baguett Skrevet 13. februar 2011 Del Skrevet 13. februar 2011 Hei! Jeg har da en gammel pc som jeg har lyst å lage et hjemmelaget kabinett til. er ikke en god pc, 512mb ddr2 ram, 2 ghz cpu osv, men den hadde vært morro å laget en casemod til Det er et Vanlig ATX hovedkort, med en AM2 cpu (tror jeg, har ikke skjekka det så mye ut) Bittelite skjermkort, så trenger ikke stor plass. En harddisk og en dvdspiller. Har ikke tilgang til verksted og all slags verktøy, så det må være noe enkelt. Har heller ikke altfor mye erfaring innen temaet, så må være lettvindt også Trenger altså tips til ting som jeg kan forvandle til et kabinett. Har massevis av kablet liggene, samt en 90mm vifte. Tips til ting jeg kan bruke for og lage kabinett? Har en plastikk "gullkiste" som et alternativ, men plasikken er så tynn så den vill ikke være veldig bra å bruke. En jeg kjente laget en pc inni en koffert, det er sånne type ting jeg vil lage hvis noen lurte Ble litt rotete skrevet det her, men har dårlig tid så måtte skrive det litt fort! Lenke til kommentar
baguett Skrevet 13. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2011 Hmm, fikk meg til å tenke på en gammel bøtte som vii brukte å oppbevare legoen i, takk for ideen, skal vurderes Lenke til kommentar
baguett Skrevet 13. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2011 Noen som har erfaring med å bruke en verktøykiste som kabinett, ville det være smart? Har to gamle laptoper som kan brukes, men har aldri åpna en laptop før, kun stasjonære pcer. Lenke til kommentar
The Crusher Skrevet 14. februar 2011 Del Skrevet 14. februar 2011 En laptop er som en stasjonær inni, bare mye mindre og det er andre former på hovedkort og slikt.. Hva vil du ha det i? Treverk? Metall? Du kan jo sjekke ut brukerbidrag delen av forunet for inspirasjon Lenke til kommentar
baguett Skrevet 14. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2011 En laptop er som en stasjonær inni, bare mye mindre og det er andre former på hovedkort og slikt.. Hva vil du ha det i? Treverk? Metall? Du kan jo sjekke ut brukerbidrag delen av forunet for inspirasjon Skjønte ikke helt hva du mente med stasjonær pc i en laptop? :> Uansett, hvor finner jeg brukerbidrag delen av forumet, kall meg gjerne dum men jeg finner ikke noe som ligner det Forresten, jeg vil helst lage et enkelt kabinett uten å bruke penger. Hvis jeg kommer til å lage denne pc'en så kommer den ikke til på bli brukt veldig mye, bare lager fordi det er gøy Lenke til kommentar
The Crusher Skrevet 14. februar 2011 Del Skrevet 14. februar 2011 Brukerbidrag delen: https://www.diskusjon.no/index.php?showforum=132 Det jeg mente var at en laptop var nesten som en stasjonær på innsiden av kabinettet. skjønte du det nå? bare annen hardware og andre former på hardware da såklart.. Lenke til kommentar
baguett Skrevet 14. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2011 Brukerbidrag delen: https://www.diskusjon.no/index.php?showforum=132 Det jeg mente var at en laptop var nesten som en stasjonær på innsiden av kabinettet. skjønte du det nå? bare annen hardware og andre former på hardware da såklart.. Takk for link AAh, det visste jeg jo, trodde du mente at JEG burde ha bygget en stasjonær pc inni en laptop elns, derfor ble jeg litt confused Lenke til kommentar
The Crusher Skrevet 14. februar 2011 Del Skrevet 14. februar 2011 Hehe, du ga meg min 4 ide jeg har i hodet nå, bygge stasjonær laptop uten batteri Lenke til kommentar
Khani Skrevet 14. februar 2011 Del Skrevet 14. februar 2011 (endret) En laptop er bygget opp av et helt skall (kabinett) i tilegg er det små serviceluker og haugevis av små skruer. Skal du for eksempel bytte hardisk eller rambrikker pleier det og ligge under servicelukene som holdes av vanligvis 1-4 skruer. Hvor det kan enkelt løsnes. Skal du demontere hele laptop skallet må du normalt først skru ut en hel haug med skruer som sitter i spesielt kanter og noen i midten. Skruene er gjerne også markert med tegn slik at det blir lettere. Du kan se hele prosessen her: Link Endret 14. februar 2011 av Wilyes Lenke til kommentar
baguett Skrevet 14. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2011 En laptop er bygget opp av et helt skall (kabinett) i tilegg er det små serviceluker og haugevis av små skruer. Skal du for eksempel bytte hardisk eller rambrikker pleier det og ligge under servicelukene som holdes av vanligvis 1-4 skruer. Hvor det kan enkelt løsnes. Skal du demontere hele laptop skallet må du normalt først skru ut en hel haug med skruer som sitter i spesielt kanter og noen i midten. Skruene er gjerne også markert med tegn slik at det blir lettere. Du kan se hele prosessen her: Link takk for linken! Driver å skrur opp de to gamle laptopene nå, skulle skjekke om de hadde samme ram etc. Gjengene på skrujernet er ødelagt så får ikke opp de 2 siste skruene på skallet, så må vente til jeg får nytt skrujern -.- Vil det være mulig å ta ut all inamten ifra en laptop å putte i f.eks. en svær legokasse? Vet at det må være på ladning siden det ikke kan brukes stømforskyning, men morro å bare teste Lenke til kommentar
The Crusher Skrevet 14. februar 2011 Del Skrevet 14. februar 2011 Skal fungere fint det har selv en minipc uten noe kabinett som bare ligger på en treplate, funker utmerket den. Lenke til kommentar
baguett Skrevet 14. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2011 Skal fungere fint det har selv en minipc uten noe kabinett som bare ligger på en treplate, funker utmerket den. Bruker du ekstern skjerm da? Lenke til kommentar
The Crusher Skrevet 14. februar 2011 Del Skrevet 14. februar 2011 Jep, den interne er så godt som knust.. Lenke til kommentar
baguett Skrevet 14. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2011 Da hadde jeg tatt den gamleste laptopen helt ifra hverandre, imorgen skal jeg se om jeg får start på den og se om den interne skjermen kan henges fast på noe. god natt Lenke til kommentar
baguett Skrevet 15. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2011 Sry for dobbelpost: Har nå fått så å si alt ut a skallet og koblet det sammen igjenn, men hver gang jeg kobler til stømmen og skrur på så starter viftene i 2 sekunder før de slukner. pcen starter likevel opp, men kommer etterhvert en melding om at noe har blitt rørt på / noe nytt er installert. Lenke til kommentar
The Crusher Skrevet 15. februar 2011 Del Skrevet 15. februar 2011 Mener du at det popper opp i windows at den har funnet en ny enhet? det kan jo komme av at du fjernet f.eks nettverkskortet, og så satt det inn igjen.. Og vitene på en laptop bruker å starte når maskinen blir slått på, og så gå av igjen, for å så slå seg på igjen ved 45grader på cpu. iværtfall, alle laptops jeg har hatt, har ikke viften startet å gå før cpu er på 45 grader.. du kan sjekke temperaturer med CPUID hardware monitor.. Lenke til kommentar
baguett Skrevet 15. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2011 Mener du at det popper opp i windows at den har funnet en ny enhet? det kan jo komme av at du fjernet f.eks nettverkskortet, og så satt det inn igjen.. Og vitene på en laptop bruker å starte når maskinen blir slått på, og så gå av igjen, for å så slå seg på igjen ved 45grader på cpu. iværtfall, alle laptops jeg har hatt, har ikke viften startet å gå før cpu er på 45 grader.. du kan sjekke temperaturer med CPUID hardware monitor.. Hei, fikk ikke feilmeldinga opp nå lengere. Har forresten linux på den bærbare, mye lettere for den dårlige hardwaren å drive Hvis viftene skrur seg på ved 45 grader så _tror_ jeg at de burde ha skrudd seg på, kjøleplata som ligger over prosessoren/grafikkchipen var rimelig varm, men uansett ikke så varm at pcen skrudde seg av. Nå har jeg kun prøvd linux 1 gang før, det var da jeg installerte det for 6 måneder siden så jeg kan egentlig ikke noe. Fant ut at det skulle være et program som skjekka volt, temp osv på linux, men klarte ikke å navigere fram til det Forresten, jeg fikk en Corsair A70 i posten idag (skal egentlig brukes på i5-2500k men mangler hovedkort atm), gjør det noe om jeg bruker den på min E8400 midlertidig intill jeg får hovedkortet i posten? eller blir kontaktplata bare mindere effektiv når jeg skal bruke den på i5-2500k? Lenke til kommentar
The Crusher Skrevet 15. februar 2011 Del Skrevet 15. februar 2011 Angående Linux og programvare for temperatur, så kan du i ubuntu iværtfall, husker ikke hva de het, tror det var programvaresenteret, og søkte etter sensors-applet eller noe i den duren. Kan gi deg en bedre guide imorgen, da det ikke er lett å forklare alt med linker og slikt fra ipoden... Lenke til kommentar
baguett Skrevet 15. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2011 ok Har ubuntu 10 tror jeg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå