Rata101 Skrevet 22. februar 2011 Del Skrevet 22. februar 2011 Dog, jeg foretrekker fortsatt railgun-løsningen, bare lade den opp med kanonkuler på 1-2kg. Hadde mest sannsynlig sendt både jolle og pirater rett til havbunnen. You can has laserz: http://www.engadget.com/2011/02/21/us-navys-free-electron-laser-breaks-another-record-takes-aim-a/ Hvor mange norskregistrerte skip, fra norskeide selskaper er det egentlig passerer somalia. Rederen Fredriksen har f.eks. krevd at Norge henretter pirater for han, men han flagget jo fysisk og økonomisk ut fra Norge på 50-tallet? Hvor mye ansvar har vi overfor dette mht. bruk av våre skattepenger? Lenke til kommentar
Bender Rodriguez Skrevet 22. februar 2011 Del Skrevet 22. februar 2011 Leste at de drepte de missonærene, faen heller. Fattige nordmenn drikker, fattige somaliere dreper. Lenke til kommentar
Rata101 Skrevet 23. februar 2011 Del Skrevet 23. februar 2011 Norge drev i sin tid med utstrakt kapervirksomhet mot utenlandske skip. Vi kapret skip til havs, og lurte skip til å grunnstøte ved å gi et falsk inntrykk av hvor trygt det var å seile nær land. Dette ble gjort ved å feste lykter til hester som ble ført langs kysten. Skip ble kapret, mannskap drept og vrakene og likene ble plyndret. Dette pågikk fra 1600 til ut på 1850-tallet. Jeg synes ikke vi skal være så kjapt ute med å klappe oss selv på ryggen. http://no.wikipedia.org/wiki/Kaperfart Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 23. februar 2011 Del Skrevet 23. februar 2011 Norge drev i sin tid med utstrakt kapervirksomhet mot utenlandske skip. Vi kapret skip til havs, og lurte skip til å grunnstøte ved å gi et falsk inntrykk av hvor trygt det var å seile nær land. Dette ble gjort ved å feste lykter til hester som ble ført langs kysten. Skip ble kapret, mannskap drept og vrakene og likene ble plyndret. Dette pågikk fra 1600 til ut på 1850-tallet. Jeg synes ikke vi skal være så kjapt ute med å klappe oss selv på ryggen. http://no.wikipedia.org/wiki/Kaperfart Dette har vell historikere osv. Jobbet ganske mye den siste uken for å klarne opp i og rette på den feilaktige sammenligningen. Kapervirksomheten foregikk, om jeg husker riktig, først og fremst mot skip fra fiendtlige nasjoner eller skip som skulle forsyne disse og var underlagt kontroll osv. Av staten. Om det skal sammenlignes med noe synes jeg tyskernes utstrakte bruk av ubåter for å kutte forsyningene til England er mer passende. Lenke til kommentar
Rata101 Skrevet 23. februar 2011 Del Skrevet 23. februar 2011 Handlingene mot skipene var stort sett de samme som somaliere gjør i dag. Samtidig ligger det en stor forskjell i at kapervirksomhet var økonomisk motivert, og ikke utført av noen slags marine. Det var piratvirksomhet med velsignelse fra staten. De fattigste nordmennene, som lurte skip på grunn ved å feste lykter på gamle øk, tror jeg ikke var så nøye på hvem de tok. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 23. februar 2011 Del Skrevet 23. februar 2011 "Kaperen fikk utstedt kaperbrev av den krigførende stats regjering som legitimerte virksomheten og gav en viss rettslig beskyttelse" "Kaperne hadde imidlertid immunitet fra landet de fikk kaperbrev fra, og de ble betraktet som krigsfanger dersom de skulle de bli tatt i forvaring av styrker fra et annet land" Det er altså mer snakk om en form for krigføring drevet av staten. Hva var egentlig poenget med å dra inn dette i debatten uansett? Lenke til kommentar
Rata101 Skrevet 23. februar 2011 Del Skrevet 23. februar 2011 Det var, som sagt tidligere, statsautorisert piratvirksomhet. De angrep ikke millitære skip, de plyndret sivile skip. Det er en grunn til at denne formen for piratvirksomhet ikke eksisterer lenger. Det er at den har mer til felles med piratvirksomhet enn krigføring. Forøvrig ble kapervirksomhet utført i fredstid også. Kjente folk som Francis Drake og William Kidd drev med kapervirksomhet, eller "privateering". Hva er de kjent som? Jo, pirater. I tillegg blir det vanskelig å bortforklare at vi lurte skip mot klippene for å plyndre dem. Poenget var at en kar rett over her syntes det var helt greit å smigre seg selv ved å si at "nordmenn drikker når de er fattige, mens fattige somaliere dreper". Jeg ville påpeke at han var litt vel selvgod der. Egentlig trodde jeg poenget mitt kom ganske klart fram? Lenke til kommentar
Koonlani Skrevet 23. februar 2011 Del Skrevet 23. februar 2011 (endret) For meg virker det som Somaliere har "alt å vinne, ingenting å tape". Og mener jeg har lest en plass eller fått med meg på tv at det ikke bare er småe joller som kaprer skip, men at de også sammarbeider med litt større båter. Tror det å få et par folk som kan med våpen på skipene for å kunne forsvare seg mot kapring hadde hjulpet en del. Ikke at jeg har satt meg noe inn i saken, men hvertfall slik jeg ser det. Endret 23. februar 2011 av NutrL Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 23. februar 2011 Del Skrevet 23. februar 2011 Det var, som sagt tidligere, statsautorisert piratvirksomhet. De angrep ikke millitære skip, de plyndret sivile skip. Det er en grunn til at denne formen for piratvirksomhet ikke eksisterer lenger. Det er at den har mer til felles med piratvirksomhet enn krigføring. Forøvrig ble kapervirksomhet utført i fredstid også. Kjente folk som Francis Drake og William Kidd drev med kapervirksomhet, eller "privateering". Hva er de kjent som? Jo, pirater. I tillegg blir det vanskelig å bortforklare at vi lurte skip mot klippene for å plyndre dem. Poenget var at en kar rett over her syntes det var helt greit å smigre seg selv ved å si at "nordmenn drikker når de er fattige, mens fattige somaliere dreper". Jeg ville påpeke at han var litt vel selvgod der. Egentlig trodde jeg poenget mitt kom ganske klart fram? Sånn sett ja, var jeg som ikke så sammenhengen med posten du kommenterte. Min feil. Da har du såkkaet ett poeng Grunnen til at jeg reagerte på sammenligningen er bla. At det har vært en del reaksjoner fra historikere på disse sammenligningene bla. I avisene. Men klart, vi har ikke vært bare snille selv. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 24. februar 2011 Del Skrevet 24. februar 2011 Vurderer å bevæpne norske sjøfolk Forsvarsminister Grete Faremo vurderer å gi norske sjøfolk våpen for å forsvare seg mot pirater utenfor Somalia. http://www.dagbladet.no/2011/02/24/nyheter/politikk/grete_faremo/pirater/utenriks/15553729/ Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 24. februar 2011 Del Skrevet 24. februar 2011 Norskeid skip forsøkt kapret utenfor Oman: http://www.tv2nyhetene.no/utenriks/norskeid-skip-forsoekt-kapret-utenfor-oman-3426217.html Lenke til kommentar
αкαѕнα Skrevet 24. februar 2011 Del Skrevet 24. februar 2011 Nei hallo.. dette problemet kan kun løses på en måte og det er full krig. Send melding til Somaliske myndigheter at alle skip, båter eller annet rask som flyter vil bli tilintetgjort dersom de er utenfor en gitt grense. Ikke spør om det er en uskyldig fisker eller pirat, skyt dem rett ned og la fiskene rydde opp. Da tenker jeg vi har løst det problemet en gang for alle Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 24. februar 2011 Del Skrevet 24. februar 2011 Noe lignende det ja. Imidlertid må du ta med i betrktningen at Somalia i utgangspunktet har kollapset som nasjon og ikke er noe fungerende land lenger så det er lite eller ingen ting myndighetene i Somalia kan gjøre. Lenke til kommentar
Rata101 Skrevet 24. februar 2011 Del Skrevet 24. februar 2011 Det passer vel å poste linken som Avien presenterte i Såpeboksen her. You are being lied to about pirates. Lenke til kommentar
αкαѕнα Skrevet 24. februar 2011 Del Skrevet 24. februar 2011 Noe lignende det ja. Imidlertid må du ta med i betrktningen at Somalia i utgangspunktet har kollapset som nasjon og ikke er noe fungerende land lenger så det er lite eller ingen ting myndighetene i Somalia kan gjøre. Sett opp en plakat på stranda da ^^ Eller la dem finne ut av det "the hard way". Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 24. februar 2011 Del Skrevet 24. februar 2011 Militær eskorte til alle skip og angrep på piratene er det beste! Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 Satte inn jagerfly mot pirater Olje- og kjemikalietankeren «Fauskanger» fikk luftstøtte utenfor Oman. http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article4040813.ece Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 Glimti: Fortsatt veldig spent på hvordan du mener at man skal:"sende ut bombefly over havområdet rundt Somalia og bombe piratbåtene før de rekker å nærme seg et enest skip!" Du har tross alt kommet med temmelig bastante påstander anngående dette så regner med du har god greie på dette? Lenke til kommentar
αкαѕнα Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 Glimti: Fortsatt veldig spent på hvordan du mener at man skal:"sende ut bombefly over havområdet rundt Somalia og bombe piratbåtene før de rekker å nærme seg et enest skip!" Det kan jeg svare deg veldig greit på.. ( så kan Glimti eventuelt si hva han mener senere ) Men altså... dette er enkelt. A: man overvåker havområdet B: man ser en båt utenfor "tillatte grense" C: man senker båten med hva man måtte ønske D: spis lunsj Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 Glimti: Fortsatt veldig spent på hvordan du mener at man skal:"sende ut bombefly over havområdet rundt Somalia og bombe piratbåtene før de rekker å nærme seg et enest skip!" Det kan jeg svare deg veldig greit på.. ( så kan Glimti eventuelt si hva han mener senere ) Men altså... dette er enkelt. A: man overvåker havområdet B: man ser en båt utenfor "tillatte grense" C: man senker båten med hva man måtte ønske D: spis lunsj Den fungerer jo, selv om jeg nok ikke er helt enig i fremgangsmåten. Men du ser altså for deg å gjøre hele den strekningen der kaprerne herjer om til en "nogozone" eller noe slikt da? Det skiller seg nok fra Glimti sin versjon for han mente at flyene skulle kunne skille pirater fra fiskere og bombe dem lenge før de kom frem. Jeg mistenker at det kanskje ikke var så godt gjennomtenkt for Glimti har en tendens til å forsvinne når han mangler svar, og dette har han nektet å svare på Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå