Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen starter ikke (viftene starter og stopper etter 1 sek)

Anbefalte innlegg

Jeg prøver å bygge en film/musikk/fotoserver og har hatt plenty problemer. Jeg har bygd noen maskiner i min "karriere" så jeg er langt ifra blank og bygger forsiktig (mtp statisk el osv). Dette problemet er beyond my capabilities :).. Her er en kjapp gjennomgang av hva som har skjedd / jeg har gjort.

Prosjektet starta forrige sommer (nye deler: i5/4G ddr3/6T green+fractal design kasse ikke skjermkort (bruker i5`en+hdmi) og jeg brukte den (although veldig ustabilt, masse blåskjermer både i xp 32 home og etterhvert win7 64 ultimate) et halvt års tid. Så bestemte den seg for å gi opp fullstendig.. jeg bytta psu, kobla fra disker og flytta på rambrikker og konkluderte med at det måtte være hovedkort, cpu eller ram det måtte være no gærnt med. Sendte alt tilbake til leverandør som sjekket delene og konkluderte med at 2 av dem var defekt og sendte derfor nye tilbake. Når jeg monterer erstatningskomponentene fra lev. inn i kassa og starter maskinen starter viftene så vidt og stopper igjen etter 1 sek) .. jeg tenker WTF ?? og lurer på om det kan være PSU-en som tuller med meg likavel?.. Setter inn en annen (begge er ca et år gamle og ikke av billigste sort, en 550W og en 850W - begge sterke nok i MASSEVIS for en "miljøserver" som dette) og det samme skjer (den andre brukes i maskinen jeg skriver på nå så jeg veit den funker) .. Det neste jeg tenkte er .. er det Gigabyte (Gigabyte GA-H57M-USB3, H57) og MSI (H57M-ED65 som jeg fikk som erstatning for det første) som er møkkahovedkort kanskje ?? så i stedet for å plage butikken jeg kjøpte greiene av en gang til bestilte jeg et kurrant Asus kort (et merke som har funka bra for meg i alle år)

Og det hadde samme problem som det forrige :( prøvde koble til strøm utenfor kassa (i tilfelle det kunne være noe kortslutning der.. men alt oppfører seg likt.. viftene starter, ingen bipbip-lyd og så stopper med en gang.

Har dere noen gode tips å komme med ? dette driver meg til vanvidd :(

Endret av Qbiq
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har opplevd samme symptom. Et HK og en PSU nektet å fungere sammen, selv om de fungerte utmerket i andre kombinasjoner.

Men siden du allerede har forsøkt å sjonglere komponentene så virker det ikke å være samme problem. Tenkte bare jeg ville nevne det som moralsk støtte. :)

Eneste ideen jeg kan komme på er en CMOS reset.

Lenke til kommentar

Jeg prøver å resette cmosen og skaffer meg ny backup psu.. orker ikke demontere den i denne pc-en hver gang noe får trøbbel :)

Tenker jeg prøver en fractal design tesla 450 80plus.. jeg har ikke skjermkort, og det vil max være 3-4 disker i serveren (green type/5,4) burde holde det, ikke sant ? den tyngste oppgaven serveren får er å vise 1080p film?

Har opplevd samme symptom. Et HK og en PSU nektet å fungere sammen, selv om de fungerte utmerket i andre kombinasjoner.

Men siden du allerede har forsøkt å sjonglere komponentene så virker det ikke å være samme problem. Tenkte bare jeg ville nevne det som moralsk støtte. :)

Lenke til kommentar

Helt utrolig, det virker ikke nå heller ? samme symptom.. 2 hovedkort, 2 psuer (!?) ny cpu og ram... prøvd å koble utenfor kassa i tilfelle kassekortslutning (hvilket jeg var sikker på det ikke var uansett, men her må tydeligvis alt prøves) Nå vet jeg jo ikke om det kan være den "gamle" psuen som har herpa de to nye hovedkortene og derfor virker ikke den nye psuen, ELLER om det kanskje er cpu`en (eller rambrikkene) det kan være noe galt med. Er det mulig at rambrikker eller cpu kan forårsake at viftene går i ett sek før de stopper ? Det KAN ikke være psu-en nå, siden jeg har prøvd 3 stk (hvorav den ene er jeg 100% sikker virker siden den står i maskinen jeg skriver på nå) Når jeg slår på strømmen lyser "strømlampen" på hovedkortet stabilt. Men når jeg skrur på power on switch så starter den og stopper med en gang..

dette her er utrolig rart..

Jeg prøver å resette cmosen og skaffer meg ny backup psu.. orker ikke demontere den i denne pc-en hver gang noe får trøbbel :)

Tenker jeg prøver en fractal design tesla 450 80plus.. jeg har ikke skjermkort, og det vil max være 3-4 disker i serveren (green type/5,4) burde holde det, ikke sant ? den tyngste oppgaven serveren får er å vise 1080p film?

Endret av Qbiq
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...