johnandre93 Skrevet 13. februar 2011 Del Skrevet 13. februar 2011 Heisann! Bygde min første PC i helga, og etter mye om og men med H70 kjøleren av og på masse ganger, omkabling pga hotswap som ikke virket, skruing av harddisker og leting etter extension kabel til CPU strøm (som jeg trodde fikk strøm gjennom 24 pin før helga ) som gjorde at jeg måtte av og på med H70 flere ganger, fikk jeg den til å boote og fikk installert OS og den funker foreløbig. Problemene jeg har er derimot at i BIOS vises RAM'en som 1066 MHz RAM om jeg husker rett, værtfall ikke 2000 MHz som den er, og den finner bare 4 GB i Windows selv om jeg har 6 GB. Dette er på "DRAM Target Frequency". Skal jeg la denne stå eller sette den til 1866 MHz (siden jeg ikke kunne velge 2000 MHz) uten at det skjer noen skade? Hovedkortet mitt er ASUS Rampage III Extreme. Og noen løsninger til hvordan jeg kan få opp de siste 2 GB med RAM i Windows? Før jeg dro hjem fra kompisen min bytta jeg slots på RAM'en fra rød til svart og boota ikke PC'en etter det fordi jeg skulle hjem (vært på LAN og satt på med en kompis som ikke hadde plass til et 800d i tilleg til alt mitt og hans PC stuff), så får se, men om det ikke funker trenger jeg hjelp! Det andre problemet er at Windows ikke finner WD Caviar Black 1TB disken min, den finner den i BIOS men ikke i Windows, noen som kan hjelpe? Ingen problemer med å finne SSD'en i OS. Om det har noe å si: Corsair Obsidian 800d Cooler Master Silent Pro 850W Intel i7-950 (stock klokket) Corsair H70 ASUS Rampage III Extreme Intel SSD 40 GB + WD Caviar Black 1TB (denne som ikke finnes i OS) Corsair Dominator GT 2000 MHz 6GB (3x2GB) Gainward GTX 580 GOOD Edition På forhånd takk Lenke til kommentar
PerB Skrevet 13. februar 2011 Del Skrevet 13. februar 2011 1) Har du sett om 1TB harddsiken er synlig i Diskmanagement? 2) Hvilket OS benytter du (og er det 64bits)? Lenke til kommentar
johnandre93 Skrevet 13. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2011 Windows 7 Ultimate 64 Bit og den var synlig i BIOS. Har ikke PC'en her akkurat nå men vet at den var synlig i BIOS men ikke i datamaskinoversikten (Windows tast + E). Har ikke sjekka Diskmanagement enda, er ikke helt sikker på hva det er (lawl) selv om jeg ikke er noen evneveik med data. Lenke til kommentar
dreamrocker Skrevet 13. februar 2011 Del Skrevet 13. februar 2011 Harddisken må du vel aktivere. Høyreklikk på Datamaskin så får du aktivert den derifra. Lenke til kommentar
johnandre93 Skrevet 14. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2011 Harddisk fiksa, noen ideer på minnet? Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 14. februar 2011 Del Skrevet 14. februar 2011 Minnet kan være problemet, har du prøvd med bare 4 GiB? Det kan også være at du må oppdatere bios. Finn ut hvilken bios du og se om det er noen nyere som kan fikse ditt problem. PS: Skal selvsette opp dette i morgen: AMD Phenom II X6 1100T Black Edition, ASUS M4N98TD EVO, Socket-AM3, Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB, CL9. Velger normal ram for å slippe ditt problem. Må nok selv oppdatere bios. Lenke til kommentar
johnandre93 Skrevet 18. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2011 (endret) Sååååå.... Fant ut at en Dimm var ødelagt så må sende tilbake hovedkortet.... Går det ann å sette flere RAM-sticks i samme kanal? Altså rett atme hverandre, fordi den vil ikke oppdage noe i første kanalen :< Har egentlig ikke lyst å måtte bygge hele pcen på nytt og husker ikke helt hva som egentlig var i Rampage III esken osv :< Endret 18. februar 2011 av johnandre93 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå