lasio Skrevet 13. februar 2011 Del Skrevet 13. februar 2011 Jeg har kjøpt en skreddersydd skjorte via Groupon.no fra tailor4less.com. Skjorten kostet 199 kr og ble betalt i norske kroner. Jeg fikk skjorten levert på døren av DHL, og var lenge fornøyd... helt til jeg mange uker etterpå fikk en regning på ca. 350 kr fra DHL for fortolling(!) Om ikke det var nok var betaingsfristen på fakturaen gått ut for 5 dager før jeg i det hele tatt mottok fakturaen. Tailor4less hadde selvsagt oppgitt $34 som kjøpsverdi, og med litt uflaks ble det 200+ kr og fortollet. DHL nekter selvsagt for at de har gjort noe galt. Og tailor4less.com nekter å refundere og opplyste om at det kan komme import fees.... og groupon.no svarer ikke på mail. Selv om jeg bestrider kravet kjører DHL bare videre med purregebyr og inkassovarsel.... Det jeg stusser over er at DHL har lov til å fortolle varer for meg uten at jeg har gitt de noen som helst fullmakt til dette. DHL har gitt meg tilbakemelding på at avsender bestemmer om de skal automatisk fortolle på vegne av mottaker.. og mottaker må da bare betale... Og jeg som alltid har trodd at man måtte godkjenne tjenester før noen kunne ta seg betalt... Tidligere har jeg brukt posten, og her ble jeg varslet på forhånd og fikk jeg mulighet til å returnere evt. oppklare misforståelser før varene ble fortollet. Hvordan kan da DHL bare fakturere meg noen jeg ikke har godkjent? Hvorfor trenger Posten fullmakt for å fortolle for deg mens DHL kan bare fakturere uten godkjennelse? Vet dette har vært diskutert i andre tråder, men syns ingen har besvart dette på en god måte. Her er også verdien under 200 kr, så jeg burde jo heller ikke regnet med noe fortolling. Jeg har også kjøpt 3 andre skjorter til venner som gaver... og gremmer meg hvis de nå også får en slik faktura i posten.... Hva bør jeg gjøre? Lenke til kommentar
Rookie_NO Skrevet 14. februar 2011 Del Skrevet 14. februar 2011 Kan ikke se annet enn at du skal ta denne regningen selv. Groupon er jo bare et "power-buy" satt i system, hvor hver enkelt kjøper står for seg selv i og med at man ikke kjøper et produkt av groupon. At tailor4less oppgir verdien i dollar er også riktig og det er dagens kurs på fortollingstidspunktet som bestemmer den norske verdien, uavhengig av hvilken valuta du har betalt i. Dine venner vil også få slike krav hvis de kommer over 200,-. Så er det en helt annen sak at jeg er helt enig med deg i at Groupon burde betale dette, men her har de nok ryggen fri... 2 Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 14. februar 2011 Del Skrevet 14. februar 2011 (endret) Og jeg som alltid har trodd at man måtte godkjenne tjenester før noen kunne ta seg betalt. I det øyeblikket du kjøper noe fra utlandet, godtar du at frakttilbyder eller annet selskap fortoller varene for deg om varens verdi skulle være 200 kroner eller mer på fortollingstidspunktet. Så du har faktisk bedt DHL fortolle varen for deg. Og så lenge forhandler har informert deg om at det kan tilkomme gebyrer i form av toll og tollgebyr, så har de også gjort sitt. Har fått flere pakker fra utlandet selv, og i alle disse har Posten fortollet varene uten å gi meg beskjed først, unntatt i et tilfelle hvor de var usikre på vareverdien. Da ble jeg bare bedt om å sende kopi av faktura. Endret 14. februar 2011 av Marekatten Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 14. februar 2011 Del Skrevet 14. februar 2011 (endret) En bør alltid regne med variasjoner i valutakurser når en legger seg opp til grensen på 200 kr. Så angående hva du kan gjøre. Skriv et formelt brev til tollregionen der dette ble fortollet, altså ikke DHL men tollregion Vest Norge, Øst eller hva som passer deg. DHL har fortollet på vegne av en eller annen tollregion. Her forklarer du saken, og legger med original kvittering der det står at du har betalt 199kr i norsk valuta for varen. Det går så noen måneder og du får svar fra tollregionen, enten medhold eller ikke. Får du medhold (noe jeg tviler litt på) vil tollregionen betale tilbake sin del av kaka (mva). Du kan da igjen gå på DHL og kreve tilbake behandlingsgebyr (grunn fortolling på feil grunnlag), noen jeg tviler på at du vil få tilbake da de har tatt utgangspunkt av hva som er skrevet på pakka. Dette er veien jeg har gått når ting har blitt feil fortollet, dog jeg har vært mye mer sikker i min sak før jeg gidder gjøre noe. Snakker i et tilfelle f.eks om rundt 800 kr i mva beregnet på bøker som skal være mva fritt. Edit: Tips: Dersom du skriver et slikt brev, hold det saklig, vis gjerne til tollforskrifens paragrafer (bruk lovdata og tollvesenets sider). "Pakke nr ditt og datt er det beregnet mva av i strid med paragraf ditt og datt i forskrift ditt og datt". Ref vedlagt kvittering. Legg også med kontonummer for eventuell tilbakebetaling.. "ved medhold ber jeg om at beløpet tilbakebetales til min konto......" Endret 14. februar 2011 av Thorsen Lenke til kommentar
lasio Skrevet 14. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2011 (endret) Takk for alle svar! Jeg ble jo først informert i ettertid på epost da jeg klagde at det kan tilkomme tollavgifter.. men ser ikke bort fra at det kan ha stått med liten skrift et sted også. Jeg syns bare det er så rart at Posten trenger forhåndsgodkjennelse, mens DHL ikke trenger å vise meg at de har fått noe som helst godkjennelse før de kan fakturere for fortolling. Hvis man virkelig vil noen vondt kan man altså sende verdiløs søppel med DHL fra utlandet og sette en høy verdi på pakkeseddelen.... og så er mottakeren tvunget til å betale eller få et helvete med papirarbeid.... Skjønner at jeg bare får betale denne regningen da, er ikke verdt alt bryet. Uansett var jeg fornøyd med skjorten, selv om prisen ble endel dyrere. Endret 14. februar 2011 av lasio Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 14. februar 2011 Del Skrevet 14. februar 2011 Jeg ble jo først informert i ettertid på epost da jeg klagde at det kan tilkomme tollavgifter.. men ser ikke bort fra at det kan ha stått med liten skrift et sted også. Jeg syns bare det er så rart at Posten trenger forhåndsgodkjennelse, mens DHL ikke trenger å vise meg at de har fått noe som helst godkjennelse før de kan fakturere for fortolling. Hvis man virkelig vil noen vondt kan man altså sende verdiløs søppel med DHL fra utlandet og sette en høy verdi på pakkeseddelen.... og så er mottakeren tvunget til å betale eller få et helvete med papirarbeid.... De gangene Posten har fortollet for meg, har jeg bare fått en lapp i postkassa om at det ligger en pakke til meg på postkontoret, og at jeg må betale mva og tollgebyr pålydende x kroner for å få den ut. De har aldri bedt om godkjennelse? Kanskje det er noe nytt de har begynt med? Uansett er det nok en bedre måte å gjøre det på enn DHL, da man i det tilfellet kan nekte å motta varen. Uansett tror jeg, at hvis det er noe du ikke har bestilt, så kan du bestride kravet på det grunnlag at du ikke har bestilt det. Ellers er det hjemlet i Norges lover alt du bør vite før du bestiller ting fra utlandet. Det er i utgangspunktet ikke forhandlerens plikt å opplyse om dette da reglene varierer fra land til land. Lenke til kommentar
K N Skrevet 14. februar 2011 Del Skrevet 14. februar 2011 Fortollingen er ihvertfall ikke DHL sin feil da du har bedt om å kjøpe dette fra utlandet. DHL gjør kun jobben sin med å fortolle, og har fått beskjed om at dette skal gå til deg. De er kun "mellomleddet" som får varen inn i Norge. Det krever ikke noe forhåndsgodkjennelse dersom fortollingen er godkjent. Er den ikke godkjent trenger du nok en lapp, men den får du jo fra DHL eller på mail. tar ikke lang tid å få godkjent noe sånt, så den er nok godkjent før du får beskjed om at pakken har kommet. Lenke til kommentar
lasio Skrevet 14. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2011 (endret) Jeg syns uansett det er mer fair at man får vite på forhånd om noe medfører fortolling eller ikke slik at man kan oppdage feil og enklere oppklare disse evt. også returnere varer som blir håpløst dyre å importere. Jeg er ikke glad i overraskelser ala DHL fakturaer. DHL syns jeg virker veldig agressive overfor meg som kunde, de kan i det minste sende fakturaer med forfallsdato etter at man mottar fakturaen og vise litt bedre kundeservice. Vil unngå DHL heretter. Endret 14. februar 2011 av lasio Lenke til kommentar
K N Skrevet 14. februar 2011 Del Skrevet 14. februar 2011 Du burde absolutt vært informert om det, det er det ingen tvil om. :-) Man lærer ved å gå på en "smell" i blant Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 15. februar 2011 Del Skrevet 15. februar 2011 De gangene Posten har fortollet for meg, har jeg bare fått en lapp i postkassa om at det ligger en pakke til meg på postkontoret, og at jeg må betale mva og tollgebyr pålydende x kroner for å få den ut. De har aldri bedt om godkjennelse? Kanskje det er noe nytt de har begynt med? Helt sikker på at du ikke fikk et brev med spørsmål om fødselsnummer og fullmakt den aller første gangen du mottok noe? Denne fullmakten/samtykket gjelder nemlig inntil den blir tilbakekalt, m.a.o. for alle andre pakker du mottar gjennom Posten senere. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 15. februar 2011 Del Skrevet 15. februar 2011 Jeg syns uansett det er mer fair at man får vite på forhånd om noe medfører fortolling eller ikke slik at man kan oppdage feil og enklere oppklare disse evt. også returnere varer som blir håpløst dyre å importere. Jeg er ikke glad i overraskelser ala DHL fakturaer. Problemet her er at selger selger til flere land og har ikke nødvendigvis kunnskap eller ressurser til å sette seg inn i de gjeldende import og tollreglene som gjelder for hver eneste kunde de selger noe til. Du, som kjøper derimot, har langt bedre forutsetninger for å finne ut av følgende: - må eg betale gebyr til fraktselskapet for fortolling? - er det toll på varen eg bestiller? - må eg betale mva for kjøpesummen? Dette sjekker du i forkant av bestilling så slipper du overraskelser. 3 Lenke til kommentar
lasio Skrevet 15. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2011 Problemet her er at selger selger til flere land og har ikke nødvendigvis kunnskap eller ressurser til å sette seg inn i de gjeldende import og tollreglene som gjelder for hver eneste kunde de selger noe til. Du, som kjøper derimot, har langt bedre forutsetninger for å finne ut av følgende: - må eg betale gebyr til fraktselskapet for fortolling? - er det toll på varen eg bestiller? - må eg betale mva for kjøpesummen? Dette sjekker du i forkant av bestilling så slipper du overraskelser. I det her tilfellet her visste jeg utmerket godt at 199 kr ikke skulle utløse noe fortolling. Men allikevel fikk jeg jo en overraskelse.... Enhver seriøs nettbutikk burde kjenne reglene for de forskjellige landene så man unngår å påføre kundene sine slike overraskelser. Det hjelper hvertfall ikke at kunden vet hva som er riktig når butikken er slurvete og skriver prisen i dollar framfor i norske kroner som varen ble betalt i.... og valutasvingningene utløserer fortolling på 150% av varene de sender kunden. Lenke til kommentar
lasio Skrevet 21. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2011 Da har jeg omsider fått svar fra Groupon. Og de har faktisk svart at de selvfølgelig dekker regningen fra DHL! Ikke værst! 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå