Gå til innhold

Piratvirksomhet i det indiske hav (utenfor Somalia)


Anbefalte innlegg

Men tror ikke noen har snakket om å gi sjømannen en AG og be han krige, er jo snakk om å annsette private sikkerhetsfolk der de fleste har militær erfaring bak seg. Om du setter ett lag på skipet burde det holde lenge for å drive vekk pirater. Trenger ike særlig tunge våpen heller. Antagelig ikke særlig dyrt heller sammenlignet med mye annet.

 

Ahhh.. i see.. ja du kan så si...

 

Jeg tipper det er en veldig god grunn for at dette ikke blir spesielt aktuelt og det er at disse vaktene må lønnes av rederiene.

 

Hvem betaler for krigsskipene?

 

Jeg tror ikke det er rederiene ser du

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men tror ikke noen har snakket om å gi sjømannen en AG og be han krige, er jo snakk om å annsette private sikkerhetsfolk der de fleste har militær erfaring bak seg. Om du setter ett lag på skipet burde det holde lenge for å drive vekk pirater. Trenger ike særlig tunge våpen heller. Antagelig ikke særlig dyrt heller sammenlignet med mye annet.

 

Ahhh.. i see.. ja du kan så si...

 

Jeg tipper det er en veldig god grunn for at dette ikke blir spesielt aktuelt og det er at disse vaktene må lønnes av rederiene.

 

Hvem betaler for krigsskipene?

 

Jeg tror ikke det er rederiene ser du

 

Ser poenget ditt der, men nå er det vell først og fremst rederiene som har tatt til ordet for å få lov til å annsette private til å sikre skipene.

 

Jeg synes nesten det er for ille å nekte folk å bevæpne seg under slike tilstander som det er i visse ommråder

Lenke til kommentar

Så mye krig og elendighet som det har vært i den delen av verden er sikkert somaliske soldater godt trent...

 

De har sikkert mye erfaring innenfor strid generelt, men å frigjøre gissler er uhyre vanskelig og en type operasjon som selv de beste og mest trente innenfor dette feltet sliter med. Det krever vanvittig med trening og drilling og mye avansert utstyr om man skal frigi gissler fra en fiende som er forberedt på å henrette dem. Da håper jeg mye heller at det sendes inn noen danske spessere som kan gjøre dette på en profesjonell måte, så kan heller de somaliske soldatene få æren for operasjonen.

Lenke til kommentar

Som sagt tror jeg gass som bedøver alle sammen vil være det beste.

 

Spørsmålet er jo om dette er noe som Somaliske soldater har tilgang på, eller som finnes for den del. Sist slikt ble benyttet var vell i Moskva og da strøk det temmelig mange sivile med, dette på tross av at noen av verdens fremste spesialstyrker deltok. Blir spennende å se hvordan det ender. Det beste er kanskje å forhandle frem noe, i allefall i første omgang.

Lenke til kommentar

Husker godt den saken i Russland ja. Men der var det litt begrenset hvor mye hensyn man tok til de sivile. (Anbefaler deg å lese Putins Russland).

 

Forhandler man med piratene gir man et signal om at man tolerer piratvirksomhet og oppmuntrer dem dermed til å fortsette med det, hvilket blir feil.

Lenke til kommentar

Advarer mot å betale løsepenger for danske gisler

 

Å betale løsepenger for den danske familien som er kidnappet av pirater i Somalia, vil bare oppfordre til mer piratvirksomhet, advarer lokale myndigheter.

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article4052886.ece

 

Akkurat det jeg har sagt hele tiden. Om man går med på piratenes krav tror de at de kan fortsette virksomheten sin. Man må ikke forhandle med pirater, men drepe dem!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...