Blax Skrevet 13. februar 2011 Del Skrevet 13. februar 2011 Hei! Tok i februar i fjor fagbrevet som elektriker, og har siden jobbet som dette. Jeg har begynt litt lei av jobben, opp kl 6 hver morgen og ha de samme oppgavene osv. Kommer vel aldri over 450K i året heller. Jeg blir litt missunelig på de som får suksess med noe de virkelig liker å jobbe med hver dag. Elektrikeryrket gir meg ikke noe glød lengere. Hadde gode karakterer på skolen, 4.6 i snitt og 6 på eksamen. Det jeg lurte på nå var da og ta en ny utdannelse innenfor noe helt annet. Det jeg har sett mest på er eiendomsmegling, markedskommunikasjon og noe med økonomi. Som dere ser vil jeg vel ha en kontorjobb i senere tid, litt lei av å ha så fysisk krevende jobb. Så jeg lurte på, er det noen på forumet som kan komme med litt info på de retningene jeg har nevnt? Som kanskje skal gå/har godt linjene? Hvordan er det med jobb etterpå osv? Må nok sikkert ta det på BI, så et studielån må nok til. Derfor burde jeg begynne på rett linje! Vurderer også elektroingeniør (elkraft) noen som har gått det? Blir 22 til sommeren, så jeg har rett på et år til med vgs, da evt allm.påbygg! Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 14. februar 2011 Del Skrevet 14. februar 2011 Du bør uansett få generell studiekompetanse, fokuser på det først. Om eiendomsmegling virker intreressant, kan du jo kontakte noen av de store meglerhusene, de har ofte egne studier du kan ta, som går over en gitt periode, mens du arbeider hos dem. Du kan jo også prøve deg på en årsstudium i det du syntes virker mest interessant, det gir deg en smak på hva dette handler om, samtidig som du henter inn viktige studiepoeng. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 14. februar 2011 Del Skrevet 14. februar 2011 Du kan jo også prøve deg på en årsstudium i det du syntes virker mest interessant, det gir deg en smak på hva dette handler om, samtidig som du henter inn viktige studiepoeng. «Viktige studiepoeng»? Ville nå heller gått på en bachelorgrad først som sist, og så heller kuttet etter første år om det ikke virker fristende; et årsstudium er passe ubrukelig. Men studiekompetanse bør være første pri. Lenke til kommentar
Star Fox Skrevet 14. februar 2011 Del Skrevet 14. februar 2011 Du kan jo også prøve deg på en årsstudium i det du syntes virker mest interessant, det gir deg en smak på hva dette handler om, samtidig som du henter inn viktige studiepoeng. «Viktige studiepoeng»? Ville nå heller gått på en bachelorgrad først som sist, og så heller kuttet etter første år om det ikke virker fristende; et årsstudium er passe ubrukelig. Men studiekompetanse bør være første pri. Fagene man tar i årsstudium kan vanligvis bakes inn i en bachelorgrad. Lenke til kommentar
BaronSlask Skrevet 14. februar 2011 Del Skrevet 14. februar 2011 Fagbrev gir mulighet til å ta Y-veien på høyskole og dermed slippe å ta allmenn påbygning. Det kan være en mulighet. 1 Lenke til kommentar
Blax Skrevet 14. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2011 Ja, har en kompis som går der nå. Han sier det er sinnsykt hardt å gå Y-veien. Vet liksom ikke om jeg vil studere mer elektro. Kan jo også ta forkurs til ingeniør men.. Har egentlig sett meg mere og mere inn på eiendomsmegling, synes det virker spennende. Er det noen som jobber som det her inne? Fortelle litt hvordan hverdagen er? Ser for meg masse jobbing, og ofte på kvelder osv. En venn av meg gikk ut av BI som eiendomsmegler i fjor, han sier det ikke er så ille som alle skal ha det til. Jeg googler litt og folk sier 50-60 timers uker, det kjenner han seg ikke igjenn i! Kom også en ny regel i 2008 om at alle eiendomsmeglere må ha en godkjent utdannelse, så en slik utdannelse gjennom et meglerhus er ikke lov lengre. De som ikke hadde godkjent papirer i 2008 fikk tre år på seg å skaffe dette, mange sluttet, og i år tre år seinere er det visst mangel på utdannede eiendomsmeglere. Men har da også et år på å finne ut hva jeg vil når jeg tar gen.studiekomp Lenke til kommentar
Christeven Skrevet 14. februar 2011 Del Skrevet 14. februar 2011 Ser for meg masse jobbing, og ofte på kvelder osv. En venn av meg gikk ut av BI som eiendomsmegler i fjor, han sier det ikke er så ille som alle skal ha det til. Jeg googler litt og folk sier 50-60 timers uker, det kjenner han seg ikke igjenn i! Fikk han gode karakterer da? Skal ikke så mye til å stå i alle fag, det stemmer helt klart. Lenke til kommentar
Blax Skrevet 14. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2011 Jeg mente 50-60 timer jobb etter utdannelsen altså, i en vanlig arbeidsuke. På skolen vet jeg ikke hvor mye han satt, men regner med det var en god del! Han var average på skolen fortalte han, men han er veldig flink med mennesker og prate for seg. Flink selger! Lenke til kommentar
fantenberg Skrevet 15. februar 2011 Del Skrevet 15. februar 2011 Eiendomsmeglinglinja på bi er ei bra linje, men husk at det mange som studerer til å bli meglere så jeg tror jobbmarkedet er hardt.. uten at jeg vet det sikkert. men det er vel kommet en ny lov som gjør at det kan være et lurt trekk. bare ikke forvent å tjene over 450k fra første stund.. Lenke til kommentar
Broseen Skrevet 18. februar 2011 Del Skrevet 18. februar 2011 (endret) Hei! Tok i februar i fjor fagbrevet som elektriker, og har siden jobbet som dette. Jeg har begynt litt lei av jobben, opp kl 6 hver morgen og ha de samme oppgavene osv. Hvem har ikke tenkt det Det er noe galt med vår del av verden sitt syn på når dagen starter. Å begynne på jobb klokka 07.00 vil i mange andre land bli sett på som nattarbeid. Et sted mellom 8 og 9 ville vært normalt. Nå har jeg vært bortskjemt med servicejobber, så har vært innom det meste. Likevel er det pirk og knot stort sett hver dag. Har du vurdert elkraft på teknisk fagskole? Det er såvidt jeg forstår en enklere utdannelse enn ingeniør, og også mer relatert til elektrikerfaget. Men du vil kanskje\tydeligvis bort fra det? Endret 18. februar 2011 av Broseen Lenke til kommentar
joachimst Skrevet 10. mars 2011 Del Skrevet 10. mars 2011 Ikke dumt å bli eiendomsmegler! Jeg går selv eiendomsmegler og er kjempefornøyd med skolen (BI Trondheim). Fra og med 01.07.2011 kommer det en ny lov som sier at man må ha eiendomsmegler-eksamen for å kunne kalle seg eiendomsmegler, derfor blir mange eiendomsmeglere tvunget til å finne seg en ny jobb. Det åpner mulighetene for de som skal studere eiendomsmegling i årene fremover Lenke til kommentar
Blax Skrevet 10. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2011 Ja, derfor ser jeg egentlig lyst på mulighetene for evt jobb etter utdanning. Men jeg ser ikke for meg at eiendomsmegleryrket er en jobb å bli gammel i? Men du har vel også mulighetene til å hoppe over på andre ting om man ønsker det senere.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå