Gaarulf Skrevet 15. februar 2011 Del Skrevet 15. februar 2011 Jessda. Skulle fikse tante sin første generasjons Aspire One da den fikk blåskjerm helt ut av det blå. Siden hun hadde backup av alle dokumenter så jeg ikke noe særlig grunn til å laste over XP på en bootbar minnebrikke for så å prøve å fikse blåskjermen når acer hadde en boot partisjon tilgjengelig. (Blåskjermen var 0000024 / 00000x24 eller noe i den duren, googla det i alle fall). Alt fungerte fint til ca 70% da det kom en error om at reformateringa gikk lukt til helvete og pcen reboota. Nå får jeg ikke tilgang til recovery funksjonen og får heller ikke boota med Ubuntu minnepinne (Har skifta bootprioritet i BIOS, men det virker som om acer har lagt inn en egen bootprioritet som trumfer denne, og den bootprioriteten har kun 2 valg, network ett eller annet samt HDDen.). Når jeg skrur på maskina får jeg NTDRL error og det virker som maskinen virkelig er kapput. Pcen har hatt generelt mye blåskjermer og småproblemer så det kan kanskje være maskinvaren som begynner å streike. Er det noe jeg kan gjøre uten å lete opp ekstern CD drive eller laste ned XP til en minnepinne? Og siden jeg ikke fikk boota med ubuntu USB, hvordan skal jeg da få det til med en XP USB? Gjør dette av egen fri vilje da jeg plutselig ble familiens gratis IT support, så om løsninger kommer til å være veldig tidskrevende så vil jeg nok heller anbefale min kjære tante å få hjelp hos noen som faktisk kan dette Lenke til kommentar
Enfenion Skrevet 20. februar 2011 Del Skrevet 20. februar 2011 Det er jo en mulighet å ta ut harddisken og koble den til en annen PC for å ta backup i det minste... Er jo mulig at en formatering av harddisken løser problemet, selv om jeg har mine tvil. Videre høres det veldig ut som et hardware-problem, og dette burde være dekket av garanti, evt. reklamasjonsrett om datamaskinen er mindre enn 5 år gammel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå