Gå til innhold

Ikke-teistisk religion?


Anbefalte innlegg

Jeg skjønner ikke helt hvordan Buddhisme kan være en religion. Jeg prøver å lese meg litt opp om religion, og buddhisme blir nevnt som en ikke-teistisk religion. Slik jeg har forstått dette er teisme tro på gud, eller andre vesener. Og religion innebærer tro på en gud, hvordan kan da buddhisme kalles en ikke-teistisk religion? Ateisme er jo fravær av gudetro. Fravær av teisme, siden grunnlaget for teisme ikke er tilstede. Buddhisme vil da være en religion uten tilknytning til en gud. Etter det jeg har lest handler buddhisme mer om seg selv, finne roen osv.

 

Så, hva er det som ikke henger sammen. Er det mitt tolkning av religion feil? Min tolkning av buddhisme feil? Det er tydeligvis noe jeg ikke forstår, eller er det bare enda et hull i religionssuppa? Vil helst ha svar av ikke-troende, siden troende tydeligvis har en trang til å ytre positivt ting om sin religion i fora som dette. Hvis du alikevel sitter på kunnskap, del dette, men hold din gud og tro utenfor. Takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Religions-begrepet er bredt, sier man at noe er en religion så sier man mer om hva det ikke er enn hva det er. En vanlig feil er å bruke kristendommen som en modell for hva religion er - for så å presse andre religioner inn i det mønsteret. Da ender man kun opp med missforståelser.

 

Buddhister er ikke nødvendigvis ateister da det finnes mange ulike måter å være buddhist på.

Endret av Psykotek
Lenke til kommentar

Stort sett fordi ateistar blir sett på som ei motsetning til religion(utan at det nødvendigvis stemmer) og Buddhisme er per dei fleste definisjonar ein religion.

 

Ein ikkje-teistisk religion er enkelt og greit ein gudelaus religion, det hindrar ein ikkje i å tru på ånder, spøkjels, Nirvana osv.

Lenke til kommentar

Jeg vet det, men for at jeg skal få et klart bilde av hva religion er teistisk og ikke-teistisk er må jeg kverulere litt, slik at jeg får utfyllende svar. For å spørre anderledes, hva skiller da ateisme og buddhisme? Begge utelukker guder, og tillater annen tro, som på troll, spøkelser og hva man måtte ønske. Hvorfor blir ateisme omtalt som et livssyn og ikke en religion når buddhisme blir omtalt som religion, men er gudeløs?

Lenke til kommentar

Jeg vet det, men for at jeg skal få et klart bilde av hva religion er teistisk og ikke-teistisk er må jeg kverulere litt, slik at jeg får utfyllende svar. For å spørre anderledes, hva skiller da ateisme og buddhisme? Begge utelukker guder, og tillater annen tro, som på troll, spøkelser og hva man måtte ønske. Hvorfor blir ateisme omtalt som et livssyn og ikke en religion når buddhisme blir omtalt som religion, men er gudeløs?

Ateisme er ikke noe livssyn. Buddhisme er ikke nødvendigvis ateistisk.
Lenke til kommentar

Hvis du er Buddhist så tror du på Nirvana, meditasjon, gjentakelse og det er veldig mange religiøse preg ved det. Ofringer? Hvis du er ateist så tror du ikke på noen guder, men ateisme sier ingenting om hva du ellers tror på. Den valigste definisjonen folk bruker om ateisme er ikke-religiøs, men det er ikke ordets nøyaktige betydning.

Lenke til kommentar

Syns TS kjem med heller få bidrag til diskusjonen, hvis det er leksehjelp du vil ha er det eigne forum for det.

 

Har ikke religion på skolen, er av egen interrese. Driver å leser meg opp litt, så jeg har ikek alltid så mye å bidra med. Jeg startet jo tråden fordi jeg lurte på noe, og det synes jeg jeg har fått svar på.

Lenke til kommentar

Det finnes flere definisjoner på religion, men tro på noen form for oversanselige makter og/eller fenomneer er som regel en del av de fleste definisjoner. Det finnes guder i buddhismen, de er bare ikke relevante for individet. Buddhismen har likevel tro på ting som meditasjon, karma og nirvana, som kan klassifiseres som oversanselige fenomener.

Endret av Tabris
Lenke til kommentar

Det er korrekt Tabris, men det er samtidig viktig å skille mellom dette og sekulære buddhister som ikke innehar noen overnaturlig tro, men støtter seg på grunnprinsippene som meditasjon og karma som en form for kontemplering over materialismen og "man får som man fortjener" mentalitet.

 

Man kan vel sånt sett være enten overnaturlig buddhist eller naturalistisk buddhist uten elementer av mystisisme - begge deler blir kalt buddhisme.

Lenke til kommentar

Det er godt mulig det er en slik sekulær gren av buddhismen, men jeg vil tro at det som kalles normativ buddhisme (de varianter av buddhisme som man lærer mest om i skolebøkene, og som er mest utbredt i buddhistiske land) har en mer oversanselig forståelse av disse begrepene. Men nå er ikke jeg noen ekspert på buddhisme i seg selv, jeg ville bare bidra med svar på spørsmålet omkring buddhisme som religion og religionsdefinisjoner. :)

Lenke til kommentar

Kjernen i mange religioner er guder, men jeg vil si at en organisasjon eller gruppering som innebærer tro på det overnaturlige er en religion. Kult og religion er det samme, bare at begrepet religion har mer respekt så derfor kaller mange det de ikke liker for kult, og det de liker for religion. På samme måte er det lettere å se på noe stort og anerkjent som religion, og noe lite og fremmed som kult.

 

Mange ønsker også å skille overtro og religiøs tro, men jeg ser ikke noe grunnlag for å gjøre det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...