Gå til innhold

kan noen forklare meg hva alle de forskjellige typene cpu er

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Forskjellige CPUer du kan få tak i en NY bærbar idag:

Intel Celeron : Ligg for guds skyld unna maskiner som bruker denne CPUen. Det må vel være den mest ubrukelige CPUen som noen gang er produsert. Du skal lete lenge etter en CPU som får gjort like lite per Mhz som de nye Celeron'ene. En overklokka Celeron 3000Mhz klarte ikke hamle opp med en XP1800+ og det sier MYE. Siden den er beregnet på stasjonære PCer blir den varm og bruker mye strøm. Dette vil kreve stort og tungt batteri, samt en kraftig kjøleløsning (les bråkete). Den passer absolutt ikke for lesesalen. Jeg ville ALDRI kjøpt en maskin med en slik CPU og om du hadde kasta en slik etter meg, så hadde jeg dukka :lol:

Intel Mobile Celeron : Mobil utgaven av den CPUen over. Den krever lavere kjernespenning, noe som gjør at den har lavere varmeutvikling og bruker mindre strøm. Men den er fremdeles like dødstreg. Like ubrukelig som tidligere. Bedre, men ikke mye.

Intel Pentium 4 : Vanlig P4 som du finner i stasjonære PCer. Den er rask og får gjort mye per Mhz, samt at den finnes i høye frekvenser. Aberet er at den er varm og bruker MYE strøm. Dette gjør at PCen blir tung, tykk og støyende; ergo ikke ta med denne i på lesesalen på skolen. De kraftigste utgavene støtter også HyperThreading (går ikke inn på hva det er her. Lurer du, bruk søkefunksjonen eller les på andre hardwaresider)

Intel Mobile Pentium 4 : Mobil utgave av den over. Kjernespenningen er lavere, som fører til lavere effektforbruk. Dette gjør at det ikke kreves like kraftig kjøling eller batteri. PCen blir stille(re) og tynnere. Denne funker fint på lesesalen så lenge tastaturet ikke bråker så mye. Alle disse CPUene bruker 400FSB, imotsetning til de vanlige som har nå 533FSB eller 800FSB. Dette gjør at CPUen vil tape mot en likt klokket vanlig utgave ytelsesmessig, men det er neppe merkbart i en bærbar.

Intel Pentium-M : Intels nye CPU som er spesiallaget for bærbare. Den bruker veldig lite strøm, og bærbare med en slik CPU er gjerne tynne, lette og stille. Veldig egnet for lesesaler. Den yter også veldig godt i forhold til frekvensen. En 1,6Ghz Pentium-M slår en 2,4Ghz P4. Godt eksempel på en slik bærbar må være Dell Inspiron 500m

Intel Pentium M LV/ULV : Lav Volt-/Ultra Lav Voltsutgaver av Pentium-M. Den bruker veldig veldig lite strøm og brukes idag i helt spesielle maskiner og skal være syyyl tynne eller i Tablet-PCer. Koster fett med penger.

Intel Centrino : "Centrino" er ikke en CPU i seg selv, men en kombinasjon av CPU, brikkesett og trådløst nettverk. For at en PC skal være en Centrino, må den ha: en Intel Pentium-M CPU, Intel 855G brikkesett med dertil integrert grafikk og et Intel Pro2100 11Mbps trådløst nettverkskort.

Intel Pentium 3-M ULV : Ultra Lav Voltsutgave av den nå ganske gamle Pentium-3 CPUen. Brukes idag ene og alene i syyyltynne maskiner og Tablet-PCer. Finnes i utgaver opp til 800Mhz.

AMD Athlon XP-M : Dette er mobil utgaven av den Athlon XP CPUen som finnes på stasjonære PCer. Den bruker 266FSB og finnes idag opp til XP2400+ så vidt jeg veit. Den er veldig rimelig og yter meget bra, spesielt i forhold til prisen. Den bruker veldig lite strøm og utvikler ikke mye varme. Bærbare med en slik CPU er gjerne tynne, stille, ikke så tunge og veldig rimelige. Derimot er det ikke så mange produsenter av bærbare som (tør å) bruke denne CPUen, men en av de som gjør det er Pacard Bell. Elkjøp har ihvertfall et par modeller med AMD Athlon XP-M inne til en helt kurrant pris.

Lenke til kommentar
Intel Centrino : "Centrino" er ikke en CPU i seg selv, men en kombinasjon av CPU, brikkesett og trådløst nettverk. For at en PC skal være en Centrino, må den ha: en Intel Pentium-M CPU, Intel 855G brikkesett med dertil integrert grafikk og et Intel Pro2100 11Mbps trådløst nettverkskort.

Sånn som ufo har beskrevet Centrino, kan det se ut som om det være integrert grafikk for at maskinen skal kunne smykke seg med Centrino-klistremerket. Det er feil. En Centrino-maskin kan enten ha 855GM brikkesett med integrert grafikk, eller 855PM brikkesett med eksternt grafikkort.

Ellers bra! :D

Lenke til kommentar

Jeg må si jeg ikke skjønner meg på hetsinga av mobile intel celeron.

Selv kjøpte jeg en laptop med dette forrige uke som er på 2,2 ghz, og en venn av meg har en laptop med P4 2,5 (ikke mobile), og vi merker absolutt ingen forskjell. Eneste som er er at min er omtrent stillegående, lettere, og bedre batteri.

Lenke til kommentar

Selv kjøpte jeg en laptop med dette forrige uke som er på 2,2 ghz, og en venn av meg har en laptop med P4 2,5 (ikke mobile), og vi merker absolutt ingen forskjell. Eneste som er er at min er omtrent stillegående, lettere, og bedre batteri.

Du har jo et poeng, hvis man sitter i office o.l. vil man neppe merke stor forskjell... Det som er merkbart er hvis du sitter i et tungt program, f.eks photoshop, jbuilder, e.l. Men for 75-90% av brukerene vil de ikke merke forskjell.

Det ovenfor er ikke sant hvis man spiller, men da må den bærbare ha et ok skjermkort og det finner du antageligvis ikke på bærbare med celeron prosessor.

Dama kjøpte bærbar med 2,4 ghz desktop P4 og den er så å si lydløs, viften slår seg på så den blir hørbar bare av og til, ikke hvis du sitter i f.eks word...

Lenke til kommentar

Mobil celeron er en helt grei budsjett cpu for bærbare. At den yter dårlig er bare halvveis sant. Det stemmer at en Celeron@3Ghz blir slått av en Xp1800+ i enkelte ting (cache krevende operasjoner), men på andre områder er den mye raskere.

En Celeron 2Ghz slår en XP3200+ i mp3 encoding for eksempel. SSE2 er heller ingen ulempe.

Ellers enig med de andre, en bra post ufo.

Lenke til kommentar

...

Det ovenfor er ikke sant hvis man spiller' date=' men da må den bærbare ha et ok skjermkort og det finner du antageligvis ikke på bærbare med celeron prosessor.

...[/quote']

Samme skjermkort på begge, så fikk ikke testa det noe særlig. Er godt fornøyd med min, og så ingen grunn til å øke kostnaden for så lite.

- Forresten, er jeg den eneste med problemer her på forumet? (forum.hardware.no virker ikke til meg)

Lenke til kommentar

Dama kjøpte bærbar med 2' date='4 ghz desktop P4 og den er så å si lydløs, viften slår seg på så den blir hørbar bare av og til, ikke hvis du sitter i f.eks word...[/quote']

Hvilken maskin er det?

btw, er helt enig med dere som sier at Celeron er dårlig. Har flere erfaringer selv, og har begynt å bli en Celeronhater. Ikke la deg lure av at Celeron har mange mhz, de duger ikke likevel.

Lenke til kommentar

Ufo glemte noen viktige ting syns jeg!

1. En stoooooor forskjell på mobile Celeron og de andre mobile fra Intel og AMD er at den mangler SpeedStep som Intel kaller det!

2. Større cache har utrolig lite å si i multimedia programmer men veldig mye å si i office programmer så får de fleste gir Celeron like bra ytelse pr Mhz. De færreste trenger mer ytelse i office.

3. At mobile Pentium 4-m og mobile Pentium 4 er to helt forskjellige prosessorer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...