Gå til innhold

utdanning på vgs

Anbefalte innlegg

hei^^. Lurer på hvilke yrker som jeg kan få en grei lønn på (400 000+), er mest interesserte i å gå på vgs i 3 år og begynne å jobbe, men hvis noen veit av noen yrker som du må gå på, universitet, høgskole så gjerne ta med det å! Yrker som er mest interessante er, noe med helse, kanskje noe innenfor Elektronikk. Er litt usikker enda på hva jeg skal velge, så de som er interesserte i å hjelpe meg må bare komme med forslag. Eneste jeg ikke vil jobbe innenfor er byggfag;s..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Basicly ber du oss nevne alle yrker som tjener over 400000?

Du har jo lege da, innenfor helse. Sykepleier tjener litt under 400, ned mot 300 for nyutdannede. Begge disse to krever Uni/høyskole. Hjelpepleier som er rett fra videregående er ikke i nærheten.

Når det gjelder elektriker så kan du sikkert tjene rundt 400 ganske fort og det er 2 år VGs + 2 år lære.

Lenke til kommentar

ja, men dere trenger ikke å nevne alle. Helst yrker som kun trenger 2 års vgs, men når det gjelder helse-fag, hadde det vært fint om dere nevnte en del. Hvis noen veit om yrker, der mann reiser mye i jobben, alla flyvert hadde det vært bra for min del, og høre flere yrker som har det..

Hva angår flyvert er nok ikke det mulig å oppnå rett fra VGS, det er vel så vidt jeg vet en egen utdanning/kursing. Det er vel heller ingen utdanninger som er KUN to år. De fleste er to år pluss to år som lærling, eller rene treårsløp.

Det er nok de færreste studieretninger på VGS som umiddelbart vil medføre 400.000,- eller mer i lønn i året. Uten at jeg vet sikkert. Smarteste er kanskje i så fall rene yrkesfag som type elektriker/tømrer. Du får relativt god timelønn, så det handler bare om å få nok timer til å få den lønna du ønsker. I tillegg blir det vel en del reising, om så i varebil! :tease:

Eventuelt dramalinje, dersom du har talent for det!

Lykke til

Endret av Lugia
Lenke til kommentar

Jeg går Vg1 - Elektrofag, og har hatt besøk av Neas. De fortalte oss at når du er ferdig som elektro lærling, så kan du få jobb i Neas med 400.000 i lønn med en gang. I tilegg så fikk du gym medlemskap, og mulighet til å dra på fellestur med bedriften til forskjellige hytter osv.

Så hvis du tar elektro utdanning (Elenergi), og får jobb i Neas, så får du det vell ganske chill. Tror du tjener relativt bra som Automatiker, heismontør, mekaniker osv også uten å måtte ta høyere utdanning.

Lenke til kommentar

Du kan gjøre som meg og gå VG1 Elektro > VG2 Data og elektronikk > VG3 Dataelektroniker. Etter tre år på skole skal du egentlig gå 2 år som lærling, deretter avlegge fagprøve for å få fagbrev. Men hvis man ikke klarer å skaffe seg lærlingsplass etter VGS, så har (ihvertfall Østfold Fylkeskommune) et tilbud så du kan gå opp til fagprøve på høsten samme året. Da kan du gå rett ut i full betalt jobb med en gang istedet for 2 år med lærlingslønn først.

Som dataelektroniker skal det godt gjøres å tjene mindre enn 400k i året, hvertfall etter det jeg har hørt :)

Endret av TM B
Lenke til kommentar

Vil for øvrig påstå at man må ha relativ stor interesse for tekniske ting og være ganske flink til å jobbe med hendene for å gjøre det bra innenfor dataelektroniker faget. Dette gjelder vell kanskje innenfor alt du velger, du bør jo ha interesse for det. Men min oppfatning er hvertfall at vg3 dataelektroniker jobber mye med lodding og tukle med småtteri, så det ville kanskje vært lurt å være litt stødig med hendene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...