Gjest medlem-211409 Skrevet 14. februar 2011 Del Skrevet 14. februar 2011 hei! jeg går på vg1 studiespesialisering. vi skal nå snart levere inn søknad til fag neste år. jeg har bestemt meg for å ta realfag og da muligens bli ingeniør senere. jeg arbeider dårlig og får nedsatt orden pga jeg ikke gjør lekser og kommer mye for sent. jeg klarer meg likevel over snittet på skolen og har 4,8 i snitt. jeg er blant de beste i matten og ligger nærmere en 6er der. til dere som har erfaringer med realfag: vil dere tro jeg kommer til å falle av om jeg velger alle 4 realfagene? jeg vurderer å velge geofagX i setedet for kjemi for å ha et "frifag", et lettere fag til å slappe av i. jeg har som sagt dårlig areidsinnsats og klarer meg dårligere og dårligere i de forskjellige fagene, fordi vi har kommet til et punkt der man faktisk må jobbe for å klare det. det holder ikke lengre å kun tenke logisk og skumlese før prøver. 5erne mine begynner å synke til 4ere jeg vet det blir veldig vanskelig for dere å svare på dette, fordi dette er veldig induviduelt: men tror dere det er lurt for meg å velge kjemi i tillegg? jeg tenker det kan være lurt, fordi da kan jeg velge mellom 3 fag å gå videre med i 3. klasse(går videre med r-matte uansett. må gå videre med minst ett til) Så: hva tror dere? del tankene deres. jeg trenger den hjelpen jeg kan få, og alle svar settes pris på! Lenke til kommentar
redsox Skrevet 14. februar 2011 Del Skrevet 14. februar 2011 Tanken på å jobbe hardere har aldri streifet deg? Lenke til kommentar
cavumo Skrevet 14. februar 2011 Del Skrevet 14. februar 2011 Hvis du planlegger å ikke gjøre noe som helst, sier det seg selv at det kommer til å bli litt mye. Ta deg selv i nakken, så skal du se at det fort går mye bedre. Etter min mening bør du sløyfe biologi før du sløyfer kjemi, fordi kjemi er opptakskrav til enkelte studier. Det er ikke biologi. Lenke til kommentar
Gjest medlem-211409 Skrevet 14. februar 2011 Del Skrevet 14. februar 2011 (endret) Tanken på å jobbe hardere har aldri streifet deg? jo, den tanken har streifet meg. selvfølgelig. jeg har prøvd å gjøre noe med innsatsen før, men jeg klarer det ikke. derfor må jeg tenke realistisk og høre om jeg bør velge fagene. ellers hadde jeg selvfølgelig valgt det alternativet og ikke laget en tråd som omfatter emnet. Hvis du planlegger å ikke gjøre noe som helst, sier det seg selv at det kommer til å bli litt mye. Ta deg selv i nakken, så skal du se at det fort går mye bedre. Etter min mening bør du sløyfe biologi før du sløyfer kjemi, fordi kjemi er opptakskrav til enkelte studier. Det er ikke biologi. jeg er ganske sikker på at jeg skal bli ingeniør og jeg trenger kun å velge r-matte og fysikk for å bli det. problemstillingen er om jeg skal velge 3 eller 4 realfag i år. dette fordi jeg må gå videre med ett annet enn matten i tredje. da vil det være en fordel å ha hatt fire realfag, slik at jeg kan velge det gøyeste (eller enkleste) faget videre i tredje utenom matten. bakdelen med dette vil være at jeg må jobbe mer i 2. klasse Endret 14. februar 2011 av medlem-211409 Lenke til kommentar
Jørgen Skrevet 14. februar 2011 Del Skrevet 14. februar 2011 Du kan like godt gjøre noe med arbeidsinnsatsen nå. Du kan ikke gli gjennom et ingeniørstudie uten å legge ned en god del timer. Lenke til kommentar
Reg2000 Skrevet 14. februar 2011 Del Skrevet 14. februar 2011 jo, den tanken har streifet meg. selvfølgelig. jeg har prøvd å gjøre noe med innsatsen før, men jeg klarer det ikke. derfor må jeg tenke realistisk og høre om jeg bør velge fagene. ellers hadde jeg selvfølgelig valgt det alternativet og ikke laget en tråd som omfatter emnet. Klarer du ikke gjøre noe med innsatsen bør du revurdere å velge realfag. Lenke til kommentar
Mathias-S Skrevet 15. februar 2011 Del Skrevet 15. februar 2011 Hvis du allerede liker realfag kan det nok hjelpe på motivasjonen å kun velge realfag. Er jo ikke noe vits å velge f.eks. sosiologi hvis du syntes fysikk virker mer spennende! Men som andre har sagt, så vil arbeidsmengden øke drastisk når du begynner å studere til ingeniør (evt sivilingeniør på f.eks. NTNU). Da er det like greit å begynne nå som arbeidsmengden ikke er alt for stor. Men ser ikke noe stort problem i at du velger bort ett fag. Ville valgt bort biologi framfor kjemi. Basiskunnskaper du lærer i kjemi vil også hjelpe litt i fysikk. R1, fysikk, kjemi og GeoX virker som en god kombinasjon. GeoX skal være ganske lett (har dog ikke hatt det selv, og kan hende det kun var skolen jeg gikk på). Lenke til kommentar
Gjest medlem-211409 Skrevet 15. februar 2011 Del Skrevet 15. februar 2011 Hvis du allerede liker realfag kan det nok hjelpe på motivasjonen å kun velge realfag. Er jo ikke noe vits å velge f.eks. sosiologi hvis du syntes fysikk virker mer spennende! Men som andre har sagt, så vil arbeidsmengden øke drastisk når du begynner å studere til ingeniør (evt sivilingeniør på f.eks. NTNU). Da er det like greit å begynne nå som arbeidsmengden ikke er alt for stor. Men ser ikke noe stort problem i at du velger bort ett fag. Ville valgt bort biologi framfor kjemi. Basiskunnskaper du lærer i kjemi vil også hjelpe litt i fysikk. R1, fysikk, kjemi og GeoX virker som en god kombinasjon. GeoX skal være ganske lett (har dog ikke hatt det selv, og kan hende det kun var skolen jeg gikk på). jeg liker realfag ganske godt, ja. det gjelder mer å forstå ting der enn å pugge (ofte) nyttesløse fakta. hadde det gått hadde jeg gjort som deg, men systemet fungerer ikke helt sånn at jeg kan velge din kombinasjon: det er fire blokker med fag, der jeg må velge ett fag fra hver blokk. matte, fysikk og biologi og kjemi/geofagX er i hver sin blokk. i blokken med biologi er det ingen andre interessante fag, derfor velger jeg uansett biologi. spørsmålet ligger i om jeg skal velge kjemi eller geofagX. jeg skjønner at folk her råder meg til å skjerpe arbeidsinnsatsen om jeg har tenkt å bli noe. dette er et godt råd og jeg ville gitt samme råd til enhver person i samme situasjon som meg. spørsmålet i posten var egentlig mer rettet til de som har tatt/tar realfag og har erfaringer med arbeidsinnsatsen og vanskelighetsgraden i fagene, da spesielt i kjemi. jeg vet jeg bør skjerpe meg, så jeg trenger ikke flere innlegg der folk sier jeg bør skjerpe arbeidsinnsatsen. Lenke til kommentar
Mathias-S Skrevet 15. februar 2011 Del Skrevet 15. februar 2011 Dette er min subjektive mening: Både kjemi og biologi har nok en del mer pugging enn matte og fysikk. Matte kjenner du jo fra før av, det er i økende grad fokus på prosedyrer, metoder og liknende for å komme fram til svar, mens fysikk i stor grad fokuserer på å lære visse grunnformler og grunnprinsipper, og så forstå hvordan du skal anvende disse i problemstillingene du får. I kjemi forventes at du kan stoffers egenskaper, og disse kan ikke så lett ordnes i noe system, så da blir det nok en del pugging. Biologi har jeg ikke hatt selv, men tror nok det også er mer pugging enn f.eks. matte og fysikk. Men tror du vil ha godt av å for eksempel sette deg høye mål i realfagene. Dette vil også medføre at du bør øke arbeidsinnsatsen, men det er utrolig deilig å føle at du mestrer realfag - det er ganske lett å vite hvordan du ligger an fordi det i disse fagene stort sett er ganske klare mål (da spesielt matte og fysikk). Og jeg kan med stor sikkerhet si at du uansett vil måtte ha større arbeidsinnsats på ingeniør- sivilingeniørstudier, så du vil nyte godt av å ha en god innsats fra dag 1 på vg2. Lenke til kommentar
Gjest medlem-211409 Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 hei! jeg snakket med rådgiveren på skolen i dag og han fortalte meg følgende: "hvis du vil ha fritid og et gøy skoleår i 2. klasse, velger du geo. vil du ha bedre valgmulighet for hvilke fag du vil gå videre med i 3. klasse, velger du kjemi". han mente videre at det ville være enkelt for meg å få samme karakter i geofagX som jeg har i geografi nå, siden det ikke var noen stor forskjell i hvor vanskelig pensum er. i kjemi derimot, ville det bli endel vanskeligere. jeg valgte derfor geofagX. Lenke til kommentar
Winston Wolf Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 Geofag X er et bra og interessant emne, bare så du vet det. Lenke til kommentar
Gjest medlem-211409 Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 Geofag X er et bra og interessant emne, bare så du vet det. bra! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå