Gå til innhold

Nokia får milliarder fra Microsoft

Anbefalte innlegg

Skjønner ikke at så mange skal uttale seg om WP7 uten å ha prøvd den. Jeg har en omnia 7, og angrer ikke på dette valget. WP7 fungerer faktisk knakende godt out of the box. Appstore er riktig nok ikke lansert i Norge, men det kommer. Personlig har ikke jeg savnet det all varden. Sammenlignet med symbian (hadde n97 et par mnd fra min forrige telefon tok velden til O7 kom på markedet) kan jeg med enkelhet si at det ikke er sammenlignbart en gang.

Det tar litt tid å venne seg til WP7 da MS har tenkt litt out of the box, men som sakt, det funker supert.

Personlig synes jeg WP7 er forfriskende, og jeg liker dette bedre enn iOS og diverse androidoppsett jeg har vært innom. Som med alle OS er det noe småplukk, men WP7 har heller ikke vært lenge på markedet. WP7 fungerer knirkefritt som firmamobil så vell som leketøy.

Det største problemet med WP7 (foruten tjenester som ikke er på plass, men som kommer) er at man ikke kan koble til nettverk med skjult SSID. Hvis man da kan kalle det et problem da dette er et bevisst valg bassert på sikkerhet. Setter man seg inn i dette så er det fornuftig, men alikevell irriterende når man har bruk for det. Nå skal det sies at det ikke bare er MS som fjerner støtte for skjult SSID i sine produkter, så dette kan vi komme til å se mer av innimellom.

Skjult SSID er forøvrig i strid med 802.11 standaren.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg forstår ikke hvor, under eventen, at de bekreftet å ha mottat penger. Quoten til Elop var som følger "When you look at all of the value that we're contributing, the value transferred to Nokia is measured in the Bs, not the Ms." og slik jeg tolker det, snakker han ikke om penger, men mer verdi tilført til deres produkter. Men samtidig sliter jeg veldig med å se hvordan Nokia tjener på dette, føler for å skrive et langt analytisk innlegg, men orker ikke akkurat nå.

Det jeg føler er hovedmomentene:

- Microsoft burde betalt Nokia for at Nokia skal ta ibruk Bing/AdCenter, Nokia bør ikke takke Microsoft for dette.

- Nokia må betale lisens som alle andre, så hvorfor gir de Microsoft (og deres konkurrenter) tilgang til deres egen Maps-tjenestelokalasjonsprogram.

- Microsoft burde betale Nokia for at deler sine operatøravtaler rundtom i verden.

Alikevel er det ikke gitt noe info om hvorvidt en slik transaksjon har skjedd. Hvordan er det god business for Nokia og bli lisenstager på ca lik linje med HTC, Samsung og LG?

Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke hvor, under eventen, at de bekreftet å ha mottat penger. Quoten til Elop var som følger "When you look at all of the value that we're contributing, the value transferred to Nokia is measured in the Bs, not the Ms." og slik jeg tolker det, snakker han ikke om penger, men mer verdi tilført til deres produkter. Men samtidig sliter jeg veldig med å se hvordan Nokia tjener på dette, føler for å skrive et langt analytisk innlegg, men orker ikke akkurat nå.

Det jeg føler er hovedmomentene:

- Microsoft burde betalt Nokia for at Nokia skal ta ibruk Bing/AdCenter, Nokia bør ikke takke Microsoft for dette.

- Nokia må betale lisens som alle andre, så hvorfor gir de Microsoft (og deres konkurrenter) tilgang til deres egen Maps-tjenestelokalasjonsprogram.

- Microsoft burde betale Nokia for at deler sine operatøravtaler rundtom i verden.

Alikevel er det ikke gitt noe info om hvorvidt en slik transaksjon har skjedd. Hvordan er det god business for Nokia og bli lisenstager på ca lik linje med HTC, Samsung og LG?

Jeg velger å tolke ditt innlegg som spørsmål.

SPM 1:

Jeg tror du svarte på ditt eget spørsmål; Elop snakket om den utrolig store verdien de får tilført med MSFT sine tjenester og OS. De vil ha Bing og AdCenter, ettersom disse er attraktive produktløsninger (spesielt Bing på WP7). Da han snakket om tjenester, så var det også snakk om Xbox Live, Zune, og Windows Live Mail. Dette er alle godt integrerte løsninger Nokia selv ikke hadde hatt en sjanse i havet å lage selv med Meego.

Det som gjør Nokia forskjellig fra andre aktører som HTC og Samsung er at Nokia får god hjelp av MSFT ("strategic alliance"), og får lov å forandre på OS-et, noe andre er utestengt fra.

SPM 2: Nokia er interessert i å selge gode telefoner med et godt OS.

SPM 3: Nokia er interessert i å selge telefoner. Hvilke operatøravtaler Nokia har er irrelevant, ettersom Microsoft ikke betaler Samsung (etc.) for dette heller.

Beklager sent svar.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...