Daniel H Skrevet 8. juli 2003 Del Skrevet 8. juli 2003 Hei, Eg har 2 nettverkskort av denne typen: http://www.psdata.no/prodSearch.asp?urlAct...etails&IT=97080 Og denne kryssa TP kabelen: http://www.psdata.no/prodSearch.asp?IT=959...lAction=details (Eg har ikkje fått det eine nettverkskortet og den kryssa TP kabelen enda) Det eg lurer på: Når eg koplar maskinene i lag via nettverkskorta med den kryssa TP kabelen, vil eg då kunne dele filer og internett oppkoplinga? Eller treng eg ein hub/switch for å gjere dette? Eg har 1 data med Win XP Pro og 1 med Win 2000, datamaskina med XP er kopla opp til internett 24/7. Internettoppkoplinga er eit trådlaust nettverk med internett, eg har ei antenne på veggen med ein USB client inne (internett via USB 2 port). Internettkoplinga blir vist i nettverkstilkoplinar slik: http://huusen.com/nettverkskoplingar.jpg På førehand takk! Lenke til kommentar
SmoPe Skrevet 8. juli 2003 Del Skrevet 8. juli 2003 Det er en stund siden jeg har jobbet med nettverk, men såvidt jeg husker så er det ikke noe problem å dele filer ved hjelp av kryssa TP. Er litt mere usikker på internettoppkoblinga. Der må du nok sett opp xp maskinen som en proxy. Hvordan du gjør dette kan du lese på internett. Mvh Smope Lenke til kommentar
geggi2 Skrevet 8. juli 2003 Del Skrevet 8. juli 2003 Sett opp netverkskortene med statisk IP. Så kjører du bare nettverksvillederen på xp så er du nesten der. For å dele filer så høyre klikker du på "min datamaskin" og velger "Map network drive" så skriver du inn (IP adressen til den maskinen du ikke er på) så ok et par ganger så blir det tut og kjør. De folderene (discene) som du vil dele må du sette opp for deling. Lykke til Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 8. juli 2003 Del Skrevet 8. juli 2003 Eg har 2 nettverkskort av denne typen: http://www.psdata.no/prodSearch.asp?urlAct...etails&IT=97080 Og denne kryssa TP kabelen: http://www.psdata.no/prodSearch.asp?IT=959...lAction=details (Eg har ikkje fått det eine nettverkskortet og den kryssa TP kabelen enda) Når eg koplar maskinene i lag via nettverkskorta med den kryssa TP kabelen, vil eg då kunne dele filer og internett oppkoplinga? Eller treng eg ein hub/switch for å gjere dette? Skal du dele mer enn to maskiner trenger du en Hub/Switch.... Lenke til kommentar
HawP Skrevet 8. juli 2003 Del Skrevet 8. juli 2003 Skal du dele mer enn to maskiner trenger du en Hub/Switch.... Men han må fortsatt dele internett via den ene pc'n. Enkleste (eneste?) måten er å bruke Windows internet connection sharing som vel finnes i XP... Husk bare at dersom du setter statisk (fast) ip på den maskinen uten internett så sett gateway = ip til maskin med internett. Ellers vil det fungere dårlig. Men mener å huske å ha lest at ICS inneholder (enkel) DHCP server, i så tilfelle kan pc uten internett settes opp til å motta ip automatisk. (Mye som gir ny mening andre gang... ) Lenke til kommentar
ostepopp Skrevet 8. juli 2003 Del Skrevet 8. juli 2003 Skal du dele mer enn to maskiner trenger du en Hub/Switch.... kan ha flere enn 2 nettkort i pcen som sharer internet da Jeg anbefaler deg til å laste ned winroute som deler internetten på en grei måte(finnes sikkert en del andre slike programme også). Liker ikke windows sin internett share, ikke alt som fungerte hos meg da. Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 8. juli 2003 Del Skrevet 8. juli 2003 Skal du dele mer enn to maskiner trenger du en Hub/Switch.... kan ha flere enn 2 nettkort i pcen som sharer internet da Jeg anbefaler deg til å laste ned winroute som deler internetten på en grei måte(finnes sikkert en del andre slike programme også). Liker ikke windows sin internett share, ikke alt som fungerte hos meg da. Mulig det, men med en krysset kabel og deling kreves det i det minste at PC'en koblet på nettet må være på hele tiden, eller hva? Lenke til kommentar
ostepopp Skrevet 8. juli 2003 Del Skrevet 8. juli 2003 Mulig det, men med en krysset kabel og deling kreves det i det minste at PC'en koblet på nettet må være på hele tiden, eller hva? Jo det stemmer... Lenke til kommentar
Daniel H Skrevet 8. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2003 Hei igjen... Takk for alle svara, ville det vert enklare å kjøpe ein vanlig switch med 2 vanlege TP kablar mellom. Slik som fks. denne: http://www.psdata.no/prodSearch.asp?IT=101...lAction=details Kanskje like greit, då kan eg ha lan med kameratar og har mulighet for å legge til nye maskiner i nettverket. Kva syntest dokke er best? +/-? Sparer eg meg for mykje "bry" ved å kjøpe ein switch.. eller er det eitt fett... :smile: Lenke til kommentar
ostepopp Skrevet 8. juli 2003 Del Skrevet 8. juli 2003 Har du telenor internet? Har du telenor trenger du bare et nettkort i den pcen som skal dele internetten i tilleg til switsjen. Koster ikke så mye for en switch heller. Tror ikke du sparer deg for altfor mye bry, beggedelene er rimelig lett å sette opp. Lenke til kommentar
Daniel H Skrevet 8. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2003 Eg er kunde hos eit lokalt firma... eg trur dei har kjøpt bandbredde med Telenor, og sel den vidare... er ikkje sikker... Men kvifor treng eg eit ekstra nettverkskort i maskina som delar internett?(meinte du om eg ikkje hadde det frå før?) Eg tenkte på eit nettverk som såg slik ut: Internett (Telenor?) > (Det lokale firmaet) Trådlaust lan / antenne på veggen > USB Client kopla til usb2 på maskin 1 > Maskin 1 <--TP kabel--> Switch <--TP kabel--> Maskin 2 eller Internett (Telenor?) > (Det lokale firmaet) Trådlaust lan / antenne på veggen > USB Client kopla til usb2 på maskin 1 > Maskin 1 <--Kryssa TP kabel--> Maskin 2 Går dette, kva er best? Alternativ 2 er billegare Lenke til kommentar
ostepopp Skrevet 9. juli 2003 Del Skrevet 9. juli 2003 Begge disse delene vil fungere. Den med switchen er jo kjekk hvis du skal koble til flere maskiner. Hvis ikke er den andre ørlite billigere. Lenke til kommentar
Daniel H Skrevet 9. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2003 Ok, takk for all den gode hjelpa Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå