Gå til innhold

Har noen kjennskap til redding av harddisk?

Anbefalte innlegg

Kanskje en vag beskrivelse men jeg skal prøve å forklare her for de som har noe kjennskap til slikt.

Har søkt på forumet her uten å finne noe direkte relatert.

Jeg har en eldre harddisk som tok dukken for litt siden. Når jeg har den i maskinen kommer de vanlige "klikke" lydene og etter en stund får jeg beskjed på skjermen at det er noe galt med harddisken. Er da inneforstått med at noe krøll har skjedd men det er ikke noe på maskinen som er verdt å betale noen 15-20.000 for å reparere disken (priser etter sist jeg sjekket) men jeg lurer på mulighetene for egen reperasjon.

Etter hva "lydene" høres ut som virker det som at en laste arm eller noe lignenede er ute av posisjon (harddisken tok kvelden noe tid etter et fall i bakken, da dette var en ekstern harddisk). Siden jeg ikke har noe interesse av å få penger for disken har jeg heller lyst til å prøve å reparere.

Finnes det noe som en med moderat kjennskap til elektronikk kan fikse selv? Er det noe utstyr som kan kjøpes? Har noen noe tips i hele tatt? :)

Harddisken er en Western Digital WD5000AAJS.

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes verktøy du kan kjøpe som lar deg koble til disken med USB kabel via en konvertor som tar i mot SATA signalet. Videre gir du enheten strøm fra veggkontakten din.

Den koster vel 2.-300 kr så vidt jeg vet.

Program du kan bruker er f.eks GetDataBack NTFS/FAT.

Disse koster penger, men ofte er lisensen verdt det.

Lenke til kommentar

Det finnes verktøy du kan kjøpe som lar deg koble til disken med USB kabel via en konvertor som tar i mot SATA signalet. Videre gir du enheten strøm fra veggkontakten din.

Den koster vel 2.-300 kr så vidt jeg vet.

Program du kan bruker er f.eks GetDataBack NTFS/FAT.

Disse koster penger, men ofte er lisensen verdt det.

Takk for svar!

Jeg har koblet disken fra det eksterne kabinettet (men kan koble tilbake hvis USB kobling trengs) slik at jeg kunne koble den direkte inn til pc`n. Vet du navnet på denne konvertoren?

Skal google GetDataBack nå.

Lenke til kommentar

Jeg har koblet disken fra det eksterne kabinettet (men kan koble tilbake hvis USB kobling trengs) slik at jeg kunne koble den direkte inn til pc`n.

I et eksternt disk-kabinett sitter det en IDE-til-USB eller SATA-til-USB konverter (avhengig av type harddisk), så det er ingen vits i at du kjøper en løs konverter i tillegg.

Som du selv er inne på, så får du "best" kontakt med disken ved å koble den direkte til hovedkortet i maskinen.

Programmer som GetDataBack kan fungere OK når det er feil i partisjons- eller filsystemet på disken (eller når filer har blitt slettet ved et uhell), men de er som regel av begrenset verdi når en disk har falt i gulvet. Da har det sannsynligvis oppstått feil både på platene, lese/skrivehodene, og servosystemet for armen som lese/skrivehodene sitter på. En harddisk er på mange måter et elektromekanisk presisjonsinstrument som ikke tåler særlig mye røff behandling før opplinjeringen av de ulike delene blir feil og disken ikke lenger kan leses/skrives til.

Lenke til kommentar

Det å fikse en fysisk feil på disken... Vell... Tja du må ha ett støvfritt rom først aka Clean Room før du kan åpne disken og bytte delene.

Uten dette er disken 100% død når du åpner den, da ett støvkorn er nok til å herpe lesehodet og sabotere platene i disken helt og holdent.

Lenke til kommentar

Har testet GetDataBack nå, men når jeg har koblet den rett til dataen får jeg bare bios meldingen "Secondary Master Harddrive Error" før jeg kan fortsette til windows, hvor programmet bare finner Master harddisken.

Kan det fungere å bruke USB istedet? Prøver å lete frem strømmen til USB kabinettet til harddisken nå.

Redigert :

Når jeg leser over så ser jeg vel at det er hva som er foreslått.. Intensifiserer søken etter USB strømmen :)

Endret av Falkthorn
Lenke til kommentar

Kan det fungere å bruke USB istedet?

Hvis du ikke får kontakt med disken når den er koblet direkte til hovedkortet, så vil det neppe fungere med et USB-adapter.

Windows finner at det er en ekstern harddisk, står tilogmed WD når den leter etter enhetsdrivere men der stopper det. Og GetDataBack finner ikke disken.

Skal teste litt til, men la oss si at det ikke fungerer (som det mest sannsynlig ikke vil). Hva andre valg har jeg?

Endret av Falkthorn
Lenke til kommentar

Ah, har det samme problemet selv gitt. Jeg hadde 2 WD eksterne HD's på 250gb og 500gb. Jeg tok å brøyt opp plastbeholderen og tok ut selve disken. Da fant jeg ut at de var IDE og ikke SATA kompatible.

Så skal jeg kjøpe meg dette her nå ; Komplett

Vurderer også denne ; Netshop

og denne ; DealExtreme

Men aller først skal jeg sjekke ut det IDE/SATA Adapteret fra Komplett :)

Hadde en annen WD ekstern harddisk som tok kvelden. Hadde akkurat samme problemet som du, og denne brøyt jeg opp og tok ut disken på også.

Den var nyere og var SATA kompatibel. Så jeg kobla den rett på hovedkortet med strøm og satakabel og greier. Den fungerer som bare det nå :)

Derfor jeg skal gjøre det med de gamle eksterne IDE diskene mine også.

Bestiller på komplett nå, og sier ifra om det funker eller ikke :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ja, da vil jeg meddele at dette produktet fra Komplett funker utmerket på alle mine eldgamle IDE disker. Så her er det bare å kjøpe og fikse :)

Viktig info for bruk.

Når strømmen er på, og harddisken spinner opp til max hastighet, det er ikke før da du kan sette inni USB-kabelen. Hvis du gjør det før disken starter opp, greier ikke WIN å finne den.

Lenke til kommentar

Skal kjøpe den adapteren for å teste. Men det er klikke lydene (som indikerer at noe er galt med en lastearm eller noe) som jeg er redd for..

Frister å åpne selve dekslet for å se om at det bare er noe som kan settes på plass igjen. Er dette ABSOLUTT dødelig for disken hvis man ikke er i et støvfritt rom?

Lenke til kommentar

Det er nok en håpløs ide. Støv vil gjøre stor skade. Og selv om det hadde vært noe som er løst (lite trolig) så klarer du ikke å få det på plass med en presisjon på tilnærmet 1/100 mm.

Disker er ekstrem finmekanikk. Det er derfor de ikke liker støt og slag.

Klikkelyder kommer som regel av at disken gjør en self-test i oppstart, finner at noe er galt, og kjører lesearmen tilbake til utgangsposisjon for å prøve igjen og igjen ...

Lenke til kommentar

Det er nok en håpløs ide. Støv vil gjøre stor skade. Og selv om det hadde vært noe som er løst (lite trolig) så klarer du ikke å få det på plass med en presisjon på tilnærmet 1/100 mm.

Disker er ekstrem finmekanikk. Det er derfor de ikke liker støt og slag.

Klikkelyder kommer som regel av at disken gjør en self-test i oppstart, finner at noe er galt, og kjører lesearmen tilbake til utgangsposisjon for å prøve igjen og igjen ...

Takk for tipset!

Du kan ihvertfall kjøpe produktet, teste det ut, og hvis det ikke fungerer for deg, så kan du jo alltids bruke angrefristen :)

Og will do! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...