Gå til innhold

Hjelp angående utdanning

rimol1993

Anbefalte innlegg

hallo folkens :)

jeg sliter litt angående karrierevalg, har utrolig lyst til å bli ingeniør, men vet ikke hvordan jeg skal gå fram når det gjelder utdanning utifra der jeg står i dag. jeg har fullført VG1 teknikk og industriell produksjon(mekaniske fag for dere eldre), og driver for tiden og fullfører VG2 kjemi&prosess.

har hørt at man kan ta F1 og F2 kurs som privatist for så og søke seg inn på for eksempel NTNU som ingeniør. stemmer dette?

eller er det noen annen vei jeg kan gå for å bli ingeniør? har ikke spesiell studiekompetanse på den linjen jeg går nå.

setter pris på et detaljert svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan søke deg inn på forkurs for ingeniørutdanning, og etter endt skoleår kan du søke deg inn på ingeniørutdanning :)

Hvis du går VG3 Allmenn påbygning så må du ta R1 og R2 matte og fysikk 1 som privatist/på forkurs året etter du har fått generell studiekompetanse for å kunne søke på ingeniørfag.

Lenke til kommentar

Du kan søke deg inn på forkurs for ingeniørutdanning, og etter endt skoleår kan du søke deg inn på ingeniørutdanning :)

Hvis du går VG3 Allmenn påbygning så må du ta R1 og R2 matte og fysikk 1 som privatist/på forkurs året etter du har fått generell studiekompetanse for å kunne søke på ingeniørfag.

så det er alt jeg trenger å gjøre etter endt skoleår på kjemi&prosess? :)

har jo ikke generell studiekompetanse når man går TIP-linja på vgs, men forkurset for ingenørutdanningen.. kan man ta den som privatist? for jeg har allerede krysset av for at jeg ikke skal ha påbygging på vigo.no

Lenke til kommentar

Ja, finn en høyskole eller et universitet som tilbyr forkurs i nærheten så søker du dit :) Du kan få hjelp av rådgivere på skolen din til dette.

Forkurs er så og si det samme som videregående. Man må ha minst 20% oppmøte i timene for å få vurdering i fagene (iallefall der hvor jeg går). Dagene er som regel fra 8 til 14 eller 16, men du må nok regne med å sitte på skolen litt ekstra etter skoletid til å gjøre lekser osv. Spesielt matten og fysikken tar litt tid å sette seg inn i og forstå.

Med andre ord, du kan forvente et helt annet miljø enn på vgs. Folk går på forkurset fordi de faktisk er motiverte, mens på vgs virker det som folk går der bare fordi de "må", spesielt på yrkesfag (snakker av erfaring, har gått elektro selv).

Det kan virke hardt til tider med 10-timer matte og 7-8 timer fysikk i uken + et par andre fag i tillegg til dette, men det er bare å stå på :)

Endret av jdmik
Lenke til kommentar

hmm, virker greit. Men angående forkurset... fysikken og matten er ikke sånn langt over vgs-nivå? har hatt fysikk på vg2 nå yrkesfaglig, og læreren vår er professor og har doktorgrad i isdannelse på flyvinger xD

med andre ord: ingen i klassen min kan fysikk fordi han er en dårlig lærer :)

MEN, han er en jævel på å spille banjo da :D

Lenke til kommentar

operg: Selvom en lærer har doktorgrad i noe så kan man ikke ta for gitt at læreren er god til å lære bort :) Det vet jeg alt om.

Fysikklæreren min har doktorgrad i bølgeteknikk, men han har ikke sosiale antenner for fem flate øre. I starten var det _veldig_ krevende å måtte så og si ha selvstudium i fysikk siden han ikke kan noenting om pedagogikk osv. Han har blitt bedre though :)

rimol1993: Vi har den vanskeligste matten på videregående, om man kan si det sånn. R1 og R2. Fysikken er et nivå under det vanskeligste på videregående, men jeg har hørt at FY1 og FY2 er ganske likt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...