Gå til innhold

Arbeidskontrakt/uenighet om lønnsutbetaling

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg fikk ny arbeidsgiver den 1. februar og skrev under arbeidskontrakt samme dag. Hos min forrige arbeidsgiver var lønnsutbetalingen "forskuddsvis" den 20. (fastlønn). I min nye arbeidsavtale står det også at det er den 20. og XX.000,- i fastlønn. Det som IKKE framgår i den nye kontrakten er om det er etterskuddsvis eller forskuddsvis.

Da jeg ble løst fra oppsigelsestiden hos min gamle arbeidsgiver informerte ikke verken min nye eller min gamle arbeidsgiver om at jeg kunne falle mellom to stoler og sitte igjen med "ulønnet" arbeid i 2 mnd.

Min nye arbeidsgiver mener jeg skal tjene opp min faste månedslønn fra 1. til 1. og deretter få utbetaling den 20. påfølgende måned. Er det riktig? Med andre ord burde jeg jo da få lønn for f.eks. 1. februar - 31. mars + 1. mars til 20. mars siden jeg har skrevet under at jeg skal ha utbetalt lønn 20. hver måned (uten unntak). Får jeg ikke det, sitter jeg igjen med ubetalt avdrag på lån og ingen lønning for 1-20 februar.

Min sjef mente videre at "halve" lønnen min var provisjon, noe som heller ikke framgår i kontrakten da provisjon og grunn-/fastlønn er separert, og at jeg derfor ikke skulle få lønn kommende 20. Samtidig mente h*n at lønn aldri blir forskuddsbetalt den 20. Jeg hadde også provisjon hos min forrige arbeidsgiver, men den ble betalt den påfølgende lønningsmåned.

Ble mye kluss nå, men;

kan noen hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg følger de rettigheter jeg har som arbeidstaker - noe annet gjør jeg ikke. Men jeg er nødt til å sette spørsmålstegn ved tydeligheten i kontrakten der det verken står forskuddsvis eller etterskuddsvis, men at jeg skal få fastlønn den 20. hver måned. Min sjef sier så i dag at jeg ikke får lønn den 20. februar men den 20. mars fordi jeg startet 1. februar. Da betyr det at jeg skal ha for hele februar pluss 1-20 mars, men det nektet han også for fordi halve lønna mi er provisjon. Jeg klarer ikke å sette to streker under det svaret.

Endret av Duvuduvukulu
Lenke til kommentar

Har han (siden du røp det i nest siste setning i forrige innlegg) sagt at du ikke får lønn for februar arbeidet ditt? ... Eller tolket du det på den måten?

Jeg ble ansatt den 1. og lønningsdato er hver 15., men hos oss blir lønningene kjørt den siste dagen i måneden før lønningsdato, så da måtte jeg vente 1.5 måneder på lønn, men da fikk jeg jo selvfølgelig lønning for 1.5 måneders arbeid.

Kan det ha vært at du misforstod? At han mente at du får lønn for februar den 20. mars, men at du ikke får lønn for 1-20. mars den 20. mars, pga. datoen av når lønningene blir behandlet i systemet?

Spør han på nytt. Du har mest sannsynlig misforstått noe.

Lenke til kommentar

Har han (siden du røp det i nest siste setning i forrige innlegg) sagt at du ikke får lønn for februar arbeidet ditt? ... Eller tolket du det på den måten?

Hehe, godt observert. ;)

Poenget er ikke hvordan jeg tolket det han sa. Poenget ligger i hva som står i min arbeidskontrakt, og der står det ingenting om utbetalingsrutinene vil være i min stilling.

Det står i kontrakten at jeg er ansatt fra 1. februar og at lønn utbetales med kr. XX.000,- den 20. hver måned + XX% provisjon/bonuser. Det står ikke noe om det er forskudd eller etterskudd.

Hos min forrige arbeidsgiver startet jeg også rundt 1., og da fikk jeg lønn for 1-20. i tillegg til forskuddsvis full lønn for det påfølgende måneden.

Lenke til kommentar
Da jeg ble løst fra oppsigelsestiden hos min gamle arbeidsgiver informerte ikke verken min nye eller min gamle arbeidsgiver om at jeg kunne falle mellom to stoler og sitte igjen med "ulønnet" arbeid i 2 mnd.

Hverken den gamle eller den nye arbeidsgiveren har tilgang til innholdet i avtalen du har med motparten, og kan således ikke fortelle deg at du faller mellom to stoler. Ettersom de faktisk ikke vet om du gjør det. Det er heller ikke en del av deres jobb/plikt å gjøre det, hverken av moralske eller juridiske årsaker. Du derimot burde av mange ulike årsaker ha satt deg inn i dette før du satte deg i den situasjonen du er i nå. Uklarheten rundt forskudd/etterskudd var vel like uklar før du signerte som etter, vil eg tro? :)

Det du må gjøre nå er å skaffe klarhet i lønnsforholdene. Hvor lenge må du vente, hvor mye vil du få utbetalt og hvilke faste utgifter har du i mellomtiden.

Eg antar at arbeidsgiveren er såpass seriøs at det ikke er forventet at du skal jobbe gratis frem til første lønningsdato. Om du da begynner den første februar og neste lønningsdato(for deg) er 20 mars så vil du mest sannsynlig da få utbetalt opptjent lønn mellom første og 28 februar. Det er noe dritt, men slik er det nå.

For å løse de økonomiske utfordringene du nå møter kan du se om du får løst ut feriepengene du har oppspart hos tidligere arbeidsgiver. Disse skal du normalt sett få utbetalt ved siste lønnskjøring hos den gamle arbeidsgiveren. Noen arbeidsplasser har andre rutiner, men da kan du i det minste høre med de om mulighetene for det. Siden det fortsatt er noen måneder igjen til sommeren så bør du ha muligheten for å kunne spare opp igjen til ei normal lønning så du har dekket inn det igjen til sommeren.

Endret av nomore
Lenke til kommentar

Du har selvfølgelig helt rett. Var ærlig talt korttenkt av meg å forvente at de skulle informere meg om dette, og jeg står selvfølgelig selv ansvarlig for min egen inntekt og konsekvensene av å bytte jobb. Akkurat det er jeg klar over.

Siden jeg har fastlønn og utbetalingsdato lik min forrige arbeidsgiver tok jeg det for god fisk at jeg de fulgte de samme rutinene. Jeg følte ikke og tenkte heller ikke at det var særlige uklarheter i kontrakten da min nåværende kollega fortalte at de får utbetalt lønn for hele inneværende kalendermåned den 20. Siden de da ønsket at jeg skulle tiltre ved månedsskiftet tenkte jeg at dette var en grei sak.

Siden min forrige lønn ble utbetalt forskuddsvis og jeg ble løst fra kontrakten halvveis i lønnsperioden, ble mensteparten av oppsparte feriepenger brukt til å dekke andelen forskuddsbetalt lønn jeg ikke jobbet for.

Med andre ord rekker ikke feriepengene til.¨

Nå føler jeg meg utrolig dum - men unnskylder meg med dårlig rutine på det området her. hehe

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...