Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kinkig spørsmål om reiseforsikringen

andeik

Anbefalte innlegg

Har et reelt spørsmål om reiseforsikringen min som Gjensidige har brukt lang tid på å svare på.

Forsikringen dekker dette:

Forhåndsbetalte utgifter for hotell, leiebil ect, som følge av kansellert fly.

Jeg er selv pilot og bor i Florida. Til tider leier jeg småfly til private feriereiser til f.eks. Bahamas som ikke er fremkommelig med bil.

Og en sjelden gang blir dette kansellert av utleiefirmaet - av samme årsak som vanlige rutefly blir kansellert - sammen med dokumentasjon på årsaken. Der kan jeg i verste fall sitte igjen med regning på hotell og leiebil som ikke kunne avbestilles, for en årsak utenfor min kontroll.

Jeg kan ikke se at det gjøres forskjell på bruken av de større flyselskapene og at man faktisk selv flyr.

Spørsmålet mitt er som følger; Vil kansellering av fly av værmessige årsaker, eller tilfeller der flyet har mekaniske problemer og med andre ord dokumentert "not airworthy" av en sertifisert mekaniker, kunne utløse erstatning for forhåndsbetalte hotell osv i et slikt tilfelle?

Endret av andeik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan ikke svare på spørsmålet ditt, men om vi trekker enda en parallell for å gjøre problemstillingen litt mer almen.

Du er avhengig av bil for å komme deg opp på hytten som du har leid for helgen. Du har bestilt leiebil, men AVIS har dobbeltbooket og ingen bil å gi deg. Kan du få dekket kostnadene dine i forbindelse med leie av hytten?

(Med mindre det trekkes en linje mellom bil og fly som transportmiddel, høres litt rart ut).

Lenke til kommentar

Har du en spesialforsikring hos Gjensidige?

Min reiseforsikring krever nemlig at jeg har fast bopel i Norge og oppholder meg minst 6 måneder hvert år her. I tillegg gjelder forsikringen min kun for reiser som starter å slutter på min bostedsadresse i Norge.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke svare på spørsmålet ditt, men om vi trekker enda en parallell for å gjøre problemstillingen litt mer almen.

Du er avhengig av bil for å komme deg opp på hytten som du har leid for helgen. Du har bestilt leiebil, men AVIS har dobbeltbooket og ingen bil å gi deg. Kan du få dekket kostnadene dine i forbindelse med leie av hytten?

(Med mindre det trekkes en linje mellom bil og fly som transportmiddel, høres litt rart ut).

Dersom jeg tar en taxi til Gardermoen, og taxien får uventede motorproblemer og jeg mister flyet mitt, vil forsikringsselskapet mitt dekke tapet.

Selv om det er en stor forskjell på fly og bil farts og designmessig, ser jeg egentlig ikke noen grunn til at det IKKE kan kalles for et privat transportmiddel. Har aldri sett noen forskringsvilkår som utelater bruken av privat fly. Og svært mange piloter rundt om i verden har tatt flylappen utelukkende for å bruke det som privat fremkomstmiddel.

En viktig forskjell på å leie fly og bil, er at dersom ditt utleiefirma kansellerer avtalen av mekaniske årsaker, er det ikke bare å dra til neste firma. Du må finne et firma som tilbyr samme flyet du er såkalt "rated" på.

Kan ikke bare dra til "Rent a Wreck" og ta en bil der om AVIS ikke har noe tilgjengelig.

Jeg har Student i Utlandet-forsikring hos Gjensidige. Det er en komplett forsikring med innbo, ulykke, studieavbrudd og reiseforsikring så lenge jeg er utenfor bosted og skole.

Lenke til kommentar

En viktig forskjell på å leie fly og bil, er at dersom ditt utleiefirma kansellerer avtalen av mekaniske årsaker, er det ikke bare å dra til neste firma. Du må finne et firma som tilbyr samme flyet du er såkalt "rated" på.

Kan ikke bare dra til "Rent a Wreck" og ta en bil der om AVIS ikke har noe tilgjengelig.

Som oftest ja. Men man kan fort stå i en situasjon hvor turistene har leid ut alle bilene i byn, og når du i tillegg trenger 4x4 opp til hytten, så begrenser det utvalget betraktelig.

Men misforstå meg rett, jeg prøver ikke å problematisere situasjonen, bare skape en lik situasjon som kan være lettere å forholde seg til enn private fly.

Den forskjellen jeg kan tenke meg, uten at jeg skal si dette sikkert, er at om du har basert deg på å komme deg frem med et fremkostmiddel som forsikringsselskapet ser på som "upålitelig", så kan det være andre betingelser som gjelder. Jeg ser for meg at det skal mer til for at et rutefly blir kansellert enn at en flyutleie har problemer med et av flyene sine.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...