Rata101 Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 (endret) Tigging blir utført, på tross av at det er forbudt. F.eks. i England. Vi har null garantier for at det blir markant færre østeuropeere i Norge dersom vi gjør tigging forbudt. Endel av dem vil fortsette å tigge ulovlig og endel av dem vil gå over til å skaffe seg penger på mer alvorlig vis. Det er tettpakket med eksempler på at østeuropeere som kommer hit for å tigge ikke har råd til å komme seg hjem igjen. Hvor vanskelig er det å skjønne at dersom vi hadde gjort noe med innfarts og oppholdsrutinene til folk fra disse landene, så hadde ikke bare tiggingen deres, men også de kriminelle handlingene deres minsket? Dette er en bedre og mere logisk løsning enn å forby tigging i Norge på grunn av utlendinger. Det er tydeligvis så vanskelig å forstå at folk her ikke har noe særlig lyst til å prate om det... Du kan ikke bare sankskjonere de folkene du ikke liker, basert på dine personlige preferanser. Begrunnelsen må være litt mer moden enn som så. Vi er nordmenn, ikke en gjeng pripne drittunger. Endret 25. februar 2011 av Rata101 Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 (endret) Hvis det hadde vært forbudt for utlendinger å tigge på gata, da ville det ikke øst-europeere tigget mer på gata. Dersom utlendinger har lov til å tigge i Norge, så tigger de i Norge. Dersom det blir forbudt for utlendinger å tigge i Norge, vil alle de som kun er her for å tigge forsvinne. Sigøynere kjenner lovverket, og politiet holder øye med dem. De kan være her et antall måneder (tror det er 6 måneder), så må de reise hjem. Det gjør de faktisk. De er her periodisk, reiser så frem og tilbake igjen. Vi kan ikke forandre innfarts- og oppholdsrutinene til folk fra eu-land, fordi dette er eu-regler som må følges. I eu kan du reise til hvilket som helst land og opphelde deg der i 6 måneder uten at noen kan hindre deg. Slik er det, og Norge som er utenfor eu har ingen mulighet til å forandre dette. Dessuten er ikke dette personlige preferanser, men et problem svært mange er klar over. Alle som bor i et av landets 6-7 største byer kjenner til sigøynerproblemet. Politikerne kjenner til det og andre myndigheter. Endret 25. februar 2011 av Abigor Lenke til kommentar
arildoaim Skrevet 26. februar 2011 Del Skrevet 26. februar 2011 Hvorfor ikke bare opprette et slags "register" over tiggerne, der man får utlevert en slags "synlig id" fra de som holder registeret for å kunne tigge? Bare de som oppholder seg lovlig i Norge vil få utlevert denne id-en. Altså forbudt å tigge for de som ikke har denne id-en. De som er her på lovlig vis vil kunne tigge, mens de som ikke er det vil ikke kunne det og vil bli vist bort. Mange vil nok protestere ved å kalle dette for "stigmatisering" men... 1 Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 26. februar 2011 Del Skrevet 26. februar 2011 Hvorfor ikke bare opprette et slags "register" over tiggerne, der man får utlevert en slags "synlig id" fra de som holder registeret for å kunne tigge? Bare de som oppholder seg lovlig i Norge vil få utlevert denne id-en. Altså forbudt å tigge for de som ikke har denne id-en. De som er her på lovlig vis vil kunne tigge, mens de som ikke er det vil ikke kunne det og vil bli vist bort. Mange vil nok protestere ved å kalle dette for "stigmatisering" men... Hvem mener du skal ha behov for å tigge i Norge? Betaler vi ikke masse i skatter og avgifter i Norge nettopp for at ingen skal ha behov for å tigge? Lenke til kommentar
Rata101 Skrevet 26. februar 2011 Del Skrevet 26. februar 2011 Hvis det hadde vært forbudt for utlendinger å tigge på gata, da ville det ikke øst-europeere tigget mer på gata. Dersom utlendinger har lov til å tigge i Norge, så tigger de i Norge. Hva får deg til å tro det? Jeg visste ikke at disse folkene var så innbitte tilhengere av norsk lov. Hvis det er slik, så kan vi jo bare gjøre nasking og lommetyveri ulovlig, så vil de gi opp og dra hjem! Hurra! Nei... Vent litt.. Det er ikke sånn ting funker, fordi nasking og lommetyveri er allerede ulovlig, og de gjør det allikevel. Som jeg nevnte tidligere, så har f.eks. Londonpolitiet såkalt nulltoleranse mot tigging, og østeuropeere er der og tigger og stjeler allikevel. Vi kan ikke forandre innfarts- og oppholdsrutinene til folk fra eu-land, fordi dette er eu-regler som må følges. I eu kan du reise til hvilket som helst land og opphelde deg der i 6 måneder uten at noen kan hindre deg. Slik er det, og Norge som er utenfor eu har ingen mulighet til å forandre dette. Hvis du hadde fulgt med på hva jeg skriver i denne tråden, så hadde du visst at; jo det kan vi faktisk. Jeg siterte og dokumenterte fra UDI sine nettsider at når det gjelder oppholdstillatelser fra EU-land, så forskjellsbehandler de Romania og Bulgaria ved å ha halvert den normale tillatelsen på seks måneder ned til tre måneder. Hva med å sette seg inn i ting man har veldig lyst til å mene noe om... 1 Lenke til kommentar
coyoteulf Skrevet 26. februar 2011 Del Skrevet 26. februar 2011 Tigging blir utført, på tross av at det er forbudt. F.eks. i England. Vi har null garantier for at det blir markant færre østeuropeere i Norge dersom vi gjør tigging forbudt. Endel av dem vil fortsette å tigge ulovlig og endel av dem vil gå over til å skaffe seg penger på mer alvorlig vis. Det er tettpakket med eksempler på at østeuropeere som kommer hit for å tigge ikke har råd til å komme seg hjem igjen. Ditt argument mot er altså "det kommer sikkert ikke til å fungere". Makan til apati. Vel, jeg vet at det kommer til å fungere, fordi jeg husker hvordan det var før det ble lovlig. Da satt det nemlig ikke sigøynertiggere tett i tett i Oslos gater. Da var det mulig å ta seg en utepils uten at det kom fem tiggere bort og raslet med en kopp. Vi vet ikke om det kommer til å fungere før det er prøvd, er du enig i det? Og da bør man prøve det. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 26. februar 2011 Del Skrevet 26. februar 2011 Hva får deg til å tro det? Jeg visste ikke at disse folkene var så innbitte tilhengere av norsk lov. Hvis det er slik, så kan vi jo bare gjøre nasking og lommetyveri ulovlig, så vil de gi opp og dra hjem! Hurra! Nei... Vent litt.. Det er ikke sånn ting funker, fordi nasking og lommetyveri er allerede ulovlig, og de gjør det allikevel. Som jeg nevnte tidligere, så har f.eks. Londonpolitiet såkalt nulltoleranse mot tigging, og østeuropeere er der og tigger og stjeler allikevel. Kan det ha noe med å gjøre at tigging og tyveri er to helt ulike handlinger? Får å stjele skal man helst ikke bli sett av noen. For å tigge skal man helst bli sett av så mange som mulig. Selvsagt kan ikke sigøynere sitte på gata og tigge dersom politiet plukker de opp hver gang! Hvordan er det man tigger da? Skal de ha på seg dress og ballkjoler, mens de hvisker til forbipasserende: "Hei, jeg er egentlig tigger, har du noen småpenger?". Hvis du hadde fulgt med på hva jeg skriver i denne tråden, så hadde du visst at; jo det kan vi faktisk. Jeg siterte og dokumenterte fra UDI sine nettsider at når det gjelder oppholdstillatelser fra EU-land, så forskjellsbehandler de Romania og Bulgaria ved å ha halvert den normale tillatelsen på seks måneder ned til tre måneder. Hva med å sette seg inn i ting man har veldig lyst til å mene noe om... Spennende, visste ikke at det var mulig. Lenke til kommentar
Rata101 Skrevet 26. februar 2011 Del Skrevet 26. februar 2011 (endret) Ditt argument mot er altså "det kommer sikkert ikke til å fungere". Makan til apati. Vel, jeg vet at det kommer til å fungere, fordi jeg husker hvordan det var før det ble lovlig. Da satt det nemlig ikke sigøynertiggere tett i tett i Oslos gater. Da var det mulig å ta seg en utepils uten at det kom fem tiggere bort og raslet med en kopp. Vi vet ikke om det kommer til å fungere før det er prøvd, er du enig i det? Og da bør man prøve det. Merkelig da, at resten av Europa opplevde nøyaktig samme type bølge av østeuropeere akkurat slik som Norge. Selv om de ikke har samme lovsituasjon som Norge. Hvordan forklarer du det? Du kan ikke bare snu nesen i sky og la være å ta hensyn til så åpenbare faktorer. Sorry, men bare fordi jeg ikke er tilhenger av samme type løsning som deg selv, betyr ikke at jeg er apatisk. Det høres ut som du heller tyr til hersketeknikker enn å faktisk argumentere. Endret 26. februar 2011 av Rata101 Lenke til kommentar
coyoteulf Skrevet 26. februar 2011 Del Skrevet 26. februar 2011 Merkelig da, at resten av Europa opplevde nøyaktig samme type bølge av østeuropeere akkurat slik som Norge. Selv om de ikke har samme lovsituasjon som Norge. Hvordan forklarer du det? Du kan ikke bare snu nesen i sky og la være å ta hensyn til så åpenbare faktorer. Sorry, men bare fordi jeg ikke er tilhenger av samme type løsning som deg selv, betyr ikke at jeg er apatisk. Det høres ut som du heller tyr til hersketeknikker enn å faktisk argumentere. Det stemmer ikke. Jeg er ofte i København på jobb og helgeturer, og der er det ikke i nærheten av så mange tiggere. Kanskje en hundredel av hva vi har i Oslo. Ganske rart at tiggerne kjører rett forbi en av de rikeste byene i verden og heller kjører flere hundre kilometer til nordover. Hvorfor gjør de det mon tro? Kan det være fordi tigging er forbudt i Danmark? Siden du snakker om å argumentere, hva er dine egne argumenter for at tigging skal være lovlig? Jeg kan ikke se at du har presentert noen. Lenke til kommentar
Rata101 Skrevet 26. februar 2011 Del Skrevet 26. februar 2011 Mitt primærargument mot å forby tigging er individuell frihet. Jeg ser ikke noen forskjell på tigging som økonomisk aktivitet i forhold til f.eks. telefonsalg, direkte reklame eller billboards. Alt dette er i prinsippet det samme hva gjelder fremgangsmåte og irritasjonsfaktor. Forutsatt at det skjer i kontrollerte former. Jeg synes det blir et godt eksempel på at enkelte liker å bruke utrykk som "frihet" for å skape sympati for sin egen sak, men når det gjelder saker som ikke gangner dem selv, så er det skremmende å se hvor lite rettferdige og prinsippfaste og frihetselskende de er i virkeligheten. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 26. februar 2011 Del Skrevet 26. februar 2011 Mitt primærargument mot å forby tigging er individuell frihet. Jeg ser ikke noen forskjell på tigging som økonomisk aktivitet i forhold til f.eks. telefonsalg, direkte reklame eller billboards. Alt dette er i prinsippet det samme hva gjelder fremgangsmåte og irritasjonsfaktor. Forutsatt at det skjer i kontrollerte former. Jeg synes det blir et godt eksempel på at enkelte liker å bruke utrykk som "frihet" for å skape sympati for sin egen sak, men når det gjelder saker som ikke gangner dem selv, så er det skremmende å se hvor lite rettferdige og prinsippfaste og frihetselskende de er i virkeligheten. Jeg forstår ikke... Det er ingen som ringer til meg for å selge noe. Gateselgere er selvsagt plagsomme, men de er langt sjeldnere enn tiggerne. Dessuten har de et produkt, og stiller i en helt annen sjanger enn tiggere. Hvis ikke du forstår det, skjønner du heller ikke poenget med å selge aviser slik mange narkomane og ex-tiggere gjør. Dessuten pleier ikke disse å sitte på rompa og stirre på folk som går forbi samtidig som de klager. Lenke til kommentar
coyoteulf Skrevet 26. februar 2011 Del Skrevet 26. februar 2011 Mitt primærargument mot å forby tigging er individuell frihet. Jeg ser ikke noen forskjell på tigging som økonomisk aktivitet i forhold til f.eks. telefonsalg, direkte reklame eller billboards. Alt dette er i prinsippet det samme hva gjelder fremgangsmåte og irritasjonsfaktor. Forutsatt at det skjer i kontrollerte former. Jeg synes det blir et godt eksempel på at enkelte liker å bruke utrykk som "frihet" for å skape sympati for sin egen sak, men når det gjelder saker som ikke gangner dem selv, så er det skremmende å se hvor lite rettferdige og prinsippfaste og frihetselskende de er i virkeligheten. Vel, man kan reservere seg mot telefonsalg. Og individuell frihet skal ikke gå på bekostning av andre. Jeg synes faktisk det er sjenerende å måtte gå i sikksakk mellom tiggere hver gang jeg er nede i Oslo sentrum. I tillegg gir det et helt jævlig inntrykk for turister som kommer på besøk. Først møter de en gjeng narkomane zombier på Oslo S, og så sitter det tiggere hver femte meter opp gjennom Karl Johan, side om side med Nigeriahorer. Lenke til kommentar
Rata101 Skrevet 26. februar 2011 Del Skrevet 26. februar 2011 Jo, jeg skjønner poenget med å selge =Oslo og slikt. Det er en mer konstruktiv måte å tigge på. Allikevel, så mener jeg at norske folk som klarer å utvise normal folkeskikk bør få lov til å be andre om penger i Norge. Kan organisasjoner få lov til å tigge penger av oss, så bør individer også ha lov. Jeg ser f.eks. ingen forskjell på det å be om donasjoner til et religiøst formål, eller å be om penger for å kjøpe narkotika. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 26. februar 2011 Del Skrevet 26. februar 2011 Allikevel, så mener jeg at norske folk som klarer å utvise normal folkeskikk bør få lov til å be andre om penger i Norge. Helt enig, og har aldri hatt noe imot det. Det jeg vil forby er utenlandske busser fulle av sesongarbeidere, det vil si kriminelle og yrkestiggere. De kommer til Norge med en hensikt, og det er å lage kvalme med nærværet sitt. Denslags tigging synes jeg vi fint kunne hatt lover mot. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå