Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Sosialkunnskap

Anbefalte innlegg

Hei :)

Jeg sliter veldig met et prosjektarbeid i sosialkunnskap akkurat nå. Jeg og resten av gruppen bestemte oss for at vi skulle ha om seksuelle overgrep mot barn. Jeg skulle finne ut årsakene til seksuelle overgrep mot barn på samfunns/makronivå. Problemet er at årsakene som står i boken omhandler slåing og annen mishandling, ikke seksuelle overgrep. Jeg er ikke flink til å søke på nettet, så jeg finner jeg så å si bare det samme som i boken. Dersom noen har noen pålitelige kilder (nettsteder, bøker, avisutdrag etc.) så hadde det vært flott :)

For å oppsummere så skal jeg finne ut av:

Årsaker til seksuelle overgrep mot barn på samfunns/makronivå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det eneste jeg kan tenke meg som en årsak på samfunnsnivå er endringer i holdninger og hva som er sosialt akseptert. Så da kan du søke på psykologiske/sosiologiske begreper knyttet til det.

Hvis du trenger eksempler til dette så hadde du for noen år siden en opprulling av massivt sexuelt misbruk av ungdommer i Kautokeino el. Karasjok samt på Pitcairn. Mulig det var barn på den siste.

Men jeg tror dere har valgt et for vanskelig tema. Rett og slett fordi jeg er usikker på om du finner noen gode årsaksforklaringer på seksuelle overgrep mot barn på samfunnsnivå, jeg tror det er mye mer individuelt enn som så.

Lenke til kommentar

Det eneste jeg kan tenke meg som en årsak på samfunnsnivå er endringer i holdninger og hva som er sosialt akseptert. Så da kan du søke på psykologiske/sosiologiske begreper knyttet til det.

Hvis du trenger eksempler til dette så hadde du for noen år siden en opprulling av massivt sexuelt misbruk av ungdommer i Kautokeino el. Karasjok samt på Pitcairn. Mulig det var barn på den siste.

Men jeg tror dere har valgt et for vanskelig tema. Rett og slett fordi jeg er usikker på om du finner noen gode årsaksforklaringer på seksuelle overgrep mot barn på samfunnsnivå, jeg tror det er mye mer individuelt enn som så.

Ja, fordi på mikronivå så finnes det mange flere årsaker. Men dette tenkte vi selvfølgelig ikke på før vi var kommet såpass langt at det å velge nytt emne var for sent. Vet du hvilket år disse overgrepene skjedde?

Lenke til kommentar

Pitcairn: http://www.google.com/search?ie=UTF-8&oe=UTF-8&sourceid=navclient&gfns=1&q=seksuelle+overgrep+pitcairn

Masse saker der, spesielt den øverste der kan være interessant for dere, om urfolksrettigheter til spesielle seksuelle koblinger.

Kautokeino: http://www.google.com/search?ie=UTF-8&oe=UTF-8&sourceid=navclient&gfns=1&q=seksuelle+overgrep+kautokeino

Mye morsomt til dere her også.

Lenke til kommentar

Tusen takk for hjelp! :D

Jeg fikk snakket mer med læreren og fant ut at det eneste vi kan finne på samfunnsnivå er anomi. Altså at ""normløse" samfunnstilstander der samfunnsmedlemmene ikke kjenner bestemte forventninger rettet mot seg, og heller ikke selv har noen målestokk for sitt handlingsliv"

Ikke rart at alle mine timer klistret til pc-skjermen ikke ga resultater. :thumbdown:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...