Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Regler om copyright?

fsx v1.1

Anbefalte innlegg

Hei jeg lurer på regler om copyright? hvor kan man få kjøpt det? er det gratis? kan man bli saksøkt for og kopiere andre som har copyrighta sine ting og det gikk ut i 2010?

hva gjelder regler innenfor copyright? kan man få stor bot og fengselstraff for og bryte copyright?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei jeg lurer på regler om copyright? hvor kan man få kjøpt det? er det gratis? kan man bli saksøkt for og kopiere andre som har copyrighta sine ting og det gikk ut i 2010?

hva gjelder regler innenfor copyright? kan man få stor bot og fengselstraff for og bryte copyright?

Ta en titt på: http://www.lovdata.no/all/nl-19610512-002.html

Wikipedia har en artikkel som er kansje litt lettere for vanlige dødelige å forstå: http://no.wikipedia.org/wiki/Opphavsrett

I Norge, er alle åndsverk beskyttet av åndsverksloven når de blir laget, ikke slik som i USA der du må registrere ett bilde hos copyright office før du får det offisiellt "copyrighted". Ja, du kan bli saksøkt for å bryte copyright, men straff kommer ofte helt ann på hva det er du bryter. Tar du f.eks. tar å kopierer en film og videreselger den å sier at den er din eller no slikt, vil du nok få større straff enn hvis du brukte ett bilde i en presentasjon på skolen.

Når det gjelder det du nevner om 2010, så mistenker jeg at du har funnet noe som det sto © 2010 på? Selv om det står © 2010, eller 1990, så er det fortsatt besekyttet av opphavsretten, 2010 vil bare si året det ble laget ofte.

Iflg. åndsverksloven paragraf 40-41, vil ett verk ikke være beskyttet av åndsverksloven etter 70 år etter opphavsmannens dødsår. Dvs, at hvis opphavsmannen døde i 1940, vil du kunne bruke hans verk i dag, uten å være redd for potentielle opphavsrettsproblemer. Døde han derimot i 1970, er det forstatt beskyttet av åndsverksloven.

Håper det hjalp! :)

Endret av Yaricks
Lenke til kommentar

© 2010 betyr ikke at opphavsretten går ut i 2010...

Opphavsretten i Norge varer vel i 75 ~ år etter opphavsrettinnehaverens død?

Lenke til kommentar

© 2010 betyr ikke at opphavsretten går ut i 2010...

Opphavsretten i Norge varer vel i 75 ~ år etter opphavsrettinnehaverens død?

Korrekt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...