LilleErik Skrevet 14. februar 2011 Del Skrevet 14. februar 2011 Hei, Lurte på om noen med god hukommelse eller gode søkeevner kunne hjelpe meg? I lys av at FotoVideo har et rimlig godt tilbud på 1000D førstkommende lørdag lurer jeg på hvilke forskjeller det er mellom dette kameraet og 400D? Har hatt 400D før, bruker 50D nå(var veldig fristet til å kjøpe 7D i dag, men sparer pengene til objektiv). Men er på utkikk etter et kamera nummer to, primært for bruk når samboeren og jeg "slåss" om kamerat og situasjoner hvor objektivskifte ikke er ønskelig( f.eks miljø eller tidsfaktor). Husker ganske godt hvilke begrensinger 400D hadde og har skjønt at 1000D er ganske likt, men hva skiller? Ser bort i fra kit linsen, den vil ikke bli brukt uansett Et alternativ er selvsagt å kjøpe S95 el, men ser pr nå altså etter forskjeller mellom 400D og 1000D (selv "mikroskopiske"). Takker for hjelp. Intet krav om at samtlige svar skal være vitenskapelig korrekte --LilleErik Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 14. februar 2011 Del Skrevet 14. februar 2011 Jeg tror den største forskjellen er at 1000D har en del mindre buffer, så seriebildehastigheten i RAW er tilnærmet ikke eksisterende. 400D har vel et litt bedre autofokus system også - 1000D har det samme som 350D. Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 14. februar 2011 Del Skrevet 14. februar 2011 =96980&pids[]=26911&pids[]=50440&Sammenlign=Sammenlign"]Her ser du sammenligning mellom 350D, 400D og 1000D. Essensielt har 1000D autofokusen fra 350D (men klarer 1 EV dårligere lys enn 350D), skjerm og oppløsning fra 400D (close enough) og RAW-bufferen fra 350D. JPG-bufferen er dog LANGT bedre enn begge to, og en batterikapasitet ca midt mellom. Pluss at 1000D har LiveView, noe ingen av de to andre har. Testen vår av 1000D finner du her. Husk på at den ble skrevet da 1000D kostet atskillig mer enn i dag, og den fikk likevel vår "godt kjøp" logo. Nå har konkurrentene også endret seg siden den gang, men 1995,- for en 1000D er en råbra pris, selv om det er det potensielt katastrofale kitobjektivet som følger med. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 14. februar 2011 Del Skrevet 14. februar 2011 Hvis du ikke bruker kameraet til avansert fotografering vil du ikke merke de store forskjellene. Du kan sammenlingne kameraene side by side. Lenke til kommentar
LilleErik Skrevet 14. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2011 (endret) Takk for gode svar! Are: testen du skrev var (som vanlig) riktig god Nautica: siden du linket til funket ikke helt. Har dpreview mulighet for direkte sammenligning av testede objekter (kun specs eller også øvrig teks)? MIn konklusjon: Selv om 1000d er ok (bra begynner-) kamera tror jeg det er for mye jeg kommer til å savne. I tillegg er min samboer på et nivå hvor hun om kort tid vil stange/vokse fra kameraet. Forstå meg rett; vi er glade amatører og man kan ta svært gode bilder med 400D/1000D, men begrensningene vil raskt irritere. Prioriteringslisten blir som følger: 1. 70-200 med IS. Vi får se på lørdag.. - men jeg tror nok det blir f4 pga vekt og pris 2. Et bra lommekamera 3. La 50D bli kamera nummer to og se hva småbarnsfamilieøkonomien tillater av nytt hus Nok en gang takk, tror dere sparte meg for en porsjon anger og frustrasjon, samt 2000,- Tror heller det blir en blitzparaply til halvpris hos FV på lørdag. --LilleErik edit: skivesleifers Endret 14. februar 2011 av LilleErik Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå