Gå til innhold

Wlan problemer på hybelen (mister nett med jevne mellomrom)

Anbefalte innlegg

Heisann

Jeg har et problem med nettet i hybelen jeg leier. Problemet mitt er at jeg med jevne mellomrom mister kontakten med routeren eller får en skikkelig lagg spike. Noen ganger er det kraftig nok til at jeg mister nettet, andre ganger (og som regel) får jeg en lagg spike på 2-3000MS hvert 20 sec ca. Jeg har kun dette problemet på stasjonær pcen, laptopen er mye mer stabil.

Lurer på om noen vet hva dette er eller har tips til hva jeg skal gjøre? Har oppdatert alt av drivere, reinstallert dem etc etc. Har ikke selv tilgang på routeren som står nede hos huseieren. Alle pcer (mobiler, wii etc) er lagt inn på routeren med mac adresser så det virker som kallen under har litt peil på pcer osv.

Den dårlig kontakten er særdeles irriterende og gjør det nesten umulig å spille over nettet. Selv spotify kobler ut i noen sec hver gang jeg får "laggspike".

Takker for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette kan komme av dårlig signalstyrke, forstyrrelser på frekvensen, eller lignende.. Bærbaren kan ha en sterkere mottaker, vanligvis er det to små entenner i en bærbar.. Mens på en PC, vanligvis en usbdongel.. Har bare en liten kurs på PCB-brettet, noe som ofte er dårligere, med god margin.

På den andre siden kan du ha et PCI-kort, noe som kan være bedre, oftest er det det også.

Om du har en USB-dongle og du har dorlig kontakt som du skriver over, så er dette problemet. Den mister kontakt fra tid til annen, iallefall til den grensen at det ikke er mulig å overfør små pakker.

Det som kan være en løsning er en ny og sterker usbdongel, eller en sterekere antenne om du benytter deg av PCIkort, eller har ekstern antenne på USBdongeln.

Jeg kan annbefaler deg en slik en, denne har en amplifier på 2W, noe som fører til en stor forbeding, sammen med denne er en antenne på ~10 dBi. I motseting til en vanlig wlan-antenne som er på 3dBi, og ligger bare på ca 0.025w (opp til 0.09w, varierer)(?).

Denne er billig; men benytter seg av Realtek-chipset. De leverer gode chipset. Denne vil trolig flerdoble styrken, og jeg garrenterer resultat.

Det negative er da leveringstiden fra Hong Kong, som kan nerme seg 20 dager. Selv har jeg bestilt deler der fra nylig. Og alt ser ut til å gå etter skjema.

Må beklage, det er ellers lite du kan gjøre, om du ikke insisterer på å mekke selv... Det eksisterer flere USB-antenner som kan gjøre susen, den kjente woktenna kan gjøre susen, om du sikter den inn på AP (routeren)...

Jeg har ikke så mye kunskap på området.. Det er derfor jeg annebefaler deg å titte på varen fra DealExtreme, da denne vil uansett løyse problemet simpelt, billig og effektivt. Lykke til (=

Endret av tROOP4H
Lenke til kommentar

Du har skikkelig ustabil ping, da men. Wifi er i beste fall "ganske stabilt" uansett, riktignok - men å få et par byte gjennom stabilt skal gå fint:

1. Finn en kanal unna andre sendere i nærheten (egentlig har vi bare kanal 1-5-9-13 som kan brukes ved siden av hverandre uten å genere støy. Men så heldig at alle naboene vet om det er du ikke. Så - en kanal som brukes av andre sendere som ser ut til å ikke bare generere støy.. en annen wifi-router nær huset, etc. Det er fordi en skjult sender ikke kan tilpasse seg aksesspunktet ditt, og derfor bare genererer støy - stoppmeldinger kommer ikke frem, etc).

2. Sørg for at du har et noenlunde stabilt signal til aksesspunktet fra pcen. Sjekk i kontroll-panelet, eller noe i den duren - ellers finnes det sikkert et program av noe slag fra produsenten med en styrke-indikator. Fikle med antenna etterpå - med mindre du er veldig langt unna er det ofte ikke så veldig vanskelig å få et greit signal. Men metallet på skrivebordet, en dårlig jordet lampe, en murvegg, varmtvannsbereder, ledninger i veggen - alt mulig rart gjør at signalet blir dårligere.

3. Og vær klar over at hvis routeren ikke multicaster vil en datamaskin med en dårlig driver/dårlig signal gjøre at alt går seigt. Samme gjelder routere/wifi aksesspunkt i nærheten som blokkerer signalet av diverse forskjellige grunner.

4. Installer noe slikt som netbalancer, og sørg for at det ikke er noe som bruker all opp/ned-hastigheten. Du får trøbbel veldig lett om for eksempel wifi-driveren på laptopen insisterer på å sende informasjon i støt tilpasset 54Mbps (54g.. typisk wifi), hvis du har mindre enn det videre til internett. Veldig vanlig problem med windows-maskiner i nettverk uten en "industri-grad" router med trafikk-meisling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...