GeirV Skrevet 13. februar 2011 Del Skrevet 13. februar 2011 (endret) Heisann. Jeg gikk i mai 2010 til annskaffelse av en komplett gamer pc. Siden den tiden har jeg fått større og større problemer med den. Til å begynne med var det eneste problemet at jeg ofte hadde problemer med å få den på, fordi den frøs på windows loade screenen ved oppstart. Derfor måtte jeg som regel gå gjennom oppstartsverktøy for å få den på. Dette var ikke så stort problem, så var ikke noen vits å gjøre noe med det tenkte jeg, men nå har problemene blitt verre og verre. Det kan nesten virke om om pcen bare stopper å jobbe iblant. Jeg kan sitte å game nye spill med maks ytelse på den ene skjermen min, mens jeg ser på tv-serier med 1080p kvalitet på den andre(har 2x 24" skjermer koblet i), uten at den har noe problemer, men så plutselig kan det komme en enorm lagspike, hvor alle programmer slutter å fungere, og pcen reagerer ikke på noenting. Når dette skjer trykker jeg som regel ctrl+alt+delete, men den plukker heller ikke opp dette før alt løser seg opp, og fungerer som normal igjen et par min senere. Dette skjer stadig hyppigere og varer stadig lenger. Jeg har formatert pcen 3 ganger siden jeg fikk den, og dette har ikke engang hatt en midlertidig effekt for det bedre. Her er hardwaren: (Har klippet og limt fra ordrebekreftelsen, og bare fjernet accessories/software som kom med, så spør gjerne om noe mangler) Komplett Gamer AMD Dragon Chieftec Dragon II Midi Tower Sort Vifter: 1x 120mm Front, 2x 120mm Topp, 1x 220mm Side, Blå LEDs Cooler Master Silent Pro M700 700W PSU ATX 12V V2.3, 80 Plus, Modular, 2x 6+2pin PCIe, 9x SATA, 135mm Vifte Gigabyte GA-MA785GT-UD3H, Socket-AM3 AMD 785G+SB710, DDR3, Firewire, GbLAN, ATX, HDMI, DVI, 2xPCI-Ex(2.0)x16 AMD Phenom II X4 945 Quad Core, 3.0Ghz, AM3, 8MB, 95W, Boxed Crucial DDR3 1333MHz 4GB KIT, CL9, Kit w/two matched DDR3 2GB, 240pin XFX Radeon HD 5770 1GB GDDR5 PCI-Express 2.0, 2xDVI-I, HDMI, DisplayPort, 850MHz, Lite-On DVD+RW burner IHAS124-19 SuperAllWrite, 24x8x16DVD+RW, SATA, Black WD VelociRaptor® 300GB SATA 10000RPM, 16MB, 3 GB/s Western Digital Caviar® GreenPower# 1TB Sata 3 Gb/s, 64MB Cache MS DVD Win H.P/Pro/Ultimate 7 NO 64bit Jeg har en teori selv, som jeg håper kan stemme, men det jeg har gjort sålangt indikerer at dette mest sannsynlig ikke er problemet. Den teorien er: Støv, ettersom pcen har vifter på toppen av kabinettet, noe jeg vil tippe kan føre til ekstra mye støv inne i kabinettet. Jeg skal prøve å få støvsugd inni hyppigere, i håp om at det kan ordne på noe. Er det noen som har noen formening om hva som kan være problemet, og evt. hvordan dette kan ordnes+input på hvor i pcen støv har ekstra stor påvirkning på ytelse (Forutsatt at dette kan være problemet), så setter jeg pris på alle innspill. Endret 13. februar 2011 av GeirV Lenke til kommentar
johnandre93 Skrevet 13. februar 2011 Del Skrevet 13. februar 2011 Kjøpte samme PCen med noen modifikasjoner og den funker som bare det, har vaska støvfilter 2 ganger tror jeg og burde ikke være noe problem med støv inni den pga de gode støvfilterne Kjøpte den faktisk i februar 2010 og fungerer fremdeles, har akkurat kjøpt meg ny og solgt den gamle til en kompis og han har fortsatt ingen problemer med den Lenke til kommentar
Antec900 Skrevet 13. februar 2011 Del Skrevet 13. februar 2011 Hei! Først av alt kan vi nesten utelukke støv, Hovedkortet ditt, CPU eller RAM brikkene vil jeg tippe! kan være PSU også, men begynn her: 1. Ta ut en og en RAM brikke og start opp, bytt plass, prøv med en og en osv. er ikke så mange måter å sette dem inn der 2. Test Prosessor i en annen pc, ring alle vennene du har og spør omdu kan teste den hos en av dem! 3. Skjekk BIOS innstillinger, kan være satt feil spenninger på diverse komponeter. 4. PSU må du også teste på en annen maskin for å se om den kan ha en feil. Fått bluescreen? Lenke til kommentar
GeirV Skrevet 13. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2011 Tror ikke jeg har fått bluescreen. Lurer på om jeg kanskje fikk det en gang, men det er ikke noe gjengående iallefall. Lenke til kommentar
GeirV Skrevet 13. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2011 (endret) ... Hvis jeg skal sjekke etter feil spenninger, hvordan finner jeg hva som er rett spenning? Endret 13. februar 2011 av GeirV Lenke til kommentar
Antec900 Skrevet 13. februar 2011 Del Skrevet 13. februar 2011 på RAMen så er spenninga 1.5v timings er 9-9-9-24 CPU kan du sette til "Normal" bclk skal ligge på rundt 130, mener jeg å huske Lenke til kommentar
ZERO6237 Skrevet 13. februar 2011 Del Skrevet 13. februar 2011 Jeg skal prøve å få støvsugd inni hyppigere. Ikke gjør det. En støvsuger kan genere en god del statisk elektrisitet, noe som ikke er bra for pc`n. Bruk heller en luft kompressor eller kjøp deg luft på boks? Lenke til kommentar
Antec900 Skrevet 22. februar 2011 Del Skrevet 22. februar 2011 Eller som jeg gjorde på sjukehuset, finn deg en flaske no luft av no slag også finn en overgang, fytte grisen de er det trøkk i! Lenke til kommentar
GeirV Skrevet 9. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2012 Hey. Problemene med pcen har fortsatt på samme spor i enda ett år, og har etterhvert blitt vent til at dette skjer, men jeg vil likevel komme til bunns i dette, men har ikke mye kompetanse innen troubleshooting på dette. Men jeg fikk nylig under oppstart melding om at pcen ikke kunne finne oppstart hardrive. Etter litt fiksing på kabler klarte jeg å starte igjen, men tenkte at dette kanskje var relevant. Er det mulig at HD er problemet? Tenkte bare å forhøre meg om dette, siden jeg gjerne skulle hatt en ssd HD anyway Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 10. mars 2012 Del Skrevet 10. mars 2012 Fult mulig at en dårlig tilkobling eller defekt kabel fører til problemer over tid ja. Urenheter i tilkoblingen kan også føre til problemer. Siden datamaskinen fortsatt fungerer den dag i dag antar jeg at PSU fungerer som den skal så eventuelt feilsøking på den tar vi til slutt. Du har selvsagt prøvd å se om minnet fungerer som det skal? Memtest.org last ned og kjør en versjon via usb. Du kan også laste ned crytaldiskinfo og sjekke status på hd der, den sier ifra om hden din har problemer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå