ryback Skrevet 14. februar 2011 Del Skrevet 14. februar 2011 Jeg har planer om å kjøpe meg en pakke med Panasonic Lumix DMC-GF2 m/14-42mm objektiv. Det blir nok til at jeg også kjøper Panasonic Lumix 20mm f/1.7 pga størrelsen. Hovedgrunnen til at jeg kjøper GF2 er nemlig at det kan jeg ta med overalt og dermed slipper å ha et kamera nr2. Spørsmålet er om det er noe poeng for en nybegynner som meg å kjøpe "Sigma Normal 30mm f/1.4" eller "Panasonic 25mm f/1.4 Leica D" i tillegg. Hvordan er forskjellen i bruksområder kontra 20mm f/1.7? Vil det etterhvert bli et stort savn? Jeg er som nevnt nybegynner, men har ambisjoner om å lære meg litt om fotografering. Grunnen til at jeg spør er en forestående ferietur til NY og å handle der koster litt mindre. Det vil være surt å måtte betale norsk pris for et objektiv fordi jeg finner ut at jeg "trenger" det en mnd senere. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 14. februar 2011 Del Skrevet 14. februar 2011 Jeg vil ikke tro at du har bruk for noen fler objektiver i det området enn kit-zoomen og 20mm f/1.7. De to andre objektivene du linker til er beregnet på standard 4/3 kameraer, og du trenger en adapter for å bruke de. Det er ikke objektiver jeg ville vurdert til en GF2. Ulempen ved å handle billig i USA, er at du mister 5 års reklamasjonsrett. Jeg vet ikke om Panasonic har en internasjonal garanti - hvis ikke, så må du sende utstyret til USA hvis det må repareres på garant (et år), eller så må du betale for reparasjon her. Jeg synes det er for lite å spare i forhold til risiko. Synes du det er verdt risikoen, og skal handle i NY, så går du på B+H photo eller Adorama. Det er to anerkjente butikker som gir deg en god pris - ikke prøv deg på små bakgårdsgbutikker; det er rimelig stor sjanse for at du blir lurt. En annen fordel ved å handle i Norge nå; er at du har tid til å sette deg inn i kameraet og kan bruke tiden i NY til å bruke utsyret. Lenke til kommentar
# offline Skrevet 14. februar 2011 Del Skrevet 14. februar 2011 Jeg har planer om å kjøpe meg en pakke med Panasonic Lumix DMC-GF2 m/14-42mm objektiv. Det blir nok til at jeg også kjøper Panasonic Lumix 20mm f/1.7 pga størrelsen. Hovedgrunnen til at jeg kjøper GF2 er nemlig at det kan jeg ta med overalt og dermed slipper å ha et kamera nr2. Jeg ville ha kjøpt GF2 + 14/2.5 14-42mm til MFT får du kjøpt rimelig på foto.no og finn.no Spørsmålet er om det er noe poeng for en nybegynner som meg å kjøpe "Sigma Normal 30mm f/1.4" eller "Panasonic 25mm f/1.4 Leica D" i tillegg. Hvordan er forskjellen i bruksområder kontra 20mm f/1.7? Vil det etterhvert bli et stort savn? Disse to er til FourThirds. Du må ha adapter itillegg. De er store og tunge, med adapteren blir de større og tyngre en GF2 + 20mm. Jeg er som nevnt nybegynner, men har ambisjoner om å lære meg litt om fotografering. Grunnen til at jeg spør er en forestående ferietur til NY og å handle der koster litt mindre. Det vil være surt å måtte betale norsk pris for et objektiv fordi jeg finner ut at jeg "trenger" det en mnd senere. Optikk er greit å kjøpe på B&H e.l. i NY. 20mm koster ca. 2300kr der. Du finner en brukt 20mm på foto.no til 2500kr. Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 15. februar 2011 Del Skrevet 15. februar 2011 Må egentlig bare si meg enig med folk over. Sigma 30mm f1.4 er en tung linse, på E-420 var den ikke særlig bra balansert. På E-3 funket det bra, men det er et forholdsvis tungt kamera også. Jeg tør ikke tenke på hvor ubehagelig det ville vært å bruke på GF2. Har selv kjøpt meg litt diverse til GF1-kameraet mitt, men det er 20/1.7 som brukes hele tiden. Den er så latterlig skarp og fin at det bare er bedrøvelig å bruke noe annet. Kombinert med god nærgrense og liten størrelse tror jeg faktisk det er det mest perfekte objektivet som finnes. Ellers har jo en del objektivprodusenter kastet seg på micro4/3-toget, så det er store sjanser for at vi ser forholdsvis kompakte og lyssterke utgaver av populære brennvidder ganske snart. Lenke til kommentar
ryback Skrevet 18. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2011 Takk for info. Jeg skal ta meg en tur innom Adorama. B&H har litt krøkkete opplegg når det kommer til kjøp av varer - samlebånd og x-antall disker. Blir nok 14-42mm kit objektiv og 20mm f1.7. 1 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 18. februar 2011 Del Skrevet 18. februar 2011 Har selv kjøpt meg litt diverse til GF1-kameraet mitt, men det er 20/1.7 som brukes hele tiden. Den er så latterlig skarp og fin at det bare er bedrøvelig å bruke noe annet. Da bør du ikke prøve Macro Elmarit 45mm f/2.8 - den får 20mm-en til å virke soft Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 18. februar 2011 Del Skrevet 18. februar 2011 Da bør du ikke prøve Macro Elmarit 45mm f/2.8 - den får 20mm-en til å virke soft Men - Leica lar deg betale for gildet - den er ikke billig.. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 18. februar 2011 Del Skrevet 18. februar 2011 Men - Leica lar deg betale for gildet - den er ikke billig.. M Nei, den er ikke billig. Men verdt prisen! EF 35mm f/1.4 er ikke billig den heller ... Lenke til kommentar
ryback Skrevet 21. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2011 Jeg synes ikke prisen på denne var spesielt avskrekkende. http://www.adorama.com/IPC4528.html Hvis det er slik at det er et veldig bra objektiv så er det vel bare å kjøpe inn? Hvis det viser seg at det blir overkill til mitt bruk så kan jeg alltids selge det til psilocybe for en billig penge..? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 Jeg synes ikke prisen på denne var spesielt avskrekkende. http://www.adorama.com/IPC4528.html Jeg kan være enig i det. Men i Norge er nok summen en smule høyere. For et halvt år siden var prisen et sted mellom 7.500 og 8.000 ... Hvis det er slik at det er et veldig bra objektiv så er det vel bare å kjøpe inn? Hvis det viser seg at det blir overkill til mitt bruk så kan jeg alltids selge det til psilocybe for en billig penge..? Overkill blir det ikke. Men det er mulig at de andre objektivene blir sjalu fordi de aldri får sitte på kameraet lenger Lenke til kommentar
Plutoid Skrevet 22. februar 2011 Del Skrevet 22. februar 2011 Enig med deg ryback. Det å haen zoom 14-45 er bra. Så ville du ha et lyssterkt fastobjektiv 20mm i tilegg som jeg syntes er en fin kombinasjon. GF2 med 20mm er lett å ta med. 1 Lenke til kommentar
ryback Skrevet 28. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2011 Det ble Samsung NX100 m/ 20-50mm objektiv fra lefdal på meg gitt. Flere objektiver kommer nok etterhvert - mest sannsynlig fra USA. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå