AdNauseam Skrevet 14. februar 2011 Del Skrevet 14. februar 2011 (endret) Hei! Jeg lurer på hvilke(t) hovedkort som passer til en servermaskin. En maskin som skal ta seg av diverse oppgaver og som må stå på 24 timer i døgnet, 7 dager i uken. Jeg tror ikke jeg kommer til å trenge kraftig prosessor (du får en god CPU til en liten sum) eller skjermkort (funker kanskje med integrert GPU også), men jeg lurer på om jeg skal aktivere Folding@Home på den. Setter mest sannsynlig et GTX 280-kort i den når jeg oppgraderer spillmaskinen (hvis det fortsatt fungerer ). Et alternativ var å bruke et Zotac IONITX A-E (eller tilsvarende fra Zotac), og kombinere HTPC og server i en maskin, hva sier folket om det? Føler at det kanskje er best å separere disse. I tillegg vet jeg ikke om dette er et kort som egner seg til å stå aktivt på 24t i døgnet. Kanskje det er like godt å gå for et ATX-hovedkort fremfor mini-ITX. Disse holder vel lengre, og er vel bedre til slike bruksområder. Jeg snakker ikke serverhovedkort i 3k-klassen, men noe litt billigere. Kan godt være m-ATX eller andre formfaktorer. Kortet kan også godt være fremtidsrettet. F.eks. Sandy Bridge eller LGA 1366 sokkel, men hindrer dere ikke i å komme med andre forslag. Viktige ting (men som ikke nødvendigvis er avgjørende): - Stabilitet - God kjøling (lave temperaturer) - God kvalitet - Lang "holdbarhet" - Ikke alt for dyrt Jeg lurer på om Asus sin Sabertooth-serie kan være aktuell. Veldig billig (rundt 1400), og fortsatt veldig bra. Men kom helst med andre alternativer hvis du vet om noe annet. Så hva sier dere, any suggestion? Endret 14. februar 2011 av StianAarskaug (S10QaN) Lenke til kommentar
Phyltre Skrevet 14. februar 2011 Del Skrevet 14. februar 2011 Spørs vel i utgangspunktet litt hva slags server du skal ha? Web server, fil server, mailserver etc etc. Hvis ikke det er noe alvorlige greier holder det vel med noe gammel hardware og mekke til noe med noe linux greier. Hvis du skal slå på stortromma finnes det jo mer server orienterte hovedkort som feks http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=480736 eller http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=448677. Lenke til kommentar
The Crusher Skrevet 14. februar 2011 Del Skrevet 14. februar 2011 Som Phylte skrev, om det ikke er noe som krever mye maskinvare, sett sammen en gammel maskin, men ikke gå så langt tilbake som til en intel pentium 2! har det som filserver her hjemme, og må si at alt henger sge pga den.. Så ikke gå så langt tilbake! en athlon x2 fra amd vil vel holde, men da må du jo ha amd hovedkort. Har du et budskjett forresten? Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 14. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2011 Så store behov har jeg ikke. Det er snakk om oppgaver en vanlig PC kan gjøre. Men ja, blant annet det du nevner skal den brukes til. Ulike webrelaterte ting, backup, nedlastning, folding, samt styre noen eksterne IC-kretser i tillegg til programmering av disse. vLite og sånne verktøy skal være installert på den. Jeg kommer ikke på mer, men den skal brukes til mer. Blir nok bare mer og mer. Synes Asus sin Sabertooth-serie virker interessant. Lenke til kommentar
The Crusher Skrevet 14. februar 2011 Del Skrevet 14. februar 2011 da skulle det vel egentlig holde med et billig hovedkort og en grei 4 kjerners prosessor. Kankje en 6 kjerner om du skulle kjøre flere ting på den i fremtiden.. Amd er jo billigere en intel, så om du skal ha det så billig som mulig burde du satse på amd. har du en ca pris? trenger du bare hk eller trenger du resten og? Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 14. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2011 (endret) Jeg har ingen gammel maskin å bruke, vil heller ikke bruke dette. Den skal være fremtidsrettet, og skal være mulig å flytte deler mellom maskinene mine. Vil helst ha Intel fordi det er det eg har på resten av maskinene, da er det mer fleksibelt. I tillegg kommer det bare flere og flere ting jeg trenger den til, så en gammel maskin holder ikke mål. Skal være en del multitasking og. Vil at den skal holde så lenge som mulig. Skal ikke se bort ifra at jeg trenger den til litt mer krevende oppgaver senere. Det er veldig sannsynlig. Endret 14. februar 2011 av StianAarskaug (S10QaN) Lenke til kommentar
The Crusher Skrevet 14. februar 2011 Del Skrevet 14. februar 2011 så du trenger hovedkort, prosessor og skjermkort, kankje en strømforsyning også? kabinett og resten har du? eller trenger du en haug med harddisker og? Du kan jo kankje sette opp et system med i7. til skjermkort kan du vel egentlig bruke det meste som er billig, for servere blir som regel ikke utsatt for kraftig grafikk.. Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 14. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2011 da skulle det vel egentlig holde med et billig hovedkort og en grei 4 kjerners prosessor. Kankje en 6 kjerner om du skulle kjøre flere ting på den i fremtiden.. Amd er jo billigere en intel, så om du skal ha det så billig som mulig burde du satse på amd. har du en ca pris? trenger du bare hk eller trenger du resten og? Jeg trenger bare tips om gode hovedkort i prisklassen rundt maks 2000 NOK som matcher mest mulig av kravene i førsteposten. Resten har jeg ikke problemer med. Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 14. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2011 så du trenger hovedkort, prosessor og skjermkort, kankje en strømforsyning også? kabinett og resten har du? eller trenger du en haug med harddisker og? Du kan jo kankje sette opp et system med i7. til skjermkort kan du vel egentlig bruke det meste som er billig, for servere blir som regel ikke utsatt for kraftig grafikk.. Jeg tilstrekkelig med kunnskaper for å finne alt, men har ikke helt oversikten over alle de gode hovedkortene for dette formålet. Derfor håper jeg dere enten har erfaring eller viten om egnet kort. Det blir nok i7 eller i5. Er ikke sikker, men i5 er egentlig god nok. Skjermkort kan være nyttig for folding. Men bruker mitt gamle, skal ikke kjøpe nytt. Jeg har foreløpig ingenting, men er bare hovedkort jeg lurer på. Resten finner jeg selv. Jeg holder en knapp på Asus sitt Sabertooth-kort med Sandy Bridge. Den er billig og bra. Det jeg lurer på er om folk vet om noe bedre, med tanke på kravene i førstepost. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå