Word Skrevet 15. februar 2011 Del Skrevet 15. februar 2011 Hei, kan noen hjelpe meg med følgende: Jeg har et excelark (1) som jeg ønsker å hente data til fra et separat excelark (2). Excelark (2) har angitt spesifikke cellenavn (eksempel celle A1 har fått tilnavn "Fra", A2 har fått tilnavn "Til"). Jeg ønsker nå å lage en knapp i excelark (1) som gjør at jeg kan lete opp excelark (2) i en tilfeldig katalog. Makroen skal så finne cellen som heter "Fra" og cellen som heter "Til", og plassere dem på en bestemt plass i excelark (1). Setter stor pris på om noen kan hjelpe meg med dette! Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 15. februar 2011 Del Skrevet 15. februar 2011 Se om denne får deg i gang: Sub Test() Dim Kildefil As Workbook Dim X As Variant Dim Fra As Range, Til As Range Dim oSht As Worksheet X = Application.GetOpenFilename("Excelfiler (*.xl*), *.xl*") If X = False Then Exit Sub Set Kildefil = Workbooks.Open(CStr(X)) DoEvents For Each oSht In Kildefil.Worksheets On Error Resume Next MsgBox oSht.Range("Fra").Value MsgBox oSht.Range("Til").Value Next Kildefil.Saved = True Kildefil.Close End Sub Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
Word Skrevet 15. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2011 Se om denne får deg i gang: Sub Test() Dim Kildefil As Workbook Dim X As Variant Dim Fra As Range, Til As Range Dim oSht As Worksheet X = Application.GetOpenFilename("Excelfiler (*.xl*), *.xl*") If X = False Then Exit Sub Set Kildefil = Workbooks.Open(CStr(X)) DoEvents For Each oSht In Kildefil.Worksheets On Error Resume Next MsgBox oSht.Range("Fra").Value MsgBox oSht.Range("Til").Value Next Kildefil.Saved = True Kildefil.Close End Sub Beste hilsen Harald Takker! Med denne fikk jeg hente ut cellene og satt de i en messagebox, men istedet for messagebox ønsker jeg at verdiene skal plasseres inn i ark 1 på angitte steder ("Fra" på A1, "Til" på A2). Er dette mulig? Lenke til kommentar
Word Skrevet 15. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2011 Se om denne får deg i gang: Sub Test() Dim Kildefil As Workbook Dim X As Variant Dim Fra As Range, Til As Range Dim oSht As Worksheet X = Application.GetOpenFilename("Excelfiler (*.xl*), *.xl*") If X = False Then Exit Sub Set Kildefil = Workbooks.Open(CStr(X)) DoEvents For Each oSht In Kildefil.Worksheets On Error Resume Next MsgBox oSht.Range("Fra").Value MsgBox oSht.Range("Til").Value Next Kildefil.Saved = True Kildefil.Close End Sub Beste hilsen Harald Takker! Med denne fikk jeg hente ut cellene og satt de i en messagebox, men istedet for messagebox ønsker jeg at verdiene skal plasseres inn i ark 1 på angitte steder ("Fra" på A1, "Til" på A2). Er dette mulig? Fant ut! Takk for hjelpen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå