Rata101 Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 Men altså... dette er enkelt. A: man overvåker havområdet B: man ser en båt utenfor "tillatte grense" C: man senker båten med hva man måtte ønske D: spis lunsj Dette er... litt for enkelt. Kanskje på tide å våkne opp fra drømmeland? Lenke til kommentar
αкαѕнα Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 Det skiller seg nok fra Glimti sin versjon for han mente at flyene skulle kunne skille pirater fra fiskere og bombe dem lenge før de kom frem. Jeg mistenker at det kanskje ikke var så godt gjennomtenkt for Glimti har en tendens til å forsvinne når han mangler svar, og dette har han nektet å svare på Da sitter man jo med et lite problem med tanke på at det nok sikkert kan være vanskelig å skille vanlige fiskere og pirater Dette er... litt for enkelt. Kanskje på tide å våkne opp fra drømmeland? Ting er faktisk oftere enn du tror ikke mer komplisert enn hva du velger å gjøre det til selv. Lenke til kommentar
Rata101 Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 Fortell det til krigsdomstolen i Haag. Lenke til kommentar
αкαѕнα Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 Fortell det til krigsdomstolen i Haag. Nå gjør du det komplisert... krigsdomstolen i Haag er ikke representert i Somalia, og jeg menes selvfølgelig at de skal få informasjon om hva som skjer først. dvs.. sett opp plakat på alle badestrender og fortell at all svømming utenfor badesonen vil kunne medføre umiddelbar eliminasjon uten ytterligere varsel. Lenke til kommentar
Rata101 Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 (endret) Lol... Virkeligheten er komplisert. Krigsdomstolen i Haag er representert i landene som ønsker å beskytte skip mot pirater. Det å forklare hvordan man uvilkårlig bomber sivilister uten å undersøke nærmere først vil man få endel problemer med å forklare. De samme landene har også forpliktet seg til å følge havrettstraktaten. Samtidig har du ikke giddet å undersøke hvordan denne overvåkningen skal foregå. Du bare antar at det skal gå lett som en plett å finansiere og effektuere et opplegg som i praksis går ut på å oppdage små plastikkjoller ute på havet, 24 timer i døgnet. Endret 25. februar 2011 av Rata101 Lenke til kommentar
αкαѕнα Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 Samtidig har du ikke giddet å undersøke hvordan denne overvåkningen skal foregå. Du bare antar at det skal gå lett som en plett å finansiere og effektuere et opplegg som i praksis går ut på å oppdage små plastikkjoller ute på havet, 24 timer i døgnet. Slik som i dag selvfølgelig, bare at man senker alt men ser i stedet for å vente til man blir bordet. Jeg er jo bare ei heks fra det kalde nord.. selvfølgelig har jeg ikke sjekket... Jeg gav deg jo den enkle løsningen og ikke en som betyr at alle skal sitte å tvinne tommeltotter. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 26. februar 2011 Del Skrevet 26. februar 2011 Men problemet var at løsningen du gav var for enkel, er massemord på uskyldige og fullstendig politisk uspiselig... En anerkjennelse av Somaliland hadde kanskje vært veien å gå. Vise at godt lederskap, tiltak mot piratene og demokrati belønnes. Dette ville i tillegg gi en offentlig anerkjent partner i området. Dernest ville en større afrikansk-ledet fredsoperasjon sammen med et massivt infrastruktur-bygget-med-lokal-arbeidskraft-program bli iverksatt i rest-somalia. Lenke til kommentar
αкαѕнα Skrevet 26. februar 2011 Del Skrevet 26. februar 2011 Men problemet var at løsningen du gav var for enkel, er massemord på uskyldige og fullstendig politisk uspiselig... Jasså.. så det er vi som må bære ansvaret når de trosser de grensene som blir satt da?? La meg illustrere dette med et eksempel: Du setter opp en minefelt på et jorde og setter så skilt foran som tydelig viser at dersom du går ut der så vil du sannsynligvis dø. Hvem har da skylden? Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 26. februar 2011 Del Skrevet 26. februar 2011 Men problemet var at løsningen du gav var for enkel, er massemord på uskyldige og fullstendig politisk uspiselig... Jasså.. så det er vi som må bære ansvaret når de trosser de grensene som blir satt da?? La meg illustrere dette med et eksempel: Du setter opp en minefelt på et jorde og setter så skilt foran som tydelig viser at dersom du går ut der så vil du sannsynligvis dø. Hvem har da skylden? Hvis du setter det opp midt på et jorde som en familie har pløyet hele livet. Er det din eller deres skyld at de sprenger til biter når de blir tvunget ut av sult for å hente mat? Det er tross alt et område der folk fisker for å få mat vi snakker om, ikke bare bare å stenge hele sjøen. Lenke til kommentar
αкαѕнα Skrevet 26. februar 2011 Del Skrevet 26. februar 2011 Hvis du setter det opp midt på et jorde som en familie har pløyet hele livet. Er det din eller deres skyld at de sprenger til biter når de blir tvunget ut av sult for å hente mat? Det er tross alt et område der folk fisker for å få mat vi snakker om, ikke bare bare å stenge hele sjøen. Det er helt klart et problem jeg har bevisst valgt å ignorere. Og det er jo selvfølgelig ufattelig kjipt for dem som livnærer seg på dette, men det er prisen de må betale. La dem rydde opp hjemme selv og kvitte seg med piratene sine selv om de vil ut å fiske igjen sier nå jeg. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 26. februar 2011 Del Skrevet 26. februar 2011 Så om naboen din er en seriemorder er dette ditt ansvar å rydde opp? Skal du bli fengslet siden du ikke stoppet han? Verden fungerer ikke slik, hverken der eller andre steder. Lenke til kommentar
αкαѕнα Skrevet 26. februar 2011 Del Skrevet 26. februar 2011 Så om naboen din er en seriemorder er dette ditt ansvar å rydde opp? Skal du bli fengslet siden du ikke stoppet han? Verden fungerer ikke slik, hverken der eller andre steder. Jeg har da ikke sagt det jeg da... Jeg bare sier at det simpelthen ikke er vårt problem. La dem koke i olje hele gjengen... Verden vil bestå selv om vi mistet x antall tusen der nede.... Og hvordan verden fungerer er også helt opp til oss selv faktisk Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 26. februar 2011 Del Skrevet 26. februar 2011 Det er nøyaktig det du sier, forskjellen er bare at i ditt eksempel gjelder det ikke deg. Hvis havet går forbi dem, så er det faktisk ikke bare deres problem, men alle som drar forbi der sitt problem, en fin løsning er å ta en annen vei, plutselig er det ikke så spennende å være pirat. Jeg mistenker at den jevne somalier aldri har bedt om å få en pirat til nabo. Lenke til kommentar
αкαѕнα Skrevet 26. februar 2011 Del Skrevet 26. februar 2011 Det er nøyaktig det du sier, forskjellen er bare at i ditt eksempel gjelder det ikke deg. Ikke gjør dette til en meg og deg diskusjon.. det er ikke relevant... Jeg mistenker at den jevne somalier aldri har bedt om å få en pirat til nabo. Det er nok også helt korrekt.. I likhet med dem som ikke har bedt om krig osv..osv Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 26. februar 2011 Del Skrevet 26. februar 2011 Men likevel så sier du at det er deres problem. Lenke til kommentar
αкαѕнα Skrevet 26. februar 2011 Del Skrevet 26. februar 2011 Men likevel så sier du at det er deres problem. Det er korrekt.. Uten sammenligning forøvrig tror jeg ikke alle de hundre tusener med sivile ofre i Irak hadde så veldig mye med Amerikanske interesser å gjøre. Her snakker vi om en næring som går konkurs og noen tusener som må finne seg noe annet å leve av... Lite offer spør du meg... De høster som de sår.. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 26. februar 2011 Del Skrevet 26. februar 2011 Og igjen så sier du at det er de sivile sin feil.. Ikke lett å se sammenhengen her? Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 26. februar 2011 Del Skrevet 26. februar 2011 Men likevel så sier du at det er deres problem. Det er korrekt.. Uten sammenligning forøvrig tror jeg ikke alle de hundre tusener med sivile ofre i Irak hadde så veldig mye med Amerikanske interesser å gjøre. Her snakker vi om en næring som går konkurs og noen tusener som må finne seg noe annet å leve av... Lite offer spør du meg... De høster som de sår.. Første sammenligningen din ser jeg ikke helt sammenhengen i? Det er jo ikke bare snakk om næringen som går konkurs og litt hardere tider men folk som sulter ihjel. De høster som andre sår er vell en bedre slutning? Hvorfor er det så lite oppmerksomhet her rundt bevæpning på skipene i forhold til dusteideer som bombefly ossv? Lenke til kommentar
αкαѕнα Skrevet 26. februar 2011 Del Skrevet 26. februar 2011 Hvorfor er det så lite oppmerksomhet her rundt bevæpning på skipene i forhold til dusteideer som bombefly ossv? Det har vært diskutert, men problemet er at sjøfolk ikke er soldater. Risikoen for tap av liv har vært for stor.. Utover det så er jeg helt enig med deg i alt det andre ^^ Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 26. februar 2011 Del Skrevet 26. februar 2011 Hvorfor er det så lite oppmerksomhet her rundt bevæpning på skipene i forhold til dusteideer som bombefly ossv? Det har vært diskutert, men problemet er at sjøfolk ikke er soldater. Risikoen for tap av liv har vært for stor.. Utover det så er jeg helt enig med deg i alt det andre ^^ Men tror ikke noen har snakket om å gi sjømannen en AG og be han krige, er jo snakk om å annsette private sikkerhetsfolk der de fleste har militær erfaring bak seg. Om du setter ett lag på skipet burde det holde lenge for å drive vekk pirater. Trenger ike særlig tunge våpen heller. Antagelig ikke særlig dyrt heller sammenlignet med mye annet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå