Gå til innhold

Objektiv++ til 7d :)

Anbefalte innlegg

Heisan!

Fikk rappa til meg en 7d i dag, men virker som om jeg ikke rakk linsa, så jeg trenger noe optikk!

Er ute etter en zoomlinse i området 14/18 opp til 80/120 (moderat vidvinkel til tele).

Hastighet og nøyaktighet er for meg viktigere enn at den er "sylskarp"..

Lysstyrken bør jo selvsagt være så god som mulig, bildestabilisator er en god bonus og prisen bør være så lav som mulig (så klart).

Lurer også på hva folk anbefaler av ekstrautstyr. Tenker da på trådutløser med mulighet for timelapse(trenger ikke orginal), batterigrep og ekstern blits (enkel type).

Tenker meg budsjett på 15k til sammen, så etter kamera så er det 7k igjen til ett objektiv (eller to om de er billige) og ekstrautstyr :) Litt flytende priser da jeg kommer til å se etter objektiver og blits brukt + trådutløser på dealexstreme eller noe ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Canon 15-85 synes jeg er den opplagte standardzoomen for kameraer som 60D og 7D for den som ønsker litt mer kvalitet enn 18-55 IS. Veldig anvendelig zoomområde, men ikke spesielt lyssterk. Prisen virker litt høy i forhold til Nikons 16-85 VR, men det er egentlig ikke noe annet i den klassen til Canon. 17-55 F2.8 er ennå et hakk opp i kvalitet, men har vesentlig mindre zoomområde.

Lenke til kommentar

Takk for tips!

Nå hadde jeg flaks og fikk faktisk 70-200 f/4 til tilbudsprisen så da har jeg jo hvertfall ett objektiv. Fører dog til at jeg ikke har økonomi til de du nevner nå i første omgang.

Noen tips angående batterigrep og ekstra batteri? Er det kun orginalt som gjelder eller finnes det brukandes uorginale? :)

Lenke til kommentar

Takk for tips!

Nå hadde jeg flaks og fikk faktisk 70-200 f/4 til tilbudsprisen så da har jeg jo hvertfall ett objektiv. Fører dog til at jeg ikke har økonomi til de du nevner nå i første omgang.

Noen tips angående batterigrep og ekstra batteri? Er det kun orginalt som gjelder eller finnes det brukandes uorginale? :)

Var du i butikken eller bestilte du på nettet du bestilte 70-200 ?

Når det gjelder batteriene så må du i tillegg til uoriginalt batteri også ha en uoriginalt lader da Canon har elektronikk i batteriene/laderene for deteksjon.

Jeg har kjøpt ekstra batteri hos Dustin, de er/var billigst.

Når det gjelder batterigrep kan du kjøpe det på eBay.

Ser at man får dekodete batterier på eBay for rundt 300.- Vel, jeg tror jeg fortsetter med originale batterier gidder ikke for å spare ca. 300.-

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte de i nettbutikken :) Hadde flaks med linsa, dog.

Takk for hjelp med batterier/grep! Visste ikke det med dekoda/udekoda.

Mangler da minnekort, utløser med timer, stativ og blits.

Minnekort trur jeg at jeg skal klare å finne selv, stativ må jeg nok "Kjenne" litt på i en butikk og blits tenker jeg at jeg finner meg en rimelig type. Vil bare ha noe som kan vinkles opp i taket evt. sette på en softbox på. (HATER direkte blitsen på de kameraene jeg har nå)

Utløser tenker jeg å kjøpe en knock-off på dx. Noen som har noen erfaring med noen derifra? (leveringstiden er ikke noe problem da det blir litt testing inne først, og da kan jeg bruke laptopen)

Lenke til kommentar

Skal kjøpe meg 60D. Lurer også på hvilket objektiv jeg skal velge. Har prikket ut to objektiver som har forskjellig kvalitet/styrke. Det ene er som nevnt tidligere Canon 15-85mm F3,5-5,6. Det andre er SIGMA 17-70mm F2.8-4 DC MACRO OS HSM. Canon er ikke så lyssterkt som sigma, men har bedre vidvinkel. Hvilket som gir skarpest bilde vet jeg ikke. Det som jeg må finne ut av er at sigma har makro??. Medfører det at fokus er treg??. Tar gjerne mot erfaringer av begge objektivene

Lenke til kommentar

Skal kjøpe meg 60D. Lurer også på hvilket objektiv jeg skal velge. Har prikket ut to objektiver som har forskjellig kvalitet/styrke. Det ene er som nevnt tidligere Canon 15-85mm F3,5-5,6. Det andre er SIGMA 17-70mm F2.8-4 DC MACRO OS HSM. Canon er ikke så lyssterkt som sigma, men har bedre vidvinkel. Hvilket som gir skarpest bilde vet jeg ikke. Det som jeg må finne ut av er at sigma har makro??. Medfører det at fokus er treg??. Tar gjerne mot erfaringer av begge objektivene

Gå for Canons 15-85. Jeg har aldri vært fornøyd med Sigma objektiver på Canon - for mye uskarphet). Macro på Sigma ???? De kaller nesten alle sine objektiver for MACRO-fake.

Min mening om MACRO er: bedre enn 1:2 for å kalles makro. En bra makro til ditt kamera er Tamrons 90mm, det er også en fin brennvidde til portrett.

amund91

Nå som du har 70-200 (et meget godt objektiv, forresten), så ville jeg valgt 15-85. Da får du alt fra meget bra vidvinkel til en brukbar tele med 2 objektiver. Ikke best lysstyrke, men du har jo 7D - opp med ISO (nok å ta av).

Lenke til kommentar

Takk for hjelp, blir nok å være på utkikk etter noen gode dealer på 15-85 tenker jeg :)

Det jeg lurer på iforhold til den er vel egentlig bare om den er verdt det opp fra 17-85, som jeg forstår er den "gamle" varianten, som det ligger en del brukte av på nettet til 2-3k..

Lenke til kommentar

17-85 er et helt OK objektiv. Det har fått en del kritikk, men det er først og fremst pga vel høy pris. Det har vært noen tilbud på det i det siste, men ser ikke at noen har spesielt gunstig pris på det akkurat nå. Finner du et bra brukt eksemplar kan det være en bra og rimelig normalzoom.

Edit: Japan Photo har 17-85 for 2499: http://www.japanphoto.no/product/objektiv/canon/canon-ef-s-17-85mm-f-4-5,6-is-usm/

Endret av se#
Lenke til kommentar
Lenke til kommentar

Takk for hjelp, blir nok å være på utkikk etter noen gode dealer på 15-85 tenker jeg :)

Det jeg lurer på iforhold til den er vel egentlig bare om den er verdt det opp fra 17-85, som jeg forstår er den "gamle" varianten, som det ligger en del brukte av på nettet til 2-3k..

Disse kan overhodet ikke sammenliknes. 17-85 er "ok", omtrent som standard kit objektivet 18-55mm, mens den nye 15-85 er *meget bra*. Når du nå har investert i et så godt kamera som EOS 7D og en 70-200mm telezoom så gjør deg selv den tjenesten å kjøpe et tilsvarende godt normalobjektiv. 17-85 holder ikke mål parret med 7D etter mitt syn.

Jeg har selv et 7D og både 17-55mm f2.8 og 15-85mm f3.5-5.6. Selv om førstnevnte kanskje er ørlite grann skarpere så er det 15-85mm som brukes absolutt mest pga det meget anvendelige brennviddeområdet samt glimrende optiske egenskaper. Manglende lysstyrke plager ikke meg nevneverdig, enten så bruker jeg blits (unngås helst) ellers så bruker jeg lyssterk fastoptikk. Alternativt stativ og lengre lukkertid for statiske objekter.

Lenke til kommentar

Disse kan overhodet ikke sammenliknes. 17-85 er "ok", omtrent som standard kit objektivet 18-55mm, mens den nye 15-85 er *meget bra*. Når du nå har investert i et så godt kamera som EOS 7D og en 70-200mm telezoom så gjør deg selv den tjenesten å kjøpe et tilsvarende godt normalobjektiv. 17-85 holder ikke mål parret med 7D etter mitt syn.

Synes du tar litt hardt i. Alle er vel enige om at 15-85 er et bedre objektiv, men hva gjør du hvis du ikke har rundt 5500 til en normalzoom og ønsker litt større zoomområde enn 18-55?

Photozone har testet begge (på 15MP) og gir som forventet 15-85 bedre karakter for optisk (og mekanisk) ytelse, men gir likevel 17-85 bedre for pris/ytelse.

http://www.photozone.de/canon-eos/402-canon_1785_456is_50d?start=1

http://www.photozone.de/canon-eos/465-canon_1585_3556is?start=2

Personlig ville jeg kjøpt 15-85 så sant det var mulig, men går ikke det ville jeg heller betalt 2500 for 17-85 enn 1250 for en 18-55 IS. Optisk er muligens 18-55 minst like bra, men 17-85 gir et mer anvendelig zoomområde, bedre byggekvalitet og rimelig kjapp AF-motor.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har kjøpt 70-200 f4 og Canon 60D. Kommer enten til å kjøpe Canon 15-85mm F3,5-5,6 eller sigma 17-70mm F2,8-4. Skal jeg kjøpe 15-85 bør den synke litt i pris først, eller komme noen gode tilbud på det. Har sett Sigma 17-70 F2,8-4,5. Er det noen som kjenner til det objektivet. Har sett etter tester, sammenligninger med andre objektiver, men har ikke funnet noen på nett. Er det noen som kjenner til objektivet Sigma 17-70 F2,8-4,5. Kan sikkert finne det brukt på nettet hvis det er bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...