VildeS Skrevet 15. februar 2011 Del Skrevet 15. februar 2011 Jeg går bachelor i økonomi og administrasjon, jeg ønsker ikke å bare plukke løse fag, men enten ta de fagene som trengs for å søke autorisasjon som regnskapsfører, eller ta de fagene som trengs for å kunne bli registrert revisor. Men er veldig i tvil hvilken av disse retningene jeg skal velge. Jeg ønsker ikke å ta master senere, de fleste revisjonsselskap vil vel kanskje ha revisorer som har mastergrad? Jeg heller nok mest mot regnskap, vet ikke helt hvorfor, men tror det kanskje er et litt mer "roligere" yrke. Noen som har litt synspunkter på hva jeg bør velge? Gjerne erfaringer innenfor bransjen, ang arbeidsoppgaver, lønn, muligheter osv. Lenke til kommentar
bonaquasilver Skrevet 15. februar 2011 Del Skrevet 15. februar 2011 (endret) Du burde ta de fagene som trengs for å bli registrert revisor, da kan du også søke om å bli autorisert regnskapsfører, det er ikke mulig omvendt. Du er også bedre kvalifisert da for en regnskapsførerjobb. Eneste "fordelen" med å bare ta fagene for å bli autorisert regnskapsfører, er at du slipper skatterett 2 (vanskeligere skatterett) og revisjonsfaget. Så da må du fylle opp bachelorgraden med f.eks en bacheloroppgave eller noen andre fag. Men da kan du som sagt ikke bli registrert revisor. Og du har ikke mulighet til å ta master i regnskap og revisjon. De fleste revisjonsselskapene vil nok ha en mastergrad. Men i de små- og mellomstore revisjonsselskapene + de 4 store i distriktene er det vanlig at man får lett jobb med en bachelor i revisjon. Men fremtidsutsiktene for akkurat dette er litt usikkert, siden det ble kunngjort i desember at de minste aksjeselskapene slipper revisjon. Har hørt om et par små revisjonsselskaper som har stoppet all rekruttering for øyeblikket pga av dette. Lønn varierer etter innsats. Men generelt tjener revisorer mer. Men hvis du er regnskapsfører og har akkordlønn (eller jobber som selvstendig næringsdrivende), kan du tjene ganske grovt hvis du er rask på tastaturet. Du kan jo også sjekke ut hvem som er lærere i f.eks revisjon, regnskap eller skatterett på bachelorn i regnskap og revisjon, og spørre de om råd. De har sikkert peiling:) Håper det var et bra svar. Endret 15. februar 2011 av bonaquasilver Lenke til kommentar
VildeS Skrevet 15. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2011 Du burde ta de fagene som trengs for å bli registrert revisor, da kan du også søke om å bli autorisert regnskapsfører, det er ikke mulig omvendt. Du er også bedre kvalifisert da for en regnskapsførerjobb. Eneste "fordelen" med å bare ta fagene for å bli autorisert regnskapsfører, er at du slipper skatterett 2 (vanskeligere skatterett) og revisjonsfaget. Så da må du fylle opp bachelorgraden med f.eks en bacheloroppgave eller noen andre fag. Men da kan du som sagt ikke bli registrert revisor. Og du har ikke mulighet til å ta master i regnskap og revisjon. De fleste revisjonsselskapene vil nok ha en mastergrad. Men i de små- og mellomstore revisjonsselskapene + de 4 store i distriktene er det vanlig at man får lett jobb med en bachelor i revisjon. Men fremtidsutsiktene for akkurat dette er litt usikkert, siden det ble kunngjort i desember at de minste aksjeselskapene slipper revisjon. Har hørt om et par små revisjonsselskaper som har stoppet all rekruttering for øyeblikket pga av dette. Lønn varierer etter innsats. Men generelt tjener revisorer mer. Men hvis du er regnskapsfører og har akkordlønn (eller jobber som selvstendig næringsdrivende), kan du tjene ganske grovt hvis du er rask på tastaturet. Du kan jo også sjekke ut hvem som er lærere i f.eks revisjon, regnskap eller skatterett på bachelorn i regnskap og revisjon, og spørre de om råd. De har sikkert peiling:) Håper det var et bra svar. Takk for et godt svar! Det er nok sikkert forskjell i studieplanene rundt om da, fordi skatterettfaget på studiestedet mitt er 20stp for både de som går regnskap og revisjon, så det er ikke noe forskjell på det.. Men jeg har ikke hørt om mulighetene for å kunne bli autorisert regnskapsfører om man har revisjonsfagene, kan du fortelle litt mer om det? Evnt. link til noen nettside med informasjon? Det med at mindre selskaper slipper unna revisjonsplikten er jo noe jeg må ta med i vurderingen, jeg tenker å flytte hjem til hjemstedet mitt etter utdanningen, det er et lite sted i bygdenorge, og det er ikke akkuratt verdens beste arbeidsmarked der, og mange små selskaper, så jeg tenker at markedet for revisorer vil bli mindre på slike steder.. Lenke til kommentar
bonaquasilver Skrevet 15. februar 2011 Del Skrevet 15. februar 2011 Selv om utdanningsplanen din har 20 sp skatterett, betyr det ikke at det er det som er kravet, men at det er kjekt å ha litt ekstra. Her er kravet til utdanning, jf. forskrift om autorisasjon av regnskapsførere § 1-1, jf. regnskapsførerloven § 4 1.ledd punkt 6: § 1-1. Utdanningskrav for autorisasjon Det kreves at søker har Bachelor i økonomi og administrasjon på til sammen 180 studiepoeng med følgende fordeling: 1. 90 studiepoeng skal bestå av obligatoriske emner i henhold til plan vedtatt av Nasjonalt råd for økonomisk-administrativ utdanning (NRØA) 2. 60 studiepoeng skal bestå av videreføringsemner/profilering innen finansregnskap, skatte- og avgiftsrett og rettslære der hvert emne minst må være dekket med: a) Finansregnskap 15 studiepoeng b) Skatte- og avgiftsrett 15 studiepoeng c) Rettslære 10 studiepoeng. De resterende 20 studiepoeng skal ligge innenfor emner som nevnt i pkt. a-c. 3. 30 studiepoeng skal være knyttet til økonomiske administrative emner utover det som er nevnt i nr. 1 og 2. Dersom utdanningen som nevnt i første ledd er avsluttet for mer enn tre år siden, må søker i tillegg oppfylle etterutdanningskravet i § 4-1 for siste treårsperiode. Søkere med utdanning fra utlandet må ha Bachelor i økonomi og administrasjon og i tillegg gjennomføre norsk eksamen innen skatte- og avgiftsrett med 15 studiepoeng og rettslære med 10 studiepoeng. Denne paragrafs annet ledd gjelder tilsvarende. (og så kommer det krav om 2 års praksis...) Jeg gikk ut med en bachelor i regnskap og revisjon i fjor med alle revisorfagene, og da hadde jeg 35 sp finansregnskap, 20 sp skatterett og 15 sp rettslære, så det skulle vel være rikelig Men nå går jeg på master i regnskap og revisjon, så jeg har ikke tenkt å bli regnskapsfører, men statsautorisert revisor:) Flere spm? Lenke til kommentar
VildeS Skrevet 16. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2011 Selv om utdanningsplanen din har 20 sp skatterett, betyr det ikke at det er det som er kravet, men at det er kjekt å ha litt ekstra. Her er kravet til utdanning, jf. forskrift om autorisasjon av regnskapsførere § 1-1, jf. regnskapsførerloven § 4 1.ledd punkt 6: § 1-1. Utdanningskrav for autorisasjon Det kreves at søker har Bachelor i økonomi og administrasjon på til sammen 180 studiepoeng med følgende fordeling: 1. 90 studiepoeng skal bestå av obligatoriske emner i henhold til plan vedtatt av Nasjonalt råd for økonomisk-administrativ utdanning (NRØA) 2. 60 studiepoeng skal bestå av videreføringsemner/profilering innen finansregnskap, skatte- og avgiftsrett og rettslære der hvert emne minst må være dekket med: a) Finansregnskap 15 studiepoeng b) Skatte- og avgiftsrett 15 studiepoeng c) Rettslære 10 studiepoeng. De resterende 20 studiepoeng skal ligge innenfor emner som nevnt i pkt. a-c. 3. 30 studiepoeng skal være knyttet til økonomiske administrative emner utover det som er nevnt i nr. 1 og 2. Dersom utdanningen som nevnt i første ledd er avsluttet for mer enn tre år siden, må søker i tillegg oppfylle etterutdanningskravet i § 4-1 for siste treårsperiode. Søkere med utdanning fra utlandet må ha Bachelor i økonomi og administrasjon og i tillegg gjennomføre norsk eksamen innen skatte- og avgiftsrett med 15 studiepoeng og rettslære med 10 studiepoeng. Denne paragrafs annet ledd gjelder tilsvarende. (og så kommer det krav om 2 års praksis...) Jeg gikk ut med en bachelor i regnskap og revisjon i fjor med alle revisorfagene, og da hadde jeg 35 sp finansregnskap, 20 sp skatterett og 15 sp rettslære, så det skulle vel være rikelig Men nå går jeg på master i regnskap og revisjon, så jeg har ikke tenkt å bli regnskapsfører, men statsautorisert revisor:) Flere spm? Tusen takk for svar Har et lite spørsmål til, du skriver at du gikk ut med en bachelor i regnskap og revisjon, hvor har du studert? På høyskolen jeg går så får man enten BA i regnskap eller revisjon, det går ikke å få begge, fordi de sier at kravet til å få en dobbel grad/eller to grader er at man må ta 60 (tror jeg) nye studiepoeng, og her så er det ikke så mange studiepoeng forskjell mellom regnskap og revisjon. Mulig det er helt forskjellig oppbygging på studieplanene da.. Men jeg fikk hvertfall det svaret når jeg spurte om jeg kunne ta BA i både regnskap og revisjon.. For da hadde jeg formelt sett gått regnskapsførerfag, også tatt 20stp revisjon itillegg som er eneste forskjellen her. Lenke til kommentar
bonaquasilver Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 Handelshøyskolen i Bodø. http://www.hhb.no/index.php?ID=3566&lang=nor&displayitem=1321&module=studieinfo&type=studie&subtype=2 Her står det: Med en Bachelor i regnskap og revisjon oppfyller du utdanningskravene som fører fram til tittelen registrert revisor og/eller autorisert regnskapsfører. Første studieår er identisk med det generelle bachelorstudiet i økonomi og ledelse og det er derfor mulig å bytte studieretning mellom 1. og 2. studieår. Det første året gir en innføring i grunnleggende begreper og sammenhenger slik at du kan løse praktiske problemstillinger på tvers av de ulike økonomisk- administrative fagområdene. I andre studieår velger du profilering revisjon eller regnskap. Velger du profileringen i revisjon oppfyller du utdanningskravene til både tittel registrert revisor og autorisert regnskapsfører, mens profilering regnskap oppfyller kravene til autorisert regnskapsfører. Må innrømme at jeg er litt forvirret her. Det er ikke snakk om å ta en dobbel grad. Du tar èn grad. Hvis du tar de fagene som kreves for å bli registrert revisor, kan du også søke om å bli autorisert regnskapsfører etter 2 år med praksis som regnskapsfører. Men du sa at du tar bachelor i økonomi og ledelse... har du mulighet til å hoppe over til "bachelor i regnskap og revisjon"? Eller har du mulighet til å ta alle valgfagene som kreves for å bli registrert revisor? Hadde jo vært enklere for meg hvis du hadde fortalt hvilken skole du går på, og hvor langt du har kommet... For å bli registrert revisor må du ha de 4 revisoreksamene, 20 sp revisjonsteori og metode, 20 sp skatterett 2, 15 sp årsregnskap/god regnskapsskikk og 15 sp rettslære 2. Lenke til kommentar
VildeS Skrevet 17. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2011 Handelshøyskolen i Bodø. http://www.hhb.no/index.php?ID=3566&lang=nor&displayitem=1321&module=studieinfo&type=studie&subtype=2 Her står det: Med en Bachelor i regnskap og revisjon oppfyller du utdanningskravene som fører fram til tittelen registrert revisor og/eller autorisert regnskapsfører. Første studieår er identisk med det generelle bachelorstudiet i økonomi og ledelse og det er derfor mulig å bytte studieretning mellom 1. og 2. studieår. Det første året gir en innføring i grunnleggende begreper og sammenhenger slik at du kan løse praktiske problemstillinger på tvers av de ulike økonomisk- administrative fagområdene. I andre studieår velger du profilering revisjon eller regnskap. Velger du profileringen i revisjon oppfyller du utdanningskravene til både tittel registrert revisor og autorisert regnskapsfører, mens profilering regnskap oppfyller kravene til autorisert regnskapsfører. Må innrømme at jeg er litt forvirret her. Det er ikke snakk om å ta en dobbel grad. Du tar èn grad. Hvis du tar de fagene som kreves for å bli registrert revisor, kan du også søke om å bli autorisert regnskapsfører etter 2 år med praksis som regnskapsfører. Men du sa at du tar bachelor i økonomi og ledelse... har du mulighet til å hoppe over til "bachelor i regnskap og revisjon"? Eller har du mulighet til å ta alle valgfagene som kreves for å bli registrert revisor? Hadde jo vært enklere for meg hvis du hadde fortalt hvilken skole du går på, og hvor langt du har kommet... For å bli registrert revisor må du ha de 4 revisoreksamene, 20 sp revisjonsteori og metode, 20 sp skatterett 2, 15 sp årsregnskap/god regnskapsskikk og 15 sp rettslære 2. Jeg tar bachelor i økonomi og adminstrasjon. På skolen min (høgskolen i hedmark) så tilbyr de bachelor i regnskap og bachelor i revisjon, to forskjellige utdannelser altså, virker som det er en grad der du studerte da? Jeg blir også forvirret, men det er veldig forskjellig oppbygging på studieplanene mellom de forskjellige høyskolene så det er ikke rart.. Jeg har mulighet til å hoppe over til et av de studiene ja. Jeg går 4.semester nå, har tatt regnskap og revisjonsfagene som valgfag, pga at det har vært like fag til nå, men fra og med 5.semester så er de forskjellige, og da må jeg hoppe over til et annet studium. Lenke til kommentar
bonaquasilver Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 Ja det er én grad. Men det er det samme som HIHE bære at HIHE har splittet den til to grader. Så det er akkurat samme oppbygging. Så det betyr at du har regnskapsfagene og "rettslære til revisoreksamen" som valgfag nå...? Hvis det er det så er det jo bare å hoppe over til den retningen du har lyst til. Hvis du tar revisjon og tilfredstiller de kravene som trengs for å bli registrert revisor, har du også automatisk de fagene du trenger for å bli autorisert regnskapsfører, det er jeg 99% sikker på. Forskjellen er jo bare at de som bare har lyst å bli regnskapsfører har fagene: arbeidsrett og bransjekunnskap. Det er ikke krav om å ha de to fagene etter loven for å bli autorisert regnskapsfører, men at de to fagene er mer relevant for dem enn hva revisjon er. Så du får bare velge det du har lyst til. Lykke til! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå