V-by Skrevet 13. februar 2011 Del Skrevet 13. februar 2011 For ca et par år siden bestilte jeg en pakke fra USA, og det kom noe toll i tillegg. Jeg aner ikke om jeg fikk faktura på det da. Men uansett så fikk jeg visst en faktura fra de nå i januar. Problemet er bare at jeg har flyttet siden da. Så derfor fikk jeg aldri den fakturaen i hendene, men inkassovarsel og betalingsoppfordring, da jeg får all min post videresendt fra min folkeregistrerte adresse. Dette blir samlet opp og sendt samtidig. Kanskje ikke så smart, men men.. En kompis mener jeg selv er ansvarlig å melde fra om flytting, men siden dette er et fraktselskap (UPS) så kan ikke jeg skjønne at jeg har noen kundeforhold med de etter at pakken er mottatt, og derfor ikke trenge å melde flytting til de. Når jeg ringte UPS, så pratet jeg med ei som mente at dette var teit, og at jeg selvfølgelig ikke kunne betale en regning jeg ikke har fått der jeg bor. Men det var ikke opp til henne å bestemme det, så jeg må vente på svar. Noen som vet hva jeg kan forvente meg? Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 14. februar 2011 Del Skrevet 14. februar 2011 Det er avhengig av de ønsker så det er umulig å svare på Du er selv ansvarlig for å melde adresseendring, samt at du kan bli etterfakturert i opptil 3 år, så du leverlitt på nåde... Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 14. februar 2011 Del Skrevet 14. februar 2011 Det er avhengig av de ønsker så det er umulig å svare på Du er selv ansvarlig for å melde adresseendring, samt at du kan bli etterfakturert i opptil 3 år, så du leverlitt på nåde... Ja til Folkeregisteret og posten. Han er vel for pokker ikke ansvarlig for å kontakte all verdens private firmaer... Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 14. februar 2011 Del Skrevet 14. februar 2011 Til alle firmaer han har et kundeforhold til. Det er de færreste firmaer som oppdaterer kundelistene sine mot folkeregisteret. Men for å si det, nei, jeg ville ikke husket å fortelle DHL om det, men samtidig så ville jeg spurt DHL om det kom noe tollkostnader hvis ikke jeg hadde fått det etter en stund. 1 Lenke til kommentar
bruno Skrevet 14. februar 2011 Del Skrevet 14. februar 2011 Noen som vet hva jeg kan forvente meg? Hehe, med UPS kan du forvente deg det meste, makan til udugelig firma når det gjelder sånne ting skal du lete lenge etter men jeg tror ikke du finne det Lenke til kommentar
Rookie_NO Skrevet 14. februar 2011 Del Skrevet 14. februar 2011 Kravet er ikke foreldet så det slipper du nok ikke unna, men jeg ville ha kranglet som fa#¤ på eventuelle purregebyr og inkassosalær! 1 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 14. februar 2011 Del Skrevet 14. februar 2011 Så lenge man ikke har skjult adresse, og har gjort sin plikt ift. folkeregisteret, kan det da ikke være så vanskelig for en kreditor å finne ny adresse at de må gi jobben til et inkassofirma. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 14. februar 2011 Del Skrevet 14. februar 2011 For det handler ikke om rutiner enn at man faktisk sjekker opp? Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 14. februar 2011 Del Skrevet 14. februar 2011 I mange bedrifter så er dette automatisert slik at etter en viss tid etter forfallsdato så blir regningen automatisk videresendt til et inkassobyrå for håndtering. Hvis ikke det faktisk er inkassobyrået som sendte ut den opprinellige fakturaen også. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 14. februar 2011 Del Skrevet 14. februar 2011 Det skjønner jeg, men det kan jo diskuteres hvorvidt dette er en rimelig rutine. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 14. februar 2011 Del Skrevet 14. februar 2011 Det er en rimelig rutine i forhold til økonomi. Det sparer arbeidet det er med å ta unna kjempemange fakturaer på denne måten. I tillegg er det unødvendig, ettersom du burde ha opplyst om din adresse... I tillegg vet jeg av erfaring at mange av de som ikke betaler regningene sine i tide også er av typen som ikke er så gode til å oppdatere med folkeregisteret om adresseendringer... Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 14. februar 2011 Del Skrevet 14. februar 2011 (endret) Er bedrifters rett til å effektivisere så beskyttelsesverdig at man ikke kan kreve av dem at de dobbeltsjekker adressen etter et par purringer? Det kan forøvrig heller ikke være så vanskelig å automatisere noe slikt. Sier loven noe om forpliktelse til å gi beskjed om adresseendring utover til folkeregisteret? Endret 14. februar 2011 av Isbilen Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 14. februar 2011 Del Skrevet 14. februar 2011 Nei, den sier ingenting om det. Men de fleste bedrifter som du tegner kontrakt med har det i sine avtaler at det er du som står ansvarlig for å oppdatere adresseinformasjonen. hos de andre taes det som implisitt, noe som sier seg selv spør du meg, bedriften kan ikke vite om du har flyttet. Det er i tillegg mange, mindre, bedrifter som ikke har tilgang til folkeregisterinformasjonen din. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 14. februar 2011 Del Skrevet 14. februar 2011 Slik jeg ser det må det til syvende og sist være den som ønsker å sende noen et brev som er ansvarlig for at adressen stemmer. Før i tiden var det vanskeligere, men i dag gjør IT-systemene våre det såpass enkelt å gjøre et hederlig forsøk på å finne folk at det ikke er for mye forlangt. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 14. februar 2011 Del Skrevet 14. februar 2011 Tingen er jo 1. at dette er post som mottageren "ønsker" seg og 2. at mange bedrifter har MANGE kunder, altså en kostnadsdriver. Jeg regner ikke med at du har lyst på 50kr ekstra i nettleie for å dekke inn nettselskapet ditt sitt ekstra-abeid? 1 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 14. februar 2011 Del Skrevet 14. februar 2011 Nei, men jeg har lyst til at selskapet skal ta kostnadene det er ved å drive stort på egen kappe. Det er så mye å tjene på det ellers. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 14. februar 2011 Del Skrevet 14. februar 2011 For de pengene må ikke taes fra andre steder? Les kundene... Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 14. februar 2011 Del Skrevet 14. februar 2011 Nå er det engang slik at det er flere måter å budsjettere på enn å kreve bedre betalt av kundene sine. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 14. februar 2011 Del Skrevet 14. februar 2011 Men pengene skal fortsatt inn for å kunne betale for det... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg