Gå til innhold

Piratvirksomhet i det indiske hav (utenfor Somalia)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skulle likt å se det bombeflyet som klarte å identifisere og ødelegge en båt med pirater før båten var så nær målet sitt at begge ville gå under.

Jagerfly sitter på utstyr nøyaktig nok til å treffe kanten på et skrivebord inni en kontorsbygning, jeg tror de skal klare å treffe noen pirater.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så dere mener på ramme alvor at jagerflyet skal klare å avsøke hver eneste jolle og finne den lille andelen som bærer våpen skjult? Folk klarer lett å skjule våpen for norske soldater som ligger i kikkert, når de går. Da kan du jo tenke deg jagerflyet som skal klare å finne våpnene som fks. ligger med ett teppe over seg eller på kropp. Da må det i såfall skje når kapringen har startet og da er det antagelig allerede for sent. Om flyet i det hele tatt skulle rukket frem før bordingen var skjedd ville det antagelig vært alt for nært skipet og den risikoen tar man ikke.

I den virkelige verden bruker man folk med grundig utdanning i å lede fly (FAC, da får du aldri se ett fly som bomber veldig nært ett skip uten annet enn observasjon av våpen.

Lenke til kommentar

Tror du at det er umulig å oppdage et våpen fordi det ligger under et teppe med all den teknologien man har i dag?

Er du serriøs? Dette er ett kjempeproblem i Afghanistan i dag, opprørerne er flinke til å skjule våpen under pledd og klær, hvordan mener du at man skal se disse? Tror du at moderne fly har en form for metalldetektor som kan scanne helt ned til bakkenivå? Så vidt meg bekjent brukes i hovedsak termisk mot bakke (ala COD4) og da er det veldig vanskelig å se noe våpen, i beste fall kan du få en indikasjon med tanke på armstilling og evt. varrierende signatur men med mindre våpnene er fremme så får du ikke såppas sikkerhet at du kan bombe.

Lenke til kommentar

Er seriøs ja, men jeg begynner å lure lit på om du er det... Hva er ditt forslag egentlig? Fortsette å utbetale løsepenger og dermed la piratene få viljen sin hver gang? Dette er krig og det er på tide å eliminere piratene!

Hvis du er serriøs så får du komme med noen argumenter for at å sende bombefly skulle fungert, ikke snu dette over på meg fordi du ikke har tenkt nøye nokk gjennom ting før du kommer med innlegg. Hva får deg til å si at du lurer på om jeg er serriøs, har jeg sagt noe userriøst her?

Forøvrig bør du lese hva jeg har skrevet tidligere i tråden, da vil du se at jeg har besvart akuratt det du spør om her. Jeg er for at skipene skal kunne ansette private sikkerhetsfolk til å forsvare skipene sine om nødvendig.

At "Dette er krig" er ingen god grunn til å gjøre noe som er dumt vet du ;)

Lenke til kommentar

Det at jollene har strak kurs fra land ut mot store skip er vel gjerne en varsellampe.

Nå skal ikke jeg uttale meg for mye om hvordan piratene oppererer men er det gitt av de vil legge inn en såppas forutsigbar kurs? Særlig om det ble vanlig med bombefly som patruljerte?

Man kan altids få indikasjoner, men ikke nok til å bombe tilfeldige joller der flesteparten trolig vil være fiskere.

Forklar også gjerne hvilke moderne utstyr som skulle gjøre flyene i stand til å identifisere våpen ombord i en jolle. Både du og Glimti virker såppas sikre i deres sak at jeg regner med dere har mye god lesing til å backe opp påstandene deres?

Lenke til kommentar

Tror du at det er umulig å oppdage et våpen fordi det ligger under et teppe med all den teknologien man har i dag?

Gleder meg fortsatt til å få svar fra deg og Flimzes på hvordan dere skal gjennomføre dette. Regner med at du har gode argumenter for at dette skal fungere siden du virker så sikker i din sak?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...