være litt mer klønete å trekke, (kabelen er litt tykkere og stivere) og termineringen krever litt mer nøyaktighet, med det har neppe noe å si i praksis for hvor lang tid det tar. Lenke til kommentar
St1gar Skrevet 16. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2011 Takk for informasjonen. Bra å vite. Det blir selve elektrikeren som får ansvaret for å trekke og installere kabelen, så med mindre Cat-6 er så klønete å trekke at det blir utenfor elektrikerens fatteevne, så burde neppe det bli noe problem. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå