holdopp Skrevet 15. februar 2011 Del Skrevet 15. februar 2011 Det er sjeldent jeg engasjerer meg for en samfunns sak, men fenomenet tigging i Norge er noe jeg ikke lengre klarer og ikke engasjere meg i. Jeg studerer i Trondheim og beveger meg mye rundt i Trondheim by daglig. Statdig kommer det mennesker jeg vil karaktrisere som øst-europere direkte opp foran meg med en raslende kopp. Unge som gamle, natt som dag. Det er ikke det at jeg ikke ville gitt penger til en tigger, med mindre jeg visste at pengene gikk til nødvendige behov. Jeg syntes bare det er unødvendig at styresmaktene etter så lang tid ikke har tatt større grep rundt dette, du har f.eks. söta bror hvor politiet har fått adgang i lovhjemmel om sende ut tiggere, som har vært i landet lenge nok uten og ta til seg arbeid. Jeg vil ikke se på denne saken som subjektiv, og jeg vet der flere som deler samme mening. Håper det noen kommer med synspunkter. Henrik Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 15. februar 2011 Del Skrevet 15. februar 2011 Det er sjeldent jeg engasjerer meg for en samfunns sak, men fenomenet tigging i Norge er noe jeg ikke lengre klarer og ikke engasjere meg i. Jeg studerer i Trondheim og beveger meg mye rundt i Trondheim by daglig. Statdig kommer det mennesker jeg vil karaktrisere som øst-europere direkte opp foran meg med en raslende kopp. Unge som gamle, natt som dag. Det er ikke det at jeg ikke ville gitt penger til en tigger, med mindre jeg visste at pengene gikk til nødvendige behov. Jeg syntes bare det er unødvendig at styresmaktene etter så lang tid ikke har tatt større grep rundt dette, du har f.eks. söta bror hvor politiet har fått adgang i lovhjemmel om sende ut tiggere, som har vært i landet lenge nok uten og ta til seg arbeid. Problemet i forhold til å gjøre noe mer er jo at tigging ikke er forbudt i Norge. Og spørsmålet er om vi vil at det skal bli forbudt... Blant annet kan vi få et problem med nå-tiggende narkomane som må finne på noe annet å gjøre... Jeg vil ikke se på denne saken som subjektiv, og jeg vet der flere som deler samme mening. Håper det noen kommer med synspunkter. Ettersom dette åpenbart har med meninger å gjøre og du sier det selv, så sier det seg selv at dette er en subjektiv mening om en sak... Lenke til kommentar
pk2010 Skrevet 15. februar 2011 Del Skrevet 15. februar 2011 Det finnes ikke politisk vilje. Våre ledere er fast bestemt på å lage "verdens mest inkluderende samfunn" koste hva det koste vil. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 15. februar 2011 Del Skrevet 15. februar 2011 Med tanke på hele monsteret av et mektig system vi har i dag under staten, burde tigging vært forbudt. Hvorfor? Fordi vi har trygd, vi har muligheter for å søke på jobb, vi har muligheten til å skaffe videre utdanning for å få arbeid. Så tigging har ikke noe formål. Lenke til kommentar
Irrasjonell Skrevet 15. februar 2011 Del Skrevet 15. februar 2011 (endret) Med tanke på hele monsteret av et mektig system vi har i dag under staten, burde tigging vært forbudt. Hvorfor? Fordi vi har trygd, vi har muligheter for å søke på jobb, vi har muligheten til å skaffe videre utdanning for å få arbeid. Så tigging har ikke noe formål. Helt enig. De eneste tigging er godt for, er de organiserte øst-europeiske tiggerne. Må bare si at jeg synes selv det er meget ubehagelig å gå rundt i de største byene i Norge og møte tiggere som ikke er norske statsborgere. Finnes jo selvsagt noen av dem også, men min erfaring er hvertfall et klart flertall av de utenlandske. Tror jeg kun har sett norske tiggere i Oslo. Endret 15. februar 2011 av AHP3475 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 15. februar 2011 Del Skrevet 15. februar 2011 Jeg pleier å henvise tiggere til sosial-kontoret. Selv de som ikke kan norsk skjønner ordet "sosialkontor" Lenke til kommentar
Sameboe Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 Dette ble vedtatt på Buskerud Unge Høyre sin Generalforsamling: Tigging, la kommunene bestemme selv. I dag er det et økende problem med organisert tigging av grupper med bakgrunn fra utlandet. I tillegg til Drammen ser vi at problemet er økende i sentrumsnære områder, spesielt i og rundt de store byene fylket. Buskerud Unge Høyre vil utvise utenlandske tiggere og la kommunene regulere soner det er lov å tigge i. Store deler av tiggervirksomheten er organisert, med kriminelle baktanker, det er i tillegg til stor sjenanse for andre borgere. I sentrumsnære områder så går dette på bekostning av næringsliv og handel, tiggere i sentrum sjenerer og skremmer vekk kunder. Unge Høyre vil ha en lov som forbyr mennesker som er i landet på turistvisum, eller andre midlertidige grunnlag i å tigge. Vi vil også gi politiet økte ressurser, slik at de har muligheten til å bekjempe organisert kriminalitet. Lokale politikere har uttrykt behovet for å regulere tiggingen selv etter kommunens politivedtekter. Buskerud Unge Høyre er for mer lokalt selvstyre fordi tiggeproblemet ikke likt alle steder, det må være åpenhet for å se på det på forskjellige måter. Buskerud Unge Høyre vil at: • De som ikke har gyldig arbeidstillatelse ikke skal ha anledning til å tigge i Norge. • Politiet skal få økte ressurser for å bekjempe organisert kriminalitet. • Hver enkelt kommune skal regulere tigging selv. Veldig bra resolusjon. 1 Lenke til kommentar
Pseudopod Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 (endret) Er ikke kjempebegeistret for tiggere, men jeg ser på det som problematisk dersom det skal bli forbudt ved lov å spørre noen om penger. Eller at det skal være forbudt å spørre om penger bare fordi man har få av dem. Til TS, om du bor i Trondheim så veit jeg ikke helt hva du mener med "Statdig kommer det mennesker jeg vil karaktrisere som øst-europere direkte opp foran meg". Direkte opp foran deg? De aller fleste sitter jo dønn i ro på det iskalde fortauet, og man kan se de på 20 meters avstand. Om du ikke liker tiggere og ikke har tenkt å gi de penger så er det en grei måte å unngå at de en gang snakker til deg. Ikke møt blikket deres, gå rett forbi som om det ikke var noen der. Endret 16. februar 2011 av Pseudopod Lenke til kommentar
Heradon Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 Jeg husker før så hadde vi et forbud mot utenlandsk tigging. Håper de gjeninnfører det igjen. Lenke til kommentar
Pseudopod Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 (endret) Det er jo fullstendig frivillig å gi til de, ser ikke noe behov for et forbud. Med mindre det bare er fordi det "ser dårlig ut" for de som har bedre råd, og ikke vil minnes om at noen folk i verden ikke har det like bra som dem. Om folk bare slutter å gi, så forsvinner de av seg selv. Om det alltids er nok givere til at slik tigging faktisk er lønnsomt, så må jo dette også bety at det er nok folk i landet som ikke er motstandere av slikt. Endret 16. februar 2011 av Pseudopod Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 Pseudopod: Så hvordan skal vi få folk til å slutte å gi? Det er problemet. Folk er alt for sympatisk i gjennomsnitt, og vi har kultur på det. Siden kulturen er god, så vil det ikke være en fordel å fjerne kulturen. Kan ikke heller begynne med masseinntauing av tiggere og kartlegge hele nettverket, og kriminalisere hele dritten? Vi har et fungerende sosialvesen! 2 Lenke til kommentar
Pseudopod Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 Jeg sa jo også at dersom folk ikke gidder slutte med å gi, så kanskje folk flest ikke har så alt for mye imot de heller. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 Hadde bare folk ikke vært sauer, hadde de begynt med lynching mot tiggere. Men det er min mening. Lenke til kommentar
pk2010 Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 Man burde egentlig sparke til de koppene ders så det klinger med småmynt langt bortover gaten. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 Så hvordan skal vi få folk til å slutte å gi? Det er problemet. Man må rett og slett være forberedt og "ha en plan klar" Når østeuropere etc. dytter en kopp opp i ansiktet på meg nå og spør om "penge" så bare gestikulerer jeg litt med armene og sier sosialkontor hjelpe deg og peker ut retningen. Til narkomane sier jeg trygdet eller arbeidsledig, er blakk sjøl. Funker hver gang Nei, jeg er ikke gjerrig, gir endel penger til diverse humanitære organisasjoner i løpet av et år, men denne gate-tigginga er jeg lei Lenke til kommentar
nosferatus Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 Pseudopod: Så hvordan skal vi få folk til å slutte å gi? Det er problemet. Folk er alt for sympatisk i gjennomsnitt, og vi har kultur på det. Siden kulturen er god, så vil det ikke være en fordel å fjerne kulturen. Kan ikke heller begynne med masseinntauing av tiggere og kartlegge hele nettverket, og kriminalisere hele dritten? Vi har et fungerende sosialvesen! Jeg er hel enig med del_diablo. Vi har et fungerende sosialvesen, så tigging er egentlig ikke nødvendig, så spørsmålet bør dirigeres mot integrering istedet. Som flere sier her, at de dirigerer vedkommende til sosialkontoret. Dette er en god tanke, fordi sannsynligvis har ikke tiggeren tilegnet seg informasjonen om disse ordningene på egenhånd. Da kan man begynne å snakke om integreringspolitikk, og hvor mange som skal sleppe inn, slik at de som faktisk får oppholdstillatelse får skaffet seg slik informasjon. Ved å gjøre dette vil tiggerne selv forstå at de tjener mer av å melke systemet, enn å tigge, for tigging, som sagt tidligere i denne tråden kan utarte seg til organisert kriminalitet, og det er absolutt ikke en ønsket utvikling. Lenke til kommentar
-kga- Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 Syntes folk burde stoppe å gi til de aggressive tiggerne, de som kommer opp til deg eller setter seg midt i veien. Skal man gi penger så burde man heller gi til dem som sitter stille og rolig og uten og sette seg midt i veien for folk. Det er de aggressive tiggerne som er plagsomme, og de kunne lett blitt fjernet på denne måten. For etter en stund ville de skjønt at de ville tjent bedre med å sitte rolig i et hjørne om folk bare fulgte disse reglene. Lenke til kommentar
Heradon Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 Pseudopod: Så hvordan skal vi få folk til å slutte å gi? Det er problemet. Folk er alt for sympatisk i gjennomsnitt, og vi har kultur på det. Siden kulturen er god, så vil det ikke være en fordel å fjerne kulturen. Kan ikke heller begynne med masseinntauing av tiggere og kartlegge hele nettverket, og kriminalisere hele dritten? Vi har et fungerende sosialvesen! Når ble det sympatisk å støtte et kriminelt nettverk? Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 Når ble det sympatisk å støtte et kriminelt nettverk? Ingen ser nettverket som jobber i kulissene, kun de stakkarslige menneskene som sitter med koppen sin. Burde ikke være noe problem å forby utenlandsk tigging, slik at vi slipper å ha søppelet flytende rundt om kring. 2 Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 19. februar 2011 Del Skrevet 19. februar 2011 (endret) Ingen ser nettverket som jobber i kulissene, kun de stakkarslige menneskene som sitter med koppen sin. Selv om enkelte er mindre observante enn andre og ikke har sett:-hvordan disse menneskene plasseres ut og instrueres om morgenen -hvordan noen går rundt og samler sammen pengene fra tiggerne -at de fungerer som mellomlagring for tyvegods -hvordan dette har blitt presentert og dokumentert i media så burde de spørre seg hvordan de har klart komme seg til Norge og hvordan de bor her om vinteren. Innfør tvungen avvening for narkomane og forby tigging. Vips så er problemet borte. Endret 19. februar 2011 av robertaas Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå