Gå til innhold

Canon 28mm 2.8 eller 35mm 2.0?

Anbefalte innlegg

Valget står mellom de to, er ikke sikker ennå. Har dere erfaringer med disse to? Er det stor forskjell på de oppgraderte med lysstyrke, USM og slikt på bildekvalitet?

Trenger en fast-vidvinkel til en billig penge. Hva er det beste kjøpet?

Gjerne kom med forslag frå Tokina, Tamron og Sigma også..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

28/2.8 er god optisk. Autofokusen bråker litt og er ikke akkurat gnistrende rask. Har ikke prøvd 35/2, men den skal vel være mye av det samme, og det gjelder vel 24/2.8 også. Sistnevnte er gjerne litt dyrere. denne her kan du sikkert få prutet ned litt, han som selger den har annonsert den mange ganger uten å få napp.

Om du ikke trenger ett objektiv som dekker fullformat kan du jo se på Sigma 30mm 1.4, men den er fort en tusenlapp dyrere enn de du har nevnt.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt 24mm f/2.8, 28mm f/2.8 og 35mm f/2. Alle tre har mer eller mindre samme konstruksjon - 24mm er litt større.

De er alle optiske gode. 35mm syntes jeg ble litt for trangt inne - slikt sett er 28mm en bedre brennvidde. Men da er nok EF 28mm f/1.8 eller Sigma 30mm f/1.4 mer egnet på grunn av lysstyrken.

Lenke til kommentar

Til APS-C vil jeg helt klart fremheve Sigma 30mm f/1,4 som et godt kjøp i den kategorien. Jeg har hatt mye glede av min. :)

Hverken Tamron eller Tokina har noe mer lyssterkt enn f/2,8 rundt de brennviddene der og skal man først opp til f/2,8 så kan man like gjerne velge Tamron 17-50 f/2,8 eller Sigmas eller Tokinas tilsvarende. Sigma og Tamron har versjoner med og uten stabilisering. Tokina har kun uten (16-50mm f/2,8). Tamron sin 17-50 uten stabilisering går for å være svært god optisk.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Til APS-C vil jeg helt klart fremheve Sigma 30mm f/1,4 som et godt kjøp i den kategorien. Jeg har hatt mye glede av min. :)

Hverken Tamron eller Tokina har noe mer lyssterkt enn f/2,8 rundt de brennviddene der og skal man først opp til f/2,8 så kan man like gjerne velge Tamron 17-50 f/2,8 eller Sigmas eller Tokinas tilsvarende. Sigma og Tamron har versjoner med og uten stabilisering. Tokina har kun uten (16-50mm f/2,8). Tamron sin 17-50 uten stabilisering går for å være svært god optisk.

+1 - jeg har også et Sigma 30mm f1.4 - veldig bra objektiv som jeg bruker mye sammen med et EOS 7D, spesielt under litt dårlige lysforhold innendørs. Merk at det kun passer til APS-C men om du i fremtiden skulle oppgradere til fullformat så er dte overhodet ikke noe problem å selge et slikt objektiv i bruktmarkedet for en grei pris.

Lenke til kommentar

Hvis man i fremtiden skulle finne på å kjøpe fullformat så vil man sannsynligvis også bytte brennvidde fra rundt 30 til 50 mm for å bevare samme utsnitt. Hvis Sigma 30mm f/1,4 hypotetisk sett hadde vært for fullformat så ville man nok byttet det ut likevel.

Lenke til kommentar

Hvis man i fremtiden skulle finne på å kjøpe fullformat så vil man sannsynligvis også bytte brennvidde fra rundt 30 til 50 mm for å bevare samme utsnitt. Hvis Sigma 30mm f/1,4 hypotetisk sett hadde vært for fullformat så ville man nok byttet det ut likevel.

Tja, dette blir veldig mye hypoteser men hvorfor i all verden mener du det?

30mm gir da et utmerket utsnitt på FF selv om det guir et annet utsnitt enn det 50mm gjør.

Problemet er heller at det nærmest ikke finnes fastoptikk i den "relativt vide enden" som har stor blenderåpning, god kvalitet og akseptabel pris. Det finnes eksempelvis lite rundt 20mm for APS-C, og 30mm på FF gir jo omtrent det utsnittet.

Jeg ønsker meg ofte et videre lyssterkt fastobjektiv enn det jeg har, og det tror jeg mange med meg gjør, men av ulike grunner så er 30mm omtrent det videste som er å få tak i (med stor blender, god kvalitet og akseptabel pris).

Grunner er åpenbart at det skal mye mere glass til for å lage lyssterke fastobjektiver med stor blender som har liten brennvidde kontra å lage dem med større brennvidder. Dermed blir det også mere utfordrende å oppnå gode optiske resultater når man konstruerer slike objektiver.

Men dette er off topic så jeg for ro i land igjen :=)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Valget står mellom de to, er ikke sikker ennå. Har dere erfaringer med disse to? Er det stor forskjell på de oppgraderte med lysstyrke, USM og slikt på bildekvalitet?

Trenger en fast-vidvinkel til en billig penge. Hva er det beste kjøpet?

jeg gikk for 35 f2. For min del er det vidt nok, og større blender gjorde valget enkelt. Skarpt, lite og lett, autofokus rask nok og presis, men høres ut som en hissig veps.

Hvis jeg skulle gått for noe som var f2.8 så ville det nok blitt en normalzoom (Tamron 17-50).

Lenke til kommentar

Godt poeng Spook. Jeg kunne også tenkt meg noe litt vidt med f/2 eller deromkring. (I tillegg til normalobjektivet) Jeg tror hovedutfordringen med det er registeravstanden. De speilløse kameraene har f.eks

14mm f/2,5 (Panasonic mFT)

16mm f/2,8 (Sony APS-C)

17mm f/2,8 (Olympus mFT)

20mm f/1,7 (Panasonic mFT)

20mm f/2,8 (Samsung APS-C)

Alle til en overkommelig pris. I tillegg har vi:

23mm f/2,0 (Fujifilm X100 APS-C) NB. Ikke systemkamera.

Jeg har dessverre ikke noe å tilføye trådens emne nå. Trådstarter må komme med tilbakemelding på det som er skrevet først.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...