yrian90 Skrevet 13. februar 2011 Del Skrevet 13. februar 2011 Hei, har tenkt å kjøpe en gaming stasjonær og driver å stusser om jeg skal ha en ssd 120gb og western 500gb eller bare sistnevnte. Her er specsa: SteelSeries QcK, Musematte i Tøy Cooler Master HAF 922 Midi Tower Sort Corsair CX 500W PSU MSI P55-CD53, Socket-1156 Intel Core™ i7 Quad Processor i7-870 Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 8GB, CL9 Sapphire Radeon HD 6850 1GB GDDR5 Western Digital Caviar® Blue 500GB Corsair SSD Force Series 2,5" 120GB OEM SSD 2.5" to 3.5" Bracket SATA Sony Optiarc DVD±RW burner AD-5260S PC Uten OS, White Box PC Call of Duty Black Ops Garanti 3 år - Sende inn Lagerstatus:1 stk. på lager Hva synes dere om komponentene? Er det noe jeg kan forandre/forbedre, noen andre deler som man for mer for pengene osv? Hadde satt meget stor pris på all hjelp av dere! På forhånd, takk! :-) Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 14. februar 2011 Del Skrevet 14. februar 2011 (endret) Vel om SSD er verdt det for deg eller ikke er jo opp til hver enkelt... Men generellt sett om du ikke har brukt SSD før så kan du se på det slik at det gjør hovedsakelig bare èn ting - den får perativsystemet, nettleser og andre sånne programmer for "generellt bruk" til å bli vanvittig mye mer responsive enn du har vært vandt med før. Ting spretter faktisk opp øyeblikkelig når du klikker på dem, små programmer som nettleser åpner øyeblikkelig i stedet for å ta et sekund eller to osv. Det høres ikke så farlig ut - disse par sekundene her og der - men det er egentlig bare fordi vi er blitt vandt til det. Det er en øyeåpner første gang du bruker en annstendig SSD, og alle maskiner uten det du bruker fremover føles nødvendigvis som om de er gamle vrak - selv om de evt. har supre specs ellers. Men det sagt så gjør ikke SSDen stort annet. Det er rask respons og at programmene åpner seg betydelig fortere. Thats about it - og du betaler tross alt veldig mye pr GB for priviliegiet. En god 64GB SSD som Crucial C300 koster deg rundt 900kr, så du må selv veie om det er noe som er verdt det for deg. Jeg synes personlig at det er det nå som du kan få en liten SSD for en overkommelig pris ihvertfall. EDIT: Jeg ser nå at spørsmålet kanskje heller er mellom 64GB vs. 128GB versjon? I så fall ville jeg personig sagt nei. SSDen er bare poeng i å ha OSet på, typiske programmer og kanskje et par av de spillene du spiller mest for tiden. For dette så er 64GB rikelig. Så langt jeg kan se så er det enste du kjøper deg med en større SSD bare muligheten til å være "sløvere" i forhold til å ha kontroll med hva som ligger på disken - men om du er det så går du jo tom før eller siden uansett hvor mye plass du har så... Jeg ser lite ekstra å hente på det. -Stigma Endret 14. februar 2011 av Stigma Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 14. februar 2011 Del Skrevet 14. februar 2011 Mye enig med Stigma. Det er ikke nødvendig å ha en kjempestor SSD, for å få fordelen av den. Selv har jeg SSD på 80GB, og det er helt passe for mitt bruk. Bruker ca 50-60GB til vanlig, men det er kjekt å ha litt ledig plass for å flytte på filer osv. Det viktigste med SSD er responstiden. Du vil oppleve PC som "dobbelt så rask" når du åpner programmer. Lenke til kommentar
j.k. Skrevet 14. februar 2011 Del Skrevet 14. februar 2011 Hei! Jeg syntes oppsettet ser greit ut men kanskje det kunne vært en ide og kutte ut SSD disken og heller få en litt kraftigere strømforsyning og kanskje ett Ati Radeon 6970 skjermkort som gir en god del høyere ytelse! Jeg vet ikke hva slags spill du spiller men du vil stå bedre rustet med ett 6970 kort og maskinen vil få en del høyere ytelse! Lykke til med det nye oppsettet hva du nå enn velger :-) Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 14. februar 2011 Del Skrevet 14. februar 2011 Hei! Jeg syntes oppsettet ser greit ut men kanskje det kunne vært en ide og kutte ut SSD disken og heller få en litt kraftigere strømforsyning og kanskje ett Ati Radeon 6970 skjermkort som gir en god del høyere ytelse! Jeg vet ikke hva slags spill du spiller men du vil stå bedre rustet med ett 6970 kort og maskinen vil få en del høyere ytelse! Lykke til med det nye oppsettet hva du nå enn velger :-) Vel, du kan droppe SSDen og investere i bedre skjermkort ja, men den sammenligningen du gir er ikke helt balansert akkurat. Et 6970 kort er ca 1400NOK dyrere enn et 5850 (et middels sterkt, men ekstremt godt pris/ytelse kort). Om du skulle hatt et 6970 kort og en sterkere PSU attpåtil så er det snakk om en god del mer penger. Mye mer enn bare de 8-900kr som f.eks. en c300 koster. Men om man snakker om SSD vs. mer penger på skjermkort så er det et reellt tankepunkt. Vil du ha en håndful flere FPS i spill, eller vil du ha lynrask reaksjonstid i generelle programmer? Det blir smak og behag forsovidt. -Stigma Lenke til kommentar
Qman321 Skrevet 14. februar 2011 Del Skrevet 14. februar 2011 Hei. Jeg digger i alle fall responsen i en SSD, så hvis det ikke sprenger budsjettet ditt så kan i alle fall jeg varmt anbefale det.Windows starter også betydelig raskere. Selv har jeg satt inn SSD i både gamer-, stue- og bærbar-pc, så bruker jeg en snurredisk til lagring. Dersom du velger en Corsair Force så er det med brakett til 3,5" i pakken så du kan da ev. stryke den delen fra handlelista di. Q Lenke til kommentar
yrian90 Skrevet 14. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2011 Tusen takk for svar! Har satt inn nytt skjermkort og RAM samt strømforsyning, ser forløpig slik ut: CyberLink DVD Suite 7, 6Channel, OEM CD Støtsikker PC-eske SteelSeries QcK, Musematte i Tøy Cooler Master HAF 922 Midi Tower Sort Corsair CX 600W PSU MSI P55-CD53, Socket-1156 Intel Core™ i7 Quad Processor i7-870 Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 8GB, CL9 XFX Radeon HD 6870 1GB GDDR5 Western Digital Caviar® Blue 500GB Corsair SSD Force Series 2,5" 60GB OEM SSD 2.5" to 3.5" Bracket SATA Sony Optiarc DVD±RW burner AD-5260S Operativsystem ikke valgt Som dere ser har jeg fått inn et 6870 og en 600w strømforsyning. Lurer litt på angående strømforsyningen er denne for svak eller skal jeg ta 750w? Har ennå ikke bestemt meg for ssden, men har en pc med en harddisk liggende fra 2005-06 og lurer på om jeg kan ha ssd 64gb og den gamle harddisken? Vil denne gamle harddisken funke eller skal jeg gå for en western 500gb? Uansett så takker jeg meget for gode svar og har fått mer innblik i SSD. =) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå