Gå til innhold

Når befal går fram som dårlige eksempler

Tom&Jerry

Anbefalte innlegg

For hva gjør man dersom befal av høyere grad går fram som dårlige eksempler og ikke er med å støtter opp om menige?

Lederen og befalet mitt er nettopp en slik person, og jeg begynner å få nok. Han skaper dårlig arbeidsmiljø - og da spesielt for oss menige. Avdelingen min er en teknisk avdeling i forsvaret og det er derfor et overtall av befaler i forskjellige grader. Det skal sies at de eller fleste er hyggelige mennesker som både er inspirerende og som støtter menige i deres hverdag. Desverre er det ikke slik med lederen vår og det virker ikke som noen vil eller våger å si fra om problemer heller. Nettopp fordi han sitter på toppen i et system hvor kun mennesker på hovedkvartere er høyere og at folk er redd for kosekvensene dersom man konfronterer vedkommende.

Alle kan ha dårlige dager, men lederen på min avdeling har stått opp med feil fot 9 av 10 dager. Med det mener jeg aldri et "god morgen" og generelt veldig sur holdning til både sine kollegaer og oss menige på avdelingen. Det gir aldri et godt bilde eller en god start på dagen dersom de som holder morgenbriefen ikke en gang orker å gi fra seg så mye som et lite smil.

Generelt sur og kvass tone dersom man tar kontakt. Det er slik at vi tar kontakt via lederen ganske mange ganger om dagen, fordi det går på walkietalkier hver gang vi skal ha tak i teknisk støtte eller hva det måtte være.

I tillegg har vedkommende fått et ganske dårlig bilde av meg og jeg er overbevist om at han misliker meg - og det helt uten grunn. Dersom det skal jobbes sent en uke for noen få soldater, så bli jeg satt opp på disse vaktene hver bidige gang. Dette er spesielt tilfelle nå hvor jeg har jobbet desidert og soleklart mest over en 5 ukers periode! Det er også slik at jeg hele tiden har stått på, tatt iniativ hele vegen og som sagt er den som desidert har jobbet mest av oss menige. Jeg er også den med mest erfaring blandt oss menige. Likevell er ikke jeg blitt tildelt korporal vinkel på brystet. Ekstremt frustrerende er det når jeg går med andre menige som er blitt korporaler, men som har vært inne halvparten av tiden min, har dobbelt så lite anstrengelse og jobber dobbelt så lite som meg. Det kommer nettopp av denne lederen og jeg er bombesikker på at jeg kommer til å få en dårlig tjenesteattest med kun "forventet" på alle punktene fordi han bare har bestemt seg for det.

Jeg mener at dersom man skal være leder i forsvaret med den stillingen han innehar, så skal man også vise respekt, være til innspirasjon for sine kolleager/underordnede og så definitivt gå fram som et godt forbilde og eksempel - noe han stryker på alle punkter med glans.

Jeg har lenge vurdert å ta befalsutanning innen denne tekniske tjenesten, men jeg revurderer det hele nettopp på grunn av arbeidsmiljøet. Ingen inspirasjon fra ledelsen og kune sure miner hele vegen. Hvem ønsker vel å jobbe i et slikt miljø?

Jeg vurderer å skrive et brev etter dimmetid og skrive akkurat hva jeg mener om situasjonen. Nettopp for å gjøre ledelsen oppmerksom på dette og for å skape mer rettferdighet for de neste menige som kommer etter meg. Dårlig arbeidsmiljø, urettferdige betingelser og middels OK tjenesteattest basert på synsing fra en ledere er ikke noen som fortjener.

Eneste er at jeg ikke våger å gjøre noe slikt før jeg eventuelt har dimmet og det ikke kan påvirke papirene mine fra førstegangstjenesten. Ganske synd at vi ikke har evaluering eller en eller annen form for medarbeidsamtaler hvor slike ting kanskje lettere kunne blitt tatt opp uten at man skal få ris og kjeft.

Hva tenker dere om å skrive et velskrevet brev til ledelsen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det vil alltid finnes enkelte dårlige befal i Forsvaret, akkurat som på andre arbeidsplasser. Men det vil ikke automatisk si at man skal ta til takke med det bare fordi man er i Forsvaret, og førstegangstjenesten. I min tropp hadde vi etter ca et halvt år eller noe en time hvor vi fikk utlevert skjema med navn på befalene våre og forskjellige ting vi skulle skrive om dem. Det hele var anonymt, så alle skulle tøre å skrive det de mente. Dette funket kjempe bra, og det ene befalet som var litt over-sjef og som hadde litt dårlig holdning til oss menige skjerpet seg. Det er bare synd at dere ikke har mulighet til dette. Hva synes de andre om dette befalet? Er det kun du som opplever det slik?

Én ting du kan gjøre er jo å ta kontakt med TMO, men spørs hvor mye de får gjort med den saken iom at det er snakk om oppførsel til ett enkelt befal. Men det skader i alle fall ikke å høre med dem.

Et velskrevet brev til ledelsen, som du sier, kan enten fikse problemet eller forverre det. Personlig ville jeg ikke tatt sjansen på å sendt et brev sånn i første omgang. Jeg ville tatt meg en prat med gjeldende befal. Spurt om du kunne ta opp noe med h*n. Men dette avhenger jo også litt av akkurat hvordan befalet er.

Befal skal ikke føle at de menige er til heft for deres arbeidsdag, og at de kun er der som midlertig arbeidskraft for å gjøre drittjobben og ellers være i veien for alt annet.

Lenke til kommentar

Å skrive et brev synes jeg er å "eskalere" situasjonen for mye. Da kan du risikere at det går andre veien, selv om intensjonen var en helt annen. Å være leder i forsvaret handler om å kunne prate med mennesker, ta opp saker både i en arena, men også privat mellom befal og soldat.

Jeg synes at du SKAL snakke med personen. Dersom samtalen skulle bli useriøs, så har lederen din en overordnet.

Merk deg dog at du ikke skal "vinne" noe i form av bedre tjenesteuttalelse der og da ved samtalens slutt, men du skal fronte dine synspunkter og hva det gjør med deg i din hverdag. Poenget er å gjøre personen bevisst på dine tanker gjennom hans lederstil.

Eksempler kan være mer ros fra din leder dersom det er på sin plass, og dette gjerne personlig fra personen selv til deg, og ikke til hele gruppen.

Det er satt krav om at vernepliktige skal ha en midtveissamtale når 6 måneder av tjenesten er gjennomført, samt en sluttsamtale ved dimisjon, og her er det en gyllen agenda for deg å ta opp hva du synes om befalet, samt vite hva personen synes om deg og hva du kan gjøre for at personen skal legge merke til deg.

Som det ble skrevet tidligere, forventet er IKKE en dårlig uttalelse. Forventet er faktisk en god uttalelse. Over forventet er meget god, og utmerket er utmerket :)

Ikke få for stort tunnelsyn når det gjelder hvor kryssene er plassert. Det er det som står i selve tjenesteuttalelsen som betyr noe, da det er dette som forteller dine sterke og svake sider, og da kanskje med eksempler. Og det er nettopp dette som gjør at man lærer å kjenne seg selv, og dette kan brukes i dagliglivet eller om man skulle bli en leder i fremtiden.

Du nevner også noe om at arbeidsmiljøet er en faktor som kanskje endrer ditt syn på befalskole/utdanning i Forsvaret.

Synes ikke at du skal feie arbeidsmiljøet over en kam, da du starter tråden din med at andre befal er glade og inspirerende, men lederen din ikke er av den type. Jeg vil heller tro det var en skrivefeil fra din side, og trolig ikke slik du mente det. Men det kan fort tolkes feil.

Skulle du ta valget å søke befalsutdanning, så ønsker jeg deg lykke til! Du vil få mange gode erfaringer, opplevelser, bli kjent med dine og andres sterke og svake sider, befal og soldater!

vZ.

Lenke til kommentar

Nei det er ikke bare jeg som føler det slik. Samtlige menige i avdelinger har gitt utrykk for at de ikke liker lederstilen og at vi føler oss mer i vegen enn vi er der for å hjelpe til. Jeg mener at ingen skal føle seg i vegen under førstegangstjenesten når man faktisk gjør den jobben man er satt til å gjøre og gjør en pliktoppfyllende jobb. Man sitter liksom ikke igjen med de gode inntykkene og føler at forsvaret er noe å satse på når man får slike opplevelser som vi menige har fått under vår førstegangstjeneste - nemmelig ledere som går fram som så dårlige eksempler og har en overdreven kvass tone til oss menige som faktisk gjør en utmerket jobb i hverdagen.

Man merker jo også at ferdige utdannede befaler er der i noen år, så drar de igjen. Og det er flere befaler som har gitt utrykk for at ledelsen slett ikke er slik den burde være. Både av lavere rang og av høyere rang. Men man kan liksom ikke si fra, fordi de som kan si fra ikke sitter på den høyeste hesten og liksom ikke "har noe man skulle sagt"

TMO er ikke en mulighet. Fordi de ikke direkte berører denne avdelingen og HTV på leiren her er mer opptatt av sin egen CV enn å støtte soldater.

Heldigvis (heldigvis!) har vi befaler som er skikkelige og som vet å sette pris på det arbeide vi utfører, og det et nettopp det som driver oss menige framover i hverdagen. Hadde det ikke vært for disse sjelene, så vet jeg faktisk ikke om jeg hadde orket å være inne i den avdelingen så lenge som jeg har vært. Et eneste befal har takket oss ordentlig etter en enorm innsats etter en øvelse, og det er slike ting jeg vil ta med meg videre - at det hjelper å stå på og at man får noe igjen for strevet. Ikke at man bare skal bli jaget videre i tjenesten uten å føle seg satt pris på. Mener ikke vi skal få blomsterbuketter og klapp på skuldra hver gang vi utfører en arbeidsoppgave, for vi er tross alt menige som er inne til en pliktig førstegangstjeneste, men god arbeidsinnsats burde i alle fall ikke straffes slik det noen ganger har vært tendenser til.

Uansett så dimmer jeg snart, og den tjenesten jeg har hatt, den har jeg hatt uansett. Jeg kan ikke forandre på det, men jeg ønsker ikke at andre menige som kommer etter meg skal bli møtt med den samme kvasse tonen og føle seg nærmest undertrykt i tjenestehverdagen.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Nå vet jeg ikke om saken din har forandret seg, og om du vil svare på disse spørsmålene?

Men jeg kjenner en del TMO folk som jeg kan spør om hjelp angående saken.

Men da må jeg vite hvilken avdeling og hvilke leir du er i?

Hvordan rang har befalet osv?

Fult forståelig om du ikke vil si dette, eventuelt send det i PM?

Men sånn jeg oppfattet det, så er ikke dette noe en skal erfare i FGT.

Gjensidig respekt, og omsorg vet jeg er noen av kriteriene til befal for effektivitet.

Ingen vil jobbe om man ikke får noe av dette.

Og det at man ikke tørr å si noe imot et befal av "frykt" for dårligere omtale i tjenesteutalsen er jo

ikke akseptabelt mener jeg.

Om han er sånn mot dere, vil han helt sikkert ikke forandre seg for videre Menige, og da vil sikkert mange takke deg om du får ordnet på dette.

Men et brev til ledelsen etter du har dimmet er fult mulig, men jeg tviler på at det vil ha noen effekt for å være ærlig. Ting Tar Tid vet vi vell alle at gjelder.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Du skal vite det at TMO alltid skal jobbe for det beste for alle, hvis ikke TMO lokalt vil gjøre så er det bare å sende en mail til TMO sentralt. Det går også ann å ringe dem. HAr selv vært borti dem flere ganger i form av kurs og lignende, og det er folk som virkelig kan det de driver med og ønsker å hjelpe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...