Mathias-S Skrevet 15. februar 2011 Del Skrevet 15. februar 2011 Hei! I dag har jeg et oppsett med to grafikkort med 4 skjermer koblet opp (3 PC-skjermer, 1 TV). Disse kortene begynner dog å bli litt gamle, og tenker på å oppgradere. Da lurer jeg på om det finnes noen grafikkort - enten GeForce eller Radeon - som støtter 4 tilkoblede skjermer samtidig UTEN å bruke DisplayPort (jeg har ikke DP på noen av skjermene mine). Eller må jeg kjøpe to grafikkort for å få dette til? Lenke til kommentar
Cloud Skrevet 15. februar 2011 Del Skrevet 15. februar 2011 Nei, dette er dessverre ikke mulig. Tror at det kan gå med et matrox kort, men ikke Ati/Nvidia. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 15. februar 2011 Del Skrevet 15. februar 2011 Svaret er vel egentlig nei, så lenge du slår deg vrang på (mini)displayport blir det vanskelig. Eneste metoden pr. dags dato er ved noen radeon kort og da kan du kun bruke disse 2 kombinasjonene: DVI - DVI - MDP - MDP HDMI - DVI - MDP - MDP Kan jeg få spør hvilke skjermstilkoblinger du har pr. dags dato og hva du skal bruke pcen til? Lenke til kommentar
Mathias-S Skrevet 15. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2011 (endret) 1 HDMI (TV), 2 DVI, 1 VGA. Det er tre PC-skjermer og en TV, og ønsker egentlig å slippe å måtte bytte på tilkoblingene når jeg skal bruke TV-en (det er strengt tatt ikke nødvendig med alle 4 koblet til samtidig, men vil helst ikke måtte koble om). Skjermene mine støtter: TV: HDMI/VGA (har egne høyttalere så trenger ikke lyd uansett) Skjerm 1: VGA Skjerm 2: VGA/DVI/HDMI Skjerm 3: VGA/DVI PC-en brukes til litt av hvert, alt som du kan oppfatte som normalt, og i tillegg programmering og liknende. Er vant til å ha 3 skjermer, ikke noen spesiell grunn til det, men det er nå sånn oppsettet mitt er. Grafikkortet (eller grafikkortene) skal være til gaming. Trenger ikke alle skjermene når jeg spiller, selvfølgelig. Hvis det er 2 grafikkort, er det mulig å skru av/på SLI lett via kontrollpanelet eller liknende? Har ingen erfaring med SLI/CF, men hadde vært greit å kunne gå fra 3/4-skjermmodus til SLI med 1/2 skjermer uten å f.eks. måtte restarte maskinen. Endret 15. februar 2011 av Mathias-S Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 15. februar 2011 Del Skrevet 15. februar 2011 Tror det kan gå, vist du gjør følgende DVI - DVI - MiniDP til VGA - MiniDP til HDMI. Men skal være veldig ærlig å si at jeg ikke vett om de adapterene kan være passive, eller om de må være aktive. Lenke til kommentar
Mathias-S Skrevet 15. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2011 (endret) Hvis de er passive, må jeg vel ut med 500 kr for adapterne. Da lurer jeg på om jeg ikke får mer for pengene ved å kjøpe 2 kort i stedet (f.eks. 2xGTX 460). Går det an å bytte mellom å bruke SLI og ikke gjøre det uten å måtte starte maskinen på nytt? Hva med Crossfire? Endret 15. februar 2011 av Mathias-S Lenke til kommentar
Zivole Skrevet 15. februar 2011 Del Skrevet 15. februar 2011 MiniDP-HDMI vil nok ikke fungere uansett. Noen har hatt hell med å bruke DP-vga adaptere da disse er "aktive", usikker på om apple sin fungerer. hvis du ikke spiller på alle skjermene kan du jo ha ett skjermkort til spill og ett til applikasjoner/film? Lenke til kommentar
Mathias-S Skrevet 15. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2011 Diabolicelf: Ja, det er det jeg gjør i dag. Men hvis jeg har 2 kort, så er det jo best om jeg kan utnytte alt når jeg spiller (altså SLI/Crossfire). Men er jo kjipt om jeg må restarte pc-en for å aktivere SLI. Noen som vet om man må gjøre det? Var i hvert fall sånn før, men kan ikke finne noe på nettet om man må restarte for å aktivere SLI. Lenke til kommentar
Cloud Skrevet 15. februar 2011 Del Skrevet 15. februar 2011 Er det nødvendig å deaktivere SLI/CF? Så lenge du har mulighet til å bruke utgangene på begge kortene skjønner jeg ikke problemet. Eller er det slik at man kun kan bruke utgangene på begge kortene så lenge de ikke står i SLI/CF? Lenke til kommentar
007CD Skrevet 15. februar 2011 Del Skrevet 15. februar 2011 Jepp, SLi gir deg maks 3 skjermer om jeg ikke husker helt feil her i surround gaming. Og CrossFire gir deg ikke flere skjermer over det du har på det ene skjermkortet. Sant skal sies at i flerskjerm oppsett er ATi overlegen Nvidia med både innstillinger og skifting mellom disse. Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 15. februar 2011 Del Skrevet 15. februar 2011 (endret) Kjører selv fortsatt 4870+3870+3870 med 5skjermer og funderer litt på samme med muligheten til gå over til et skjermkort med 5-6x displayport og overganger til dvi som skjermene mine bruker. Hp har oem kort fra rundt 1100kr og oppover med 5x mini displayport som bruker noen enkle 30kroners mini displayport-> dvi overganger. Må vel være enkle/rimelige (under 2k) normale ATI kort som støtter samme? Har kikket på ATI firepro 2460 som er passivt low-profile 4xMini-displayport for 4skjermer med 2560x res maks på hver til 2000kr. Men for min del kommer jeg da 1skjerm kort Endret 15. februar 2011 av cruzader Lenke til kommentar
Mathias-S Skrevet 15. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2011 Jeg har nå et 8800 GTS (første versjon) og et GTX 275, forresten. Hvis jeg nå bytter til for eksempel to GTX 460, så er det fordi jeg vil kjøre begge i SLI når jeg spiller og skru av SLI når jeg ikke spiller slik at jeg kan bruke alle skjermene mine. Så da har jeg fortsatt ikke fått besvart spørsmålet: Går det an å aktivere/deaktivere SLI uten å restarte maskinen? Hva med Crossfire? Lenke til kommentar
Greddi Skrevet 15. februar 2011 Del Skrevet 15. februar 2011 (endret) Går det an å aktivere/deaktivere SLI uten å restarte maskinen? Hva med Crossfire? Ja på begge. nVidia er mer knotetete å aktivere/deaktivere, siden man må manuel configurere for hver gang man skal skifte til sli og flere skjermer/desktoper. Mens ATI har profiler for slik. Pluss ATI har Hydragrid, noe som er greit hvis du har eyefinity oppløsning på skrivebord. Edit: spelling på hydragrid. Endret 15. februar 2011 av Greddi Lenke til kommentar
Zivole Skrevet 15. februar 2011 Del Skrevet 15. februar 2011 Vel, hvis du vil bruke 4 skjermer og vil ha ytelse er ATI et klart valg. Overlegen paa flerskjermoppsett, ingen tvil om det. Du kan kjoepe ett kort (6970 for eksempel) og 2 sapphire dp/dvi-sl adaptere for 300 kr stykket. du faar god ytelse, mulighet for eyefinity (boer ikke brukes med mindre du har noenlunde like skjermer, synes ivertfall jeg), og mulighet for opptil 6 skjermer. ogsaa kan du slenge ett skjermkort til paa hvis du ikke faar nok ytelse. 6970 cfx gir tilnaermet gtx 580 sli ytelse, til en billigere penge Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå