Gå til innhold

1 måned og 20.000kr til rådighet - What to do?

kesse

Anbefalte innlegg

Jeg har en måned fri i sommer og er helt uten planer! Nettopp fullført min mastergrad og starter i jobb i august. Derfor tenkte jeg å bruke sommeren til litt reise!

Jeg ser for meg at jeg må reise alene da kjæreste og venner er opptatt med jobb. Er derfor på søken etter tips om hva jeg kan finne på i en måned med det budsettet jeg har. Jeg har vært inne på tanken rundt interrail, men er åpen for alle forslag!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

Kan varmt anbefale en biltur kombinert med et storby opphold i USA.

Skal i sommer selv til USA og da er planen iallefall New York 4/5 dager -> 11 dager på vest kysten med leiebil (LA, Vegas og litt rundt omkring).

Blir 3. gang jeg reiser på en slik tur til USA, og dette blir faktisk den korteste turen (15-16 dager, vanligvis 23-24 dager).

Vi bestiller ofte flybillettene tidlig (i høst), så muligens det er en del dyrere nå, men verdt å undersøke.

Lenke til kommentar

Skal i sommer selv til USA og da er planen iallefall New York 4/5 dager -> 11 dager på vest kysten med leiebil (LA, Vegas og litt rundt omkring).

Blir 3. gang jeg reiser på en slik tur til USA, og dette blir faktisk den korteste turen (15-16 dager, vanligvis 23-24 dager).

Vi bestiller ofte flybillettene tidlig (i høst), så muligens det er en del dyrere nå, men verdt å undersøke.

Hva koster en slik tur?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Hva koster en slik tur?

Foreløpig har jeg betalt ca. 5500 i flybilleter pr. pers(stavanger->new york, new york->los angeles, las vegas->stavanger), så har vi betalt 3300 for stor leiebil fordelt på 6 mann i 11 dager, altså så godt som ingenting.

Vi har ikke bestilt så mye hoteller og slikt enda, da prisene på disse ikke er så sesongavhengig, men den dyreste plassen å bo av de jeg har nevnt er absolutt New York. Las Vegas er absolutt den billigste, der koster det ca. 30 dollar natten for et halvstort rom på f.eks. Nøyer enn seg med moteller i utkant av de mest populære områdene, er det også mulig å bo billig. Vi pleier som regel ikke å booke alt av ligge plasser før avreise, slik at vi kan være litt fleksible når vi er der borte, og legger oss inn på et motell der det skulle passe oss.

Prisen på mat(fast food) er tilnærmet polsk (20-30 kroner og oppover), og hvor mye du ellers trenger i lommepenger kommer an på hvor mye du skal shoppe :-)

Jeg ser gang på gang at USA turene ikke blir så veldig mye dyrere pr. pers enn en litt finere sydentur som varer like lenge.

Men som sagt, jeg er vane med og bestille billettene på høstene.

Lenke til kommentar

Hva koster en slik tur?

Foreløpig har jeg betalt ca. 5500 i flybilleter pr. pers(stavanger->new york, new york->los angeles, las vegas->stavanger), så har vi betalt 3300 for stor leiebil fordelt på 6 mann i 11 dager, altså så godt som ingenting.

Vi har ikke bestilt så mye hoteller og slikt enda, da prisene på disse ikke er så sesongavhengig, men den dyreste plassen å bo av de jeg har nevnt er absolutt New York. Las Vegas er absolutt den billigste, der koster det ca. 30 dollar natten for et halvstort rom på f.eks. Nøyer enn seg med moteller i utkant av de mest populære områdene, er det også mulig å bo billig. Vi pleier som regel ikke å booke alt av ligge plasser før avreise, slik at vi kan være litt fleksible når vi er der borte, og legger oss inn på et motell der det skulle passe oss.

Prisen på mat(fast food) er tilnærmet polsk (20-30 kroner og oppover), og hvor mye du ellers trenger i lommepenger kommer an på hvor mye du skal shoppe :-)

Jeg ser gang på gang at USA turene ikke blir så veldig mye dyrere pr. pers enn en litt finere sydentur som varer like lenge.

Men som sagt, jeg er vane med og bestille billettene på høstene.

Okei , syntes det var overaskande lite for flybiletter. :ohmy:

Lenke til kommentar

Om trådstarter er fleksibel på standard (les: kan leve med ungdomsherberger) finnes det knapt destinasjoner utenfor budsjettet.

Jeg ville også tenkt på tog på tvers av USA (men jeg har tatt toget til Hong Kong, og er nok lettere forstyrret sånn sett), California Zephyr fra Chicago til SF skal være bra saker. Blir langt billigere også når en reiser alene.

Lenke til kommentar

Om trådstarter er fleksibel på standard (les: kan leve med ungdomsherberger) finnes det knapt destinasjoner utenfor budsjettet.

Jeg ville også tenkt på tog på tvers av USA (men jeg har tatt toget til Hong Kong, og er nok lettere forstyrret sånn sett), California Zephyr fra Chicago til SF skal være bra saker. Blir langt billigere også når en reiser alene.

Det hørtes svært interessant ut! Har du noe mer informasjon om denne turen?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Takk for tips! Tror du det er mulig å reise kyst til kyst i USA for 20.000kr? Det er evt svært interessant :)

Personlig tror jeg det blir trangt. Spesielt hvis du har tenkt til å gjøre det med bil. Vi betalte vel rundt 7000 for leiebil (riktignok en forholdsvis dyr klasse, men uansett) for én uke. Ble såpass dyret på grunn av enveisgebyret på 200 USD og tillegg for ung fører. Du sier ikke noe om hvor gammel du er, men er du under 25, så blir det en god del dyrere.

I tillegg kommer flybilletter på 5-6000 kroner. Med 60-70 prosent av budjsettet spist opp av fly og leiebil, så kan de bli vanskelig å klare seg, tror jeg.

Lenke til kommentar

Jeg har tenkt litt på å reise til Vietnam i sommer, kanskje 2-3 uker. Tenker da å reise litt rundt i landet på egenhånd. Er dette noe som kan anbefales til en som ikke har noe "backpacker" erfaring?

Erfaring er oppskrytt, bare å dra. Finnes et så stort backpackermiljø der at du ikke kommer til å få de helt store vanskelighetene, alltid mange å få tips av underveis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...