Gå til innhold

Jobbintervju

Anbefalte innlegg

Når man er på jobbintervju får man ofte spørsmål om hvilken person man er, erfaringer osv.

Det jeg lurer på, er; Når de ber deg nevne noen negative egenskaper / sider ved deg selv, hva bør man svare her?

Er det noen som har f.eks 3 "gode" negative egenskaper?

Når man får spørsmål og negative sider / egenskaper, og man må svare, så vil man jo ikke komme med noe som kan risikere at du ikke får jobben. Uansett, noen som har noen eksempler? Noen tips? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da jeg var på intervju har jeg bare vært ærlig og nevnt mine negative sider, og fikk jobben. Prøv å evt få frem den minst viktige negative siden, som du tror har minst utslag på jobben. For eksempel vil de mest sannsynlig ta latskap mer alvorlig en beskjedenhet som et tilfeldig eksempel.

Lenke til kommentar

Hensikta med å spørre om negative sider er å sjekke om du innehar sjølvinnsikt nok til å vite kva du må ha hjelp til.

Det å ha god kunnskap om sine eigne svake sider er viktig både for at du skal vite når dine negative sider skinner igjenom og for at arbeidsgiver skal kunne tilpasse arbeidsoppgåvene slik at du kan løyse dei på best mulig måte.

Som eksempel, dersom du veit at du kan bli oppfatta som sur når du er stressa så vil det være til det beste både for deg og for arbeidsgiver om ein prøver å legge arbeidsoppgåvene slik at du blir minst mulig stressa, eventuellt gjere slik at når du er i stressande situasjonar så jobber du åleine.

Det er ikkje slik at du ikkje får jobben pågrunn av ei slik negativ side, sidan du lett kan styre dette sjølv når du er klar over problemet.

Mitt råd er at du er ærlig og viser til kva du har som negative sider og korleis du planlegg å kompansere for dette.

Dette med å dikte opp svake sider som eigentleg er positive er noke tull som fort blir gjennomskua av arbeidsgiver. F.eks "-Jeg har problemer med å legge fra meg påbegynt arbeid" blir fort avslørt som eit forsøk på å villede arbeidsgiver.

Husk at for arbeidsgiver er det mykje tryggare å ansette ein person som har eit reflektert forhold til sine eigne svakheiter en ein person som er påstått verdensmester i alt og som ikkje eingong innser sine svakheiter.

Lenke til kommentar

Hovedpoenget med et slikt spørsmål er vel å se om du har et snev av selvinnsikt. Sist jeg var på jobbintervju sa jeg at jeg av og til hadde lett for å utsette ting -- og jeg fikk jobben, så tror ikke jeg skremte arbeidsgiver av …

Du trenger ikke å si at du forsover deg daglig, har store alkoholproblemer eller lignende, men finn noen litt "snille" negative sider, som at du kan være litt beskjeden før du blir kjent med folk etc. Du trenger ikke å overdrive.

Å si at du er for glad i å jobbe overtid, alt for hjelpsom og grei, eller annet tull blir nok fort gjennomskuet …

Endret av Jude Quinn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...