Gå til innhold

35mm kinofilm versus 135-formatet


Anbefalte innlegg

Dengang kinofilm var 35mm, og så vidt jeg husker var det Leica som lånte formatet for å bruke i sine småbildekameraer, antagelig pga god tilgjengelighet på film, snudde de da ikke også retningen (orienteringen) av filmrutene 90 grader, og økte derved samtidig filmrutearealet tilsvarende (fra 18x24mm til 24x36mm)?

 

Grunnen til mitt spørsmål, er at dette ble brukt i plottet til en av episodene med Colombo, for veldig veldig mange år siden, der skurken ble avslørt av at Colombo fikk spleiset inn bilder i en kinofilm, bilder som var tatt med et SLR og som kun ble oppfattet av underbevisstheten, fordi de innspleisete bildene kun ble vist enkeltvis i en en løpende film. Jeg mener at dette plottet ikke er mulig, fordi billedrutene da ble vist "på kant" og ikke hadde riktig størrelse (ikke 24x36mm, men 18x24mm), og dette har plaget meg i alle disse årene................................ Er det noen som vet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det fantes kameraer som tok bilder "på høykant" - såkalt "half frame", for eksempel Olympus PEN. Men - så skulle du også holdt kameraet på høykant for å få landskapsformat.

 

Uansett kunne man bare croppet inn - klippet inn.

 

 

Hvis jeg skulle gjort dette praktisk hadde jeg nok bruk vanlig analog speilrefleks, skutt med positiv film (dias, eller "lysbildefilm"), klippet til og spleiset inn i filmen.

 

Og - dette fungerer først og fremst i tv-serier fordi bilder som dette, som visstnok "bare" blir oppfanget av underbevisstheten er lette å se som glimt, og det er bare tull at det virker.

Lenke til kommentar

Det sies at Nikon lagde noen half-frame FM2 for norsk politi, men jeg har aldri snakket med noen som har sett dem.

 

Uansett, det første Leica-kameraet ble utviklet for å eksponeringsteste 35mm kinofilm.

 

Sibliminal frames på den måten du beskriver er forresten ikke noensinne påvist å virke, akkurat som trondster skriver.

Lenke til kommentar

Dengang kinofilm var 35mm, og så vidt jeg husker var det Leica som lånte formatet for å bruke i sine småbildekameraer, antagelig pga god tilgjengelighet på film, snudde de da ikke også retningen (orienteringen) av filmrutene 90 grader, og økte derved samtidig filmrutearealet tilsvarende (fra 18x24mm til 24x36mm)?

 

Kinofilm er fremdeles 35mm film (unntagen når kinofilm blir vist digitalt etter å ha vært skannet, eller at opptaket er gjort med digital kamera)

 

 

Det er samme filmen når det gjelder bredden på filmstripen. Forskjellen er at kinofilm føres vertikalt forbi objektivet, mens fotofilm blir ført horisontalt. Fullformat 35mm fotofilm har nesten dobbelt billedflate i forhold til kinofilm.

 

På femtitallet ble det bygget et system for kinofilm hvor filmen ble ført horisontalt gjennom kamera, akkurat som fotofilm. Det mest kjente systemet (navnemessig) er Vista Vision, men det egentlig ble produsert flere filmer på et system som heter Technirama.

 

Vista Vision brukes fremdeles (mulig de bruker Technirama kamerar, bare at Vista Vision navnet er bedre kjent) for Special Effects. Ble bl.a. brukt på Star Wars og nå sist på Dark Night når de ikke hadde nok IMAX kameraer.

 

Her er to "frames" fra filme "Jarhead" skannet i en 35mm dias ramme som viser størrelseforskjellen på fotofilm i forhold til kinofilm.

 

Filmen er anamorfisk (sammenklemt horisontalt med en anamorfisk linse) og vil bli strukket horisontalt med en anamorfisk linse til 2:35:1 når filmen blir projisert .

 

post-157018-0-43364300-1297649462_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...