Fastfeet Skrevet 14. februar 2011 Del Skrevet 14. februar 2011 Jeg har i dag et enkeltmannforetak som jeg skal avslutte og erstatte med et NUF. Grunnen er at jeg ønsker de sosiale "fordelene" som jeg går glipp av med å ha et ENK. Men - jeg har ikke så stor omsetning på mitt firma pr i dag. Den utgjør ca 50% av en helt ordinær årslønn pr i dag, og jeg har en 50% fast stilling i tillegg. Så det jeg har begynt å tenke på nå er om det vil være ulønnsomt for meg og være ansatt og ta ut lønn i eget firma mht arbeidsgiveravgift, eller bør jeg kun ta ut utbytte? Hvis jeg går for sistnevnte så mister jeg vel alle de sosiale fordelene jeg i utgangspunktet var på jakt etter? Og, om jeg tar ut lønn - er arbeidsgiveravgiften flat eller er den prosentvis basert på den ansattes inntekt? Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 14. februar 2011 Del Skrevet 14. februar 2011 (endret) http://www.na24.no/arkiv/bedreraad/article1080489.ece Edit: Greit generelt råd er å ta lønn opptil toppskattens innslagspunkt utbytte på resten. Kan du la pengene stå evt. flytte til holdingselskap så gjør det. Endret 14. februar 2011 av Wisd0m Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå