Mr.M Skrevet 22. februar 2011 Del Skrevet 22. februar 2011 Kan man være mot tigging samtidig som man er for økt økonomisk liberalisme? Tigging er jo teknisk sett bare en forespørsel om en transaksjon. Personlig tilstedeværelse er deres form for direkte markedsføring. Man har valget om man vil betale eller ikke. Eller er en slik økonomisk filosofi bare forbeholdt de priviligerte? For min del kan alle de det gjelder gjerne komme hit til landet hvis det er for å få seg jobb/små-jobber etc. men det som foregår er "professjonel tigging, lommetyverier og prostitusjon" hvor det investeres en god del penger på "logistikk og frakt av personer" hit & dit Pga. at norge har underskrevet schengen-avtalen kan man (inkl. nordmenn) reise fritt rundtomkring innenfor alle disse landene uten pass, arbeidstillatelse eller spesifikt formål. Hadde man derimot gjort tigging og prostitusjon forbudt i Norge ved lov, så har man en legal mulighet til å erklære gjengangere uønsket neste gang de dukker opp og bortvise dem "fra kongeriket" Lenke til kommentar
NicolasDarvas Skrevet 22. februar 2011 Del Skrevet 22. februar 2011 Jeg blir kvalm av den stakkars jenta. Foreldrene kan ikke lese og skrive. De har aldri vært villig til å gjøre et dagsverk med ærlig arbeid. De bor på søppeldynga. Likevel skal de ha 15 unger og gifte bort døtrene lenge før de er 18 til en nær slektning. Tror du virkelig at dette er en livsstil de har valgt fordi det er lettere enn å ta seg en jobb? Det virker ikke slik, men de får ikke jobb! Og i hjemlandet er de utstøtt av resten av samfunnet fordi de er "rom-folk". Det er kanskje derfor de ikke kan skrive og lese og bor på en "søppeldynge". Og at de vil ha barn, hvor mange barn hadde ikke norske jenter fått om de ikke hadde muligheten til å trykke i seg p-piller som godteri og gjennomføre flere titusenvis av aborter hvert år? Det finnes også andre gleder her i livet som vi i Norge har glemt og det er noe som kalles familie. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 22. februar 2011 Del Skrevet 22. februar 2011 Tror du virkelig at dette er en livsstil de har valgt fordi det er lettere enn å ta seg en jobb? Det virker ikke slik, men de får ikke jobb! Og i hjemlandet er de utstøtt av resten av samfunnet fordi de er "rom-folk". Det er kanskje derfor de ikke kan skrive og lese og bor på en "søppeldynge". Og at de vil ha barn, hvor mange barn hadde ikke norske jenter fått om de ikke hadde muligheten til å trykke i seg p-piller som godteri og gjennomføre flere titusenvis av aborter hvert år? Det finnes også andre gleder her i livet som vi i Norge har glemt og det er noe som kalles familie. Det er blitt gjort mange forsøk på å inkludere sigøynere og gi dem en god start. I Norge var det et forsøk som gikk ut på å gi de et sted å bo. De leilighetene ble ramponert og fraflyttet. Sigøynere selv prøver ikke engang å få utdanning eller jobbe for å få et skikkelig liv, de sier bare at det ikke nytter. Grunnen til at de bor på søppeldynge er fordi de selv er søppel. De er ikke istand til å skaffe seg et skikkelig liv. De har tigging og tyveri som kultur og tradisjon. Latskap er en dyd, fast arbeid er ikke aktuelt. Hvis sigøynere har så stor glede av familie så er det helt greit, men hvorfor skal alle andre ta konsekvensene av at de får for mange barn? Det finnes millioner av mennesker som har det værre enn sigøynere, men de har ikke råd til å reise på ferie til Norge og tigge penger. 2 Lenke til kommentar
Rata101 Skrevet 22. februar 2011 Del Skrevet 22. februar 2011 Kan man være mot tigging samtidig som man er for økt økonomisk liberalisme? Tigging er jo teknisk sett bare en forespørsel om en transaksjon. Personlig tilstedeværelse er deres form for direkte markedsføring. Man har valget om man vil betale eller ikke. Eller er en slik økonomisk filosofi bare forbeholdt de priviligerte? For min del kan alle de det gjelder gjerne komme hit til landet hvis det er for å få seg jobb/små-jobber etc. men det som foregår er "professjonel tigging, lommetyverier og prostitusjon" hvor det investeres en god del penger på "logistikk og frakt av personer" hit & dit Pga. at norge har underskrevet schengen-avtalen kan man (inkl. nordmenn) reise fritt rundtomkring innenfor alle disse landene uten pass, arbeidstillatelse eller spesifikt formål. Hadde man derimot gjort tigging og prostitusjon forbudt i Norge ved lov, så har man en legal mulighet til å erklære gjengangere uønsket neste gang de dukker opp og bortvise dem "fra kongeriket" Hvis det egentlig er lommetyverier og prostitusjon vi snakker om her, hvorfor blir ikke dette da tydeliggjort i debatten? Er det ikke viktig å holde seg til saken? Jeg regner med at du med "profesjonell tigging" mener organisert tigging. Det skal vel godt gjøres å finne noen som havner innunder sjangeren "amatørtigger". Jeg er bare ute etter litt mere saklighet her. Det er så mye bullshit og fordommer som skapes ved å holde en flåsete tone. Ærlig talt så virker det som enkelte er ute etter nøyaktig dette. Det var absolutt ikke personlig ment, forøvrig. Jeg får følelsen av at endel ikke gidder å skille mellom tigging som et fenomen, og de ubehagelighetene kriminelle "rumenere" skaper. Jeg synes at dette for pokker ikke skal gå utover ærlige tiggere, for de finnes faktisk. En annen tendens virker å være det å ikke ha gode nok argumenter for å ønske å fjerne tigging i sin helhet, og dermed velge å generalisere den ugangen "rumenere" gjør som "tigging". Ingen av delene holder vann. Dette gjør meg kvalm og uvel, og må dermed stoppes ved lov, øyeblikkelig. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 22. februar 2011 Del Skrevet 22. februar 2011 Det beste ville vel da vært om EU sluttet å eksistere, og kapitalisme verden over ble erstattet med sosialistisk folkestyre.Sosialistisk "folkestyre" har der det har vært prøvd ført til massive overgrep mot menneskerettighetene, drap og fattigdom. Så langt mere tigging i Cuba enn i andre land i regionen. 1 Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 22. februar 2011 Del Skrevet 22. februar 2011 Tråden handler primært om sigøynere og tigging. Det er ikke noe poeng å forby prostitusjon, dessuten synes jeg norske kvinner skal ha friheten til å velge å selge seksuelle tjenester for penger. Jeg synes også at norske tiggere skal ha lov til å tigge på gata, innenfor rimelighetens grenser. Jeg synes ikke sigøynere skal få lov til å reise til Norge og jobbe organisert som tiggere. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 22. februar 2011 Del Skrevet 22. februar 2011 Jeg synes at dette for pokker ikke skal gå utover ærlige tiggere, for de finnes faktisk. En annen tendens virker å være det å ikke ha gode nok argumenter for å ønske å fjerne tigging i sin helhet, og dermed velge å generalisere den ugangen "rumenere" gjør som "tigging". Ingen av delene holder vann.Vi har et moderne velferdsamfunn hvor det ikke er nødvendig eller lovlig å sette seg ned midt på Karl Johan for å drite. Det er likeledes ikke nødvendig å tigge for noen som bor her og tigging burde av akkurat samme grunn heller ikke vært lovlig. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 22. februar 2011 Del Skrevet 22. februar 2011 Vi har et moderne velferdsamfunn hvor det ikke er nødvendig eller lovlig å sette seg ned midt på Karl Johan for å drite. Det er likeledes ikke nødvendig å tigge for noen som bor her og tigging burde av akkurat samme grunn heller ikke vært lovlig. Slik fungerer ikke livet og samfunnet i praksis. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 22. februar 2011 Del Skrevet 22. februar 2011 Hadde vi ikke lover mot tigging før? Jeg er i allefall lei av alle sigøynertiggerne i Oslo, særlig når de også blir spredt godt utover byen slik at du ikke kan unngå dem om du skal på matbutikken heller. Bare det at det gjør det ekstra utrivelig for veldig mange burde være grunn nok. Situasjonen hadde vært en helt annen om det var slik i Norge at folk havnet lett på gaten og vi ikke hadde ett vellferdssystem som fanget op disse. Men nå er det altså snakk om mennsker fra andre land, gjerne fra miljøer med mye kriminalitet og organiserte, som kommer hit til landet og utelukkende lager kvalm. Lenke til kommentar
Rata101 Skrevet 22. februar 2011 Del Skrevet 22. februar 2011 Hvis vi skal ulovliggjøre alt som er unødvendig og potensiellt brysomt i et moderne samfunn, så kommer listen til å bli meget lang. Jeg savner fremdeles et reflektert svar på om ikke dette bryter prinsippmessig mot en økonomisk liberalistisk ideologi. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 22. februar 2011 Del Skrevet 22. februar 2011 Hvis vi skal ulovliggjøre alt som er unødvendig og potensiellt brysomt i et moderne samfunn, så kommer listen til å bli meget lang. Jeg savner fremdeles et reflektert svar på om ikke dette bryter prinsippmessig mot en økonomisk liberalistisk ideologi. Er det nødvendig at det skal gå ideologi i alt? Det er ikke snakk om å uloveliggjøre alt som er brysomt eller unødvendig men nå har vi altså noe som er ett problem og som vi, om jeg ikke husker feil, har valgt å gjøre lovlig i ett misforstått forsøk på snillhet. Tiggingen har jo følgelig eksplodert. Lenke til kommentar
Rata101 Skrevet 22. februar 2011 Del Skrevet 22. februar 2011 (endret) Jeg vil ikke kalle det ideologi, men mer å være saklig og rettferdig. Er det ikke strengt tatt det at rumenere kan oppholde seg i landet uten gyldig grunn som er problemet og ikke tigging. Tiggingen eksploderte jo som kjent ikke før utlendinger fant ut at det var lukrativt å gjøre nettopp dette. Endret 22. februar 2011 av Rata101 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 22. februar 2011 Del Skrevet 22. februar 2011 Vi har et moderne velferdsamfunn hvor det ikke er nødvendig eller lovlig å sette seg ned midt på Karl Johan for å drite. Det er likeledes ikke nødvendig å tigge for noen som bor her og tigging burde av akkurat samme grunn heller ikke vært lovlig. Slik fungerer ikke livet og samfunnet i praksis. Vel, ingen må gå sultene eller sove ute hvis de ikke vil. Frelsesarmeen, Kirkens Bymisjon, Blå Kors, og et utall av organisasjoner tilbyr en matbit og tak over hodet. I tillegg har folk en sosialstønad i bunn, etter at evt. husleie/strøm er betalt osv. Til og med tilreisende tiggere blir tilbydt dette, men det er selvsagt ikke det de er ute etter, men å fylle opp kassa. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 22. februar 2011 Del Skrevet 22. februar 2011 Jeg vil ikke kalle det ideologi, men mer å være saklig og rettferdig. Er det ikke strengt tatt det at rumenere kan oppholde seg i landet uten gyldig grunn som er problemet og ikke tigging. Tiggingen eksploderte jo som kjent ikke før utlendinger fant ut at det var lukrativt å gjøre nettopp dette. Og derfor trenger vi ett lovverk som gjør at vi kan hindre en masse rumenere (sigøynere) i å komme til landet kun for å tigge og antagelig støtte opp om kriminelle nettverk. 2 Lenke til kommentar
Rata101 Skrevet 22. februar 2011 Del Skrevet 22. februar 2011 Ja, jeg tror det vil gi bedre resultater enn å sette generelle restriksjoner på tigging, som vel egentlig er noe av det mest harmløse de driver med. Lenke til kommentar
iKent Skrevet 22. februar 2011 Del Skrevet 22. februar 2011 Dersom det var nordmenn som satt med koppen på brua mellom oslo s og bussterminalen med den hensikt i å få penger til mat og bolig, hadde det vært en ting, men når man ser tiggeren man dagen før gav penger sette morgensprøyta si på samme stedet, mister man litt trua i hvorfor de i det hele tatt lar det være lov å tigge. En tigger kan gjennomsnittlig tjene bortimot 30 000 på en måned( ikke kødd, en kar som gjorde et masterstudium på dette, husker dog ikke hvor jeg så det hen, men leste det for en liten stund siden) DERSOM de hadde brukt penga på leilighet og ordentlig mat, dusj og såpe, så hadde det vært en ting, men når de sitter og tjener inn 1000-1500 hver dag for å få seg en dose heroin, fordi staten merklig nok ikke støtter heroin og andre stoff missbrukere, så må de tigge for å få penger til det. FÅ DET VEKK. Samme gjelder utenlandske tiggere som ruller opp buksa for å vise at de ikke har bein eller tenner i kjeften for å få penger, for så å gi det videre opp i den rottene organiserte gjengen de er i så mener jeg de også kan få en envegsbillett tilbake der de kom fra. Å gå gjennom Grønland eller jernbanetorget i oslo i dag er rett og slett ufyselig, det lukter vondt, man må gå å tvilholde på alt av verdisaker, og man får ubehagelige mennesker opp i annsiktet sitt: "HEY FRIEND, DO JOO NID SOMETHING? FRIEND? NEED SOMETHING? HEY ? *Ta tak i skulderen din og <<STJELER>> oppmerksomheten din: DO JO WANT SOMETHING FRIEND?? JO SPEAKA INGRISH?=!?!?!" Blir rett og slett bare kvalm og føler meg lite bekvem når jeg går til og fra skolen på bussterminalen. Takke faen for at vi har politiet der nede en gang i kvarteret så man kan passere sikkert i ny og ned. Samme gjelder nordmenn som står å skriker: JEG VIL HA RITALIIIIIIIIIN NÅÅÅHHHHHHHHHHH. Sett forbud, tving de på avrusing og forby større gjenger med tiggere og langere. Vær så snill <3 1 Lenke til kommentar
Bruker-33331 Skrevet 22. februar 2011 Del Skrevet 22. februar 2011 Nå er du litt stram her, da. Har alltid kunne gå forbi Oslo S og Bussterminalen. Aldri holdt på verdisaker, aldri blitt ranet, og aldri blitt stjelt i fra heller. Var en som prøvde seg en gang jeg sto midt i folkemengden, holdt igjen hånda hans, og gav han en solid trøkk med andre hånda. Uheldigvis tok han i feil lomme Men vi er flinke til å stjele fra og lure hverandre. Lenke til kommentar
iKent Skrevet 22. februar 2011 Del Skrevet 22. februar 2011 Har blitt stjålet fra både på brua over til bussterminalen og på vei gjennom jernbanetorget. Grønland: the statement stands for itself. Kan stå der i 20 min uten å se et eneste norsk individ og det høres ut som de prøver å drepe hverandre verbalt når de prater. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 22. februar 2011 Del Skrevet 22. februar 2011 Vi har et moderne velferdsamfunn hvor det ikke er nødvendig eller lovlig å sette seg ned midt på Karl Johan for å drite. Det er likeledes ikke nødvendig å tigge for noen som bor her og tigging burde av akkurat samme grunn heller ikke vært lovlig. Slik fungerer ikke livet og samfunnet i praksis. Og hva forhinder det annet en organisert kriminalitet og mangel på inntauing? Lenke til kommentar
Bruker-33331 Skrevet 22. februar 2011 Del Skrevet 22. februar 2011 Hadde vi ikke lover mot tigging før? Jeg er i allefall lei av alle sigøynertiggerne i Oslo, særlig når de også blir spredt godt utover byen slik at du ikke kan unngå dem om du skal på matbutikken heller. Bare det at det gjør det ekstra utrivelig for veldig mange burde være grunn nok. Situasjonen hadde vært en helt annen om det var slik i Norge at folk havnet lett på gaten og vi ikke hadde ett vellferdssystem som fanget op disse. Men nå er det altså snakk om mennsker fra andre land, gjerne fra miljøer med mye kriminalitet og organiserte, som kommer hit til landet og utelukkende lager kvalm. Men ja, sigøynerne begynner å spre seg selv til utkanten av byen, sitter og tigger på tomme gater.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå