Gå til innhold

Kommentar: Fremtidens PC er mobiltelefonen

Anbefalte innlegg

Hvor mange "ikke-nerder" har kjøpt noe annet enn laptop de siste årene? Det er en ting å ha en gammel stasjonær PC fordi man ikke har kjøpt seg noe på mange år, men jeg ser faktisk ingen (i massemarkedet) som kjøper det nytt lenger.

Desktop er fortsatt en del billigere, de som ikke har behov for å flytte maskina rundt får derfor mer igjen for penga. Jeg veit om flere "gjennomsnittlige brukere" som fortsatt ikke ser noen vesentlig fordel i å velge laptop til fordel for desktop.

Billigere? Såvidt jeg kan se på f.eks. Elkjøp, koster de fleste stasjonære minst 4000, og de aller fleste over 5000. Og stasjonær PC kommer uten skjerm.

Nå er fakta slik at avanserte mobiltelefoner ( som til viss grad ) kan erstatte en enkel pc egentlig koster mere en den enkle pcen.

Da har man mye igjen før man er kommet i mål.

Slike telefoner ligger på 4-5 tusen kroner og en nettpc koster ca 2 tusen ( korriger meg hvis det er feil ) .

Da er det vanskelig å se noe poeng i dette.

Ma må ikke glemme at både pcene og mobiltelefonene er under utvikling hele tiden

Stasjonære PCer koster som regel rundt eller over 5000. Du får en rimelig heftig telefon til den prisen. Dessuten er det, igjen, snakk om fremtiden. Det var det andre som minnet deg på her om dagen, så jeg skjønner ikke hvorfor du ignorerer dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Billigere? Såvidt jeg kan se på f.eks. Elkjøp, koster de fleste stasjonære minst 4000, og de aller fleste over 5000. Og stasjonær PC kommer uten skjerm.

En stasjonær til 7-8000 yter tilsvarende en laptop til 15-20000. Du får altså litt til overs som kan brukes på skjerm og io-enheter.

Dette fordi det er billligere å produsere delene i en stasjonær grunnet reduserte krav til effekt besparing og fysisk størrelse.

Dette er vel lineært med forholdet mellom netbook's og telefoner. En netbook til 2500 yter vel minst det samme som en mobil til 4000.

Dette er grtunnen til at PC'er ikke forsvinner. Folk flest vil i overskuelig fremtid ha stigende behov for datakraft og det vil alltid være billigere å produsere deler når en slipper å ta store hensyn til effektkrav og fysisk størrelse.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

En stasjonær til 7-8000 yter tilsvarende en laptop til 15-20000. Du får altså litt til overs som kan brukes på skjerm og io-enheter.

Dette fordi det er billligere å produsere delene i en stasjonær grunnet reduserte krav til effekt besparing og fysisk størrelse.

Dette er vel lineært med forholdet mellom netbook's og telefoner. En netbook til 2500 yter vel minst det samme som en mobil til 4000.

Dette er grtunnen til at PC'er ikke forsvinner. Folk flest vil i overskuelig fremtid ha stigende behov for datakraft og det vil alltid være billigere å produsere deler når en slipper å ta store hensyn til effektkrav og fysisk størrelse.

Nå går du ut ifra at folk flest bryr seg om fantastisk ytelse. Slik er det åpenbart ikke.

Hvorfor vil folk flest ha økende behov for datakraft?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Nå går du ut ifra at folk flest bryr seg om fantastisk ytelse. Slik er det åpenbart ikke.

Vel, det er såpass mange butikker der ute som fører stasjonære til over 7000 og laptop's til over 15000 at jeg tror sjansen er stor for at det finnes et marked.

Hvorfor vil folk flest ha økende behov for datakraft?

Jeg har lært av historien;

Bill Gates, who has achieved super-Visionary status through the sensational success of Microsoft, said in 1981, forecasting the future of personal computers, that '640k ought to be enough for anybody'.

'I think there's a world market for maybe five computers'. Said by Thomas Watson, visionary chairman and virtual founder of IBM

'There is no reason why anyone would want to have a computer in their home'. Said by Ken Olsen, visionary founder of Digital Equipment,
Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Folk Flest vil trenge stadig økende ytelse, men det er hovedsaklig fordi programmene deres krever stadig økende ytelse, ikke fordi de får behov for mer ytelse for å kunne løse oppgavene sine.

Vil mobilprogrammer kreve stadig bedre ytelse? Kanskje, men de vil tilpasses det at de kjører på mobil.

Dessuten vil web være det folk flest bruker til det meste.

Lenke til kommentar

Jeg stilte deg et spørsmål om hvorfor folk trenger datakraften. Vennligst kom med konkrete eksempler.

Er det ikke konrekt nok å peke på at ytelseskarvene til være programmer har steget jevnt hele tiden siden PCen har blitt oppfunnet?

AtW

Nei. Jeg etterspør konkrete bruksområder.

Lenke til kommentar

Jeg stilte deg et spørsmål om hvorfor folk trenger datakraften. Vennligst kom med konkrete eksempler.

Er det ikke konrekt nok å peke på at ytelseskarvene til være programmer har steget jevnt hele tiden siden PCen har blitt oppfunnet?

AtW

Nei. Jeg etterspør konkrete bruksområder.

Greit nok, jeg vil nå si en komplett endring av utviklingen hittil er det mest overraskende. Det letteste å spå er jo feks bedre spill, bedre AI, mer talegjenkjenning og liknede teknologi, raskere og mer avansert UI, bedre kvalitet på media og multimediaapplikasjoner genrelt. Det er jo sånn som går gradvis framover. Ellers oppstår det jo nye programmer i kraft av kraftigere maskinvare, men det er jo ikke alltid like lett å spå.

AtW

Lenke til kommentar

Utviklingen nå er vel at veksten i salget av smarttelefoner er langt større enn salg av PCer? Og folk flest bryr seg som kjent lite om bilde- og lydkvalitet.

Kan du omformulere deg litt? Skjønner ikke helt hva du mener? Mener du absolutt vekst er større, mener du prosentuell vekst er større, eller mener du veksten for mobiler er større enn det totale salget av PCer? Folk bryr seg tydeligvis nok om det til å stadig oppgradere utstyr på grunnlag av det. Men uansett om du ikke skulle være enig i det har jeg nevnt flere andre eksempler også.

AtW

Lenke til kommentar

Hvor mange "ikke-nerder" har kjøpt noe annet enn laptop de siste årene? Det er en ting å ha en gammel stasjonær PC fordi man ikke har kjøpt seg noe på mange år, men jeg ser faktisk ingen (i massemarkedet) som kjøper det nytt lenger.

Desktop er fortsatt en del billigere, de som ikke har behov for å flytte maskina rundt får derfor mer igjen for penga. Jeg veit om flere "gjennomsnittlige brukere" som fortsatt ikke ser noen vesentlig fordel i å velge laptop til fordel for desktop.

Nå er fakta slik at avanserte mobiltelefoner ( som til viss grad ) kan erstatte en enkel pc egentlig koster mere en den enkle pcen.

Slike telefoner ligger på 4-5 tusen kroner og en nettpc koster ca 2 tusen ( korriger meg hvis det er feil ) .

Ma må ikke glemme at både pcene og mobiltelefonene er under utvikling hele tiden

Stasjonære PCer koster som regel rundt eller over 5000. Du får en rimelig heftig telefon til den prisen. Dessuten er det, igjen, snakk om fremtiden. Det var det andre som minnet deg på her om dagen, så jeg skjønner ikke hvorfor du ignorerer dette.

En pc til 5 000 vil alltid gi mere ytelse ( regnekraft ) en en mobiltelefon til samme prisen.

I dag kan alle mobiltelefoner lese epost , og de lit kraftigere også surfe på nettet uten at det går så mye utover opplevelsen ( ventetiden før siden kommer opp) .

Det er også noen man får til med nett pcen til rund 2 tusen.

Framtiden vil fortsette på samme måte. både net pcen og mobiltelefonen vil bli kraftigere men forholdet mellom dem vil ikke endre seg stort.

Det råeste mobiltelefonen vil ikke og kommer aldri til å erstatte en litt kraftig pc.

tenk på at

- en mobiltelefon er en dings med mange funksjoner som man kan utvide med å koble til mange ekstra dingser

- en netpc har alt på nettet ,her trenger man ikke mange dingsen for å utvide funksjonene

- en stasjonær pc lar deg samle mesteparten av utstyret i en kasse

alle kan de utvide noe av funksjonene med programvare

Lenke til kommentar
Utviklingen nå er vel at veksten i salget av smarttelefoner er langt større enn salg av PCer? Og folk flest bryr seg som kjent lite om bilde- og lydkvalitet.

Kan du omformulere deg litt? Skjønner ikke helt hva du mener? Mener du absolutt vekst er større, mener du prosentuell vekst er større, eller mener du veksten for mobiler er større enn det totale salget av PCer? Folk bryr seg tydeligvis nok om det til å stadig oppgradere utstyr på grunnlag av det. Men uansett om du ikke skulle være enig i det har jeg nevnt flere andre eksempler også.

AtW

Har du noen konkrete bruksområder å vise til?

En pc til 5 000 vil alltid gi mere ytelse ( regnekraft ) en en mobiltelefon til samme prisen.

I dag kan alle mobiltelefoner lese epost , og de lit kraftigere også surfe på nettet uten at det går så mye utover opplevelsen ( ventetiden før siden kommer opp) .

Det er også noen man får til med nett pcen til rund 2 tusen.

Framtiden vil fortsette på samme måte. både net pcen og mobiltelefonen vil bli kraftigere men forholdet mellom dem vil ikke endre seg stort.

Det råeste mobiltelefonen vil ikke og kommer aldri til å erstatte en litt kraftig pc.

tenk på at

- en mobiltelefon er en dings med mange funksjoner som man kan utvide med å koble til mange ekstra dingser

- en netpc har alt på nettet ,her trenger man ikke mange dingsen for å utvide funksjonene

- en stasjonær pc lar deg samle mesteparten av utstyret i en kasse

alle kan de utvide noe av funksjonene med programvare

PCer har bedre ytelse, men er ikke like portable. Den dagen folk kan gå rundt med alt de trenger i lomma, blir det ikke noe stort behov for PC for folk flest. Kraft er mindre relevant.

Lenke til kommentar

Du mener dette?

"Greit nok, jeg vil nå si en komplett endring av utviklingen hittil er det mest overraskende. Det letteste å spå er jo feks bedre spill, bedre AI, mer talegjenkjenning og liknede teknologi, raskere og mer avansert UI, bedre kvalitet på media og multimediaapplikasjoner genrelt. Det er jo sånn som går gradvis framover. Ellers oppstår det jo nye programmer i kraft av kraftigere maskinvare, men det er jo ikke alltid like lett å spå."

Talegjenkjenning har man jo allerede på mobiler. Resten ser jeg ikke som bruksområder, men som rent teknologiprat. Jeg er altså ute etter konkrete bruksområder, ikke bare "ny teknologi er kult og sikkert nyttig".

Lenke til kommentar

Du mener dette?

"Greit nok, jeg vil nå si en komplett endring av utviklingen hittil er det mest overraskende. Det letteste å spå er jo feks bedre spill, bedre AI, mer talegjenkjenning og liknede teknologi, raskere og mer avansert UI, bedre kvalitet på media og multimediaapplikasjoner genrelt. Det er jo sånn som går gradvis framover. Ellers oppstår det jo nye programmer i kraft av kraftigere maskinvare, men det er jo ikke alltid like lett å spå."

Talegjenkjenning har man jo allerede på mobiler. Resten ser jeg ikke som bruksområder, men som rent teknologiprat. Jeg er altså ute etter konkrete bruksområder, ikke bare "ny teknologi er kult og sikkert nyttig".

Du ville ha bruksområder for høyere ytelse, kan du da definere hva du klassifiserer som et "bruksområde", da det virker som du definerer det utrolig snevert. Det er mye som ikek har konkrete bruksområder om man skal legge seg på den linja du tydligvis ønsker.

Talegjennkjenning på mobiler har store forbedringspotensial.

AtW

Lenke til kommentar

Jeg ønsker eksempler på noe folk faktisk bruker. Du kan ikke bruke "raskere og mer avansert UI" direkte. Det er ikke noe som dekker et konkret behov. Det er det konkrete behovet dette eventuelt dekker jeg er på utkikk etter.

Bedre AI - det konkrete behovet en bedre spillopplevelse

Bedre garfikk - det konkrete behovet en bedre spillopplevelse

Talegjenkjenning o.l - Det konkrete behovet for bedre interaksjon med enhete nnoe som øker bruksområder og effektivitet.

Bedre UI - Det konkrete behovet for bedre interaksjon med enhete nnoe som øker bruksområder og effektivitet.

Bedre kvalitet på multimedia: det konkrete behovet for en bedre opplevelse av feks film, samt økte bruksområder takket være større muligheter.

AtW

Lenke til kommentar

Jeg tror "fremtidens" mobiltelefon ikke består av en fysisk mobiltelefon slik det er pr i dag, men eller flere - mange - chip'er du har på deg, i klesplagg, nanoteknologi i kroppen, kanskje en hovedkjerne/chip en eller annen plass.. som f.eks. et armbåndsur.

Kanskje vil "mobiltelefonen" ta over en rekke andre oppgaver enn i dag, som f.eks. overvåkning av helse, integrert med alarmer (helse, voldsalarm, ransalarm, etc), totalt uavhengig av energikilde og ved behov for mer prosessor-kraft, bare låne dette av perifieri-utstyr rundt deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...