Johnt2 Skrevet 15. februar 2011 Del Skrevet 15. februar 2011 I dag holdes 47 skip i fangenskap i det indiske hav av pirater. De har 800 sjøfolk i sin varetekt og alle, både folk og carco har et krav om enorme løsepenger hengende over seg for å løslates. Økonomien i piratvirksomheten i Øst Afrika har en formidabel vekst og er forventet å overstige 70 milliarder norske kroner hvert år. hvor våpenhandlere, forsikrings og assuransefirmaer, advokater, militær mariner og lokale samfunn tjener enorme summer i et omfattende trusselbilde. Det holdes til og med en konferansen om dette i Bergen 15. mars. Les mer om det her: http://www.kobling.no/lyst-til-aa-dra-paa-piratkonferanse.4885662-157356.html I det siste har det kommet utspill om at piratene bør skytes rett ned i det de nærmer seg skipstrafikken. Hva mener du? Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 15. februar 2011 Del Skrevet 15. februar 2011 Vi er da demokratiskt anlagte mennesker som tror på rettsvesen og så videre. Selvfølgelig skal vi ikke skyte dem rett ned. Vi skal fengsle dem som andre kriminelle og bidra med utviklings og freds-hjelp til lokalsamfunnene slik at de kan bidra til sine lokalsamfunn når de slipper ut igjen fra fengsel, fortrinnsvis som rehabiliterte samfunnsborgere. Naivt og kjedelig, ja, men hadde vi fått det til så mistenker jeg at vi hadde løst mye av problemet... Lenke til kommentar
Johnt2 Skrevet 15. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2011 Kanskje piratene bare er brikker (bønder) i et større spill hvor de egentlige profitørene er vestlige. Kanskje. Bare kanskje. Men iChristian... Hvis disse skal arresteres. Hvor skal de sone? Dette eskalerer og begynner å likne en krig som er mye større enn den du ser i Afganistan eller Irak. Så vidt jeg vet er det ikke i nærheten like store verdier på spill som i denne kaprervirksomheten. Kanskje Quantamo kunne vært en egnet soningsplass... Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 15. februar 2011 Del Skrevet 15. februar 2011 Kenya og Somaliland har velfungerende fengsler, relativt sett, selv om vi ikke anerkjenner sistnevnte. Eritrea og Ethiopia også for den saks skyld... Lenke til kommentar
Shablagoy Skrevet 15. februar 2011 Del Skrevet 15. februar 2011 Kanskje et dumt spørsmål, men har noen lyst til å forklare meg hvordan disse "piratene" klarer å kapre store skip fra de bittesmå jollene sine? Ja, er klar over at de har våpen, but still.. Står man bare og ser på at de klatrer opp? Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 15. februar 2011 Del Skrevet 15. februar 2011 Ja, de sikter med rakettkastere... Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 15. februar 2011 Del Skrevet 15. februar 2011 Synes strengt tatt skipene burde ha full rett til å bevepne seg. Om noen prøver å kapre skipet ditt ser jeg ikke noe galt i å forsvare det, om nødvendig ved å drepe dem som prøver å kapre skipet og ta deg til fange. Heller det enn å sitte som gissel i somalia 1 Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 15. februar 2011 Del Skrevet 15. februar 2011 Norge vil sende piratjakt-fregatt i 2012: http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10038368 Frykter blodig pirat-år: - En forferdelig farlig utvikling: http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10038345 Selv er jeg helt for å gi skipene eskorte av kampfly som kan sende raketter og sprenge piratskipene i småbiter! Lenke til kommentar
Irrasjonell Skrevet 15. februar 2011 Del Skrevet 15. februar 2011 Synes strengt tatt skipene burde ha full rett til å bevepne seg. Om noen prøver å kapre skipet ditt ser jeg ikke noe galt i å forsvare det, om nødvendig ved å drepe dem som prøver å kapre skipet og ta deg til fange. Heller det enn å sitte som gissel i somalia Piratene vil jo også bli mer brutale, og da vil flere liv enn bare piratenes liv gå tapt. At skipene bevæpner seg blir uansett bare en midlertidlig løsning på lik linje med NATOs tilstedeværelse. Problemet må taes med roten i selve Somalia. Kanskje et dumt spørsmål, men har noen lyst til å forklare meg hvordan disse "piratene" klarer å kapre store skip fra de bittesmå jollene sine? Ja, er klar over at de har våpen, but still.. Står man bare og ser på at de klatrer opp? Det er ikke alltid like lett å se dem, spesielt om de kommer på natten. Samtidlig er det begrenset hva mannskapet på de skipene som blir kapret kan gjøre, så jeg vil anta at piratene får klarte ganske fredelig ombord, ja. Så lenge sjøen er rolig er det ingen begrensing på hvor store skip de kaprer. Det er jo derfor skipene kjører så langt ute som mulig for å øke avstanden til havner i Somalia og for at det skal være mer sjø og vanskligere for piratene å klatre ombord. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 15. februar 2011 Del Skrevet 15. februar 2011 Ahp: jeg ser ikke helt hvilke virkemidler piratene har til å eskalere med. Om tankskipet stiller med ett lag med bevepning blir det fryktelig vanskelig å borde ett skip. Da kan du jo være så brutal du vill, men jolla og de stusseligr våpnene vil nok komme til kort. Da tror jeg piratvirksomhet blir veldig mye mindre atraktivt Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 Somalisk pirat dømt i New York: http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7510900 Bra at piratene tas! Lenke til kommentar
Yavel Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 Kanskje et dumt spørsmål, men har noen lyst til å forklare meg hvordan disse "piratene" klarer å kapre store skip fra de bittesmå jollene sine? Ja, er klar over at de har våpen, but still.. Står man bare og ser på at de klatrer opp? Mange av skipene de kaprer er båter som ligger dypt i vannet, altså lavt fribord. De er også veldig ofte skikkelig trege og lite manøvrerings vennlige...... et skip som seiler i 12knop som ha fribord 1.5 meter over vannkanten, og som kan bruke 1 time før du merker at du svinger. lett bytte 1 Lenke til kommentar
Irrasjonell Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 Ahp: jeg ser ikke helt hvilke virkemidler piratene har til å eskalere med. Om tankskipet stiller med ett lag med bevepning blir det fryktelig vanskelig å borde ett skip. Da kan du jo være så brutal du vill, men jolla og de stusseligr våpnene vil nok komme til kort. Da tror jeg piratvirksomhet blir veldig mye mindre atraktivt Jeg ser hva du mener, men samtidlig vil det sette mange sjømenn i fare - gjerne større fare enn det er for dem å være gisler. Vi må også huske på at sjømennene er sivile. Å sitte her og si at de kan bevæpne seg er lett, å få dem til å faktisk gjøre det i en eventuell kapringssituasjon er noe helt annet, for det er virkeligheten. Om sjømennene begynner å væpne seg og faktisk er villige til å skyte, må vi ikke se bort ifra at piratene finner nye måter for å klare å kapre skip. Flere liv vil gå tapt, både piraters og sivile liv. Med tanke på hvor disse piratene er ifra, utelukker jeg ingenting. Lenke til kommentar
Yavel Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 Ahp: jeg ser ikke helt hvilke virkemidler piratene har til å eskalere med. Om tankskipet stiller med ett lag med bevepning blir det fryktelig vanskelig å borde ett skip. Da kan du jo være så brutal du vill, men jolla og de stusseligr våpnene vil nok komme til kort. Da tror jeg piratvirksomhet blir veldig mye mindre atraktivt Jeg ser hva du mener, men samtidlig vil det sette mange sjømenn i fare - gjerne større fare enn det er for dem å være gisler. Vi må også huske på at sjømennene er sivile. Å sitte her og si at de kan bevæpne seg er lett, å få dem til å faktisk gjøre det i en eventuell kapringssituasjon er noe helt annet, for det er virkeligheten. Om sjømennene begynner å væpne seg og faktisk er villige til å skyte, må vi ikke se bort ifra at piratene finner nye måter for å klare å kapre skip. Flere liv vil gå tapt, både piraters og sivile liv. Med tanke på hvor disse piratene er ifra, utelukker jeg ingenting. Andre ting vi også må tenke på, er at piratene mest sannsynlig vil drepe gislene som en hevnaksjon! Kan også nevne det, at de har brukt granatkaster på et LNG-skip 1 Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 Ahp: jeg ser ikke helt hvilke virkemidler piratene har til å eskalere med. Om tankskipet stiller med ett lag med bevepning blir det fryktelig vanskelig å borde ett skip. Da kan du jo være så brutal du vill, men jolla og de stusseligr våpnene vil nok komme til kort. Da tror jeg piratvirksomhet blir veldig mye mindre atraktivt Railgun, sponsing til alle skip som må forbi somalia med railgun, som kan fyre av halvkilos eller kilos-klumper i stål, skal like å se en av disse optimistjollene når det kommer 1kg stål i noen hundre m/s. Så kan man skrape restene av disse piratene fra havbunnen etterpå. Føler det er tungt å eskalere mot det. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 Det er vell først og fremst snakk om å annsette folk med kompetanse på å betjene våpen for å forsvare seg selv og skipet sitt. Per i dag er risikoen minimal for en kaprer, jeg er overbevist om at aktiviteten vil stupe om de risikerer å bli skutt opp hver gang. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 18. februar 2011 Del Skrevet 18. februar 2011 Piratfengsel bygd med norske penger Det første piratfengselet på Afrikas Horn, bygget med norske penger, er nå tatt i bruk i hovedstaden i Somaliland. http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7514577 En gledelig nyhet selvom jeg først og fremst er for å drepe piratene! Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 Pirater slo til mot par på jordomseiling: Til tross for militære operasjoner for å beskytte skip i regionenhar antallet piratangrep økt utenfor den Øst-Afrikanske kysten. Løsepenger i millionklassen er drivkraften bak angrepene, ogprisene for løslatelse av skip og deres passasjerer har økt kraftig. Somaliske pirater er kjent for å torturere sine fanger og brukedem som menneskelige skjold. Ifølge eksperter som ABC har snakket med er sjansen for at de kidnappede amerikanerne blir torturert liten, siden de da ikke vil motta noen løsepenger. http://www.dagbladet.no/2011/02/20/nyheter/utenriks/somaliske_pirater/usa/15503814/ Lenke til kommentar
Bender Rodriguez Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 Det vi trenger er en skikkelig ensidet Arnold Schwarzenegger VS Pirater film. Bare brutal action. Har et stort hat mot disse apekattene, South Park episoden føltes bra...nå er suget tilbake. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 Det som trengs er å skyte piratene! Om nødvendig sende ut bombefly over havområdet rundt Somalia og bombe piratbåtene før de rekker å nærme seg et enest skip! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå