kaian Skrevet 24. juni 2011 Del Skrevet 24. juni 2011 Firmware 1.1 til X100 ligger klar på fujis sider og inkluderer følgende fikser: 1. The following functions can be rocked during shooting by holding down [MENU / OK] button over 3 sec. DRIVE / Flash / White balance / Macro (set on the Command Dial - 4 direction key) 2. "CORRECTED AF FRAME" menu is added in "SET-UP" menu (the last line on menu page 6) to display additional AF frame (corrected AF frame for reducing parallax) which can be effectively used for macro shots. (Factory default value is set to "OFF") 3. Adjustment in1/3 step increment for shutter speed or aperture setting is enabled in Shutter-Priority AE and Aperture-Priority AE mode, on top of those in Manual Exposure mode. Shutter-Priority AE : Adjustment is controlled by rotating the command dial Aperture-Priority AE : Adjustment is controlled by moving left / right on the command control lever 4. In the post-view mode (display after shooting), focused area is magnified in the LCD (EVF) display when the command control lever is pressed. Cf. "IMAGE DISP." Setting must be set to "CONTINUOUS", 5. Setting of the role for "Fn" button is enabled by holding down "Fn" button over 3 sec. 6. Actual ISO sensitivity for shooting is displayed just after pressing shutter button halfway, when "ISO AUTO CONTROLL" is set to ON. 7. When "eye sensor" is activated by pressing "VIEW MODE" button, "EYE SENSOR" is displayed on EVF / OVF or LCD just a while to notice the status. 8. Macro mode ISO sensitivity, Drive mode, Dynamic range, Self-timer mode, flash mode is maintained even if shutter speed setting or aperture setting is changed. Also, even after changing viewing mode into shooting mode or turning of the camera, these values are maintained. 9. The size of focus frame set through viewing EVF / LCD is maintained even after changing display mode between OVF and EVF (LCD). 10. When "SHUTTER SOUND" is chosen, each shutter sound is performed in each menu setting. 11. In viewing mode, the last viewed shot is maintained as even after changing into shooting mode. Cf. After another image is shot after viewing former image, memory of viewing the image is cancelled and the last shot is displayed as the latest image. 12. When the aspect ration of the image size is set to 16:9, the line of bright frame line on OVF is displayed with aspect ratio 16:9. 13. Viewing mode with Photo Information on EVF / LCD is maintained even if another image is shot. On top of this issue, deleting picture directly is enabled even in viewing with Photo information by pressing the command dial up, or MENU operation is also enabled. 14. Occasionally, preview image on EVF / LCD after pressing the shutter halfway might be darker than live view, according to aperture setting or brightness of shooting target. This phenomenon is improved. 15. When "DISP. CUSTOM SETTING" is set to OVF or EVF / LCD, the setting value is maintained even after customizing the menu. 16. Even for only RAW data recording mode, "RED EYE REMOVAL" setting is selectable among ON or OFF. 17. In MF (manual focus) setting with OVF mode, OVF viewing is activated after pressing shutter half way, even if "FOCUS CHECK" (magnifying center of the image) is displayed in EVF by pressing the center of the command control lever. 18. Displaying period after pressing each command dial (Macro / Flash) is prolonged from 1.5 sec into 2.0 sec for confirming correctly. 20. For resuming from AUTO POWER OFF setting, the shutter release button was required to hold down halfway for a few second. For quicker operation, resuming is activated by just pressing the button. 21. Image quality captured by Velvia / ASTIA mode is improved on mainly shadow tone (dark area), when dynamic range is set to 200% or 400%. 22. When "OVF POWER SAVE MODE" is set to ON and "Fn" button is set to "MOVIE RECORDING", the camera may be unstable occasionally. This phenomenon is improved. 23. Histogram display on OVF during exposure compensation is improved. Lenke til kommentar
Bykatt Skrevet 24. juni 2011 Del Skrevet 24. juni 2011 Jeg har joinet Fuji X100-gjengen, og er veldig spent på hvordan kameraet og jeg kommer overens. Kjøpte det for å ha et hendig kamera som alltid skal ligge i vesken og som tar bra bilder i dårlig lys. Jeg har ikke fått med meg alle detaljer om betjeningsvanskeligheter og firmware-fikser. Kaian, meget mulig at jeg kommer til å trenge hjelp, men det synes jeg at jeg fortjener når du driver å frister sånn! Foreløpig mens imponert over hvor sjarmerende det er. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 24. juni 2011 Del Skrevet 24. juni 2011 Foreløpig mens imponert over hvor sjarmerende det er. Jeg har observert kaian i aksjon med X100 en del ganger nå; og kameraet er ikke bare sjarmenrende. Det er også uforskammet godt. Gratulerer med et godt valg. Lenke til kommentar
smort1 Skrevet 24. juni 2011 Del Skrevet 24. juni 2011 Nikon Coolpix P7000 er det beste kompaktkameraet jeg har prøvd hittil. Sabla bra på det meste.... Har testet G12 og LX3/LX5 også... (bra disse men samlet er P7000 hakket bedre...) - ser fram til å få prøve Fuji X100,Oly XZ-1 samt Nikon S9100.....snart.... Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 24. juni 2011 Del Skrevet 24. juni 2011 Nikon Coolpix P7000 er det beste kompaktkameraet jeg har prøvd hittil. Sabla bra på det meste.... Har testet G12 og LX3/LX5 også... (bra disse men samlet er P7000 hakket bedre...) - ser fram til å få prøve Fuji X100,Oly XZ-1 samt Nikon S9100.....snart.... Jeg er spent på hva du mener etter å ha prøvd X100. Har en mistanke om at du flytter deg over til en helt annen verden. Lenke til kommentar
# offline Skrevet 25. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2011 LX5 til 2300kr. http://foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnnonse.cgi?utstyrtypeid=29&id=153547 Leica X1 til 8900kr. http://foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnnonse.cgi?utstyrtypeid=29&id=154180 Lenke til kommentar
kaian Skrevet 25. juni 2011 Del Skrevet 25. juni 2011 Da har jeg fått testet ny firmware til X100, og det var en veldig substansiell og god oppgradering Spesielt fornøyd med at jeg nå raskt kan låse kommandohjulet og raw-knappen, det gir betydelig redusert risiko for plutselig å ha endret viktige innstillinger. Voldsomt forbedret oppstart fra dvale gjør strømsparemodus veldig anvendelig, det hadde jeg slått av tidligere. Global iso, at fokuspunkstørrelse og drive-modus huskes og beholdes til jeg endrer det, ... mange ting som gjør kameraet til det det skal være, -kjapt og enkelt. Veldig fornøyd med oppgraderingen. til Fuji! Lenke til kommentar
# offline Skrevet 25. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2011 Vurderer nesten å kjøpe X100 Men det er andre ting som frister, som f.eks. Nikon D7000 og de nye SLT'ene til Sony; A65 og Sony A77. Lenke til kommentar
# offline Skrevet 25. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2011 Nikon Coolpix P7000 er det beste kompaktkameraet jeg har prøvd hittil. Sabla bra på det meste.... Flott at noen synes P7000 er et bra kamera. Den har fått pepper i de fleste testene jeg har lest. LX5, G12/S95, XZ-1 og t.o.m. EX1 har fått mye bedre score enn P7000. P7000 har god bildekvalitet, men hva hjelper det når alt annet suger. Det samme er det med Sigma DP2 som jeg hadde en liten stund, direkte utrivelig å bruke men bildene fra Foveon sensoren var skikkelig digg. Jeg lekte meg litt med kaian's X100 i København, kameraet er utrolig flott, tar gode bilder og alt det der. Men 10K for et kamera som ikke er en fornøyelse å bruke er bare sørgelig. Mulig jeg skifter mening på X100 etter FW oppdateringen og litt tid med den. Lenke til kommentar
Tommelom Skrevet 25. juni 2011 Del Skrevet 25. juni 2011 Jeg endte også opp med et XZ-1 og har såvidt begynt å leke meg med det. Men noe forundrer meg. Når jeg kjører lukkerprioritet og setter 1/2000, Iso 100 og blits, så blir trynet en hvit flekk. Med 1 sek lukkerhastighet blir eksponeringa riktig (men uskarpt selfen). Skulle ikke lenger lukkertid føre til mest utbrenthet og ikke omvendt?? Er jo helt omvendt fra slr. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 25. juni 2011 Del Skrevet 25. juni 2011 Jeg endte også opp med et XZ-1 og har såvidt begynt å leke meg med det. Men noe forundrer meg. Når jeg kjører lukkerprioritet og setter 1/2000, Iso 100 og blits, så blir trynet en hvit flekk. Med 1 sek lukkerhastighet blir eksponeringa riktig (men uskarpt selfen). Skulle ikke lenger lukkertid føre til mest utbrenthet og ikke omvendt?? Er jo helt omvendt fra slr. Jeg tipper den fyrer av blitsen når du setter lukkerhastigheten på 1/2000 sekund, men ikke når du har ett sekund? Er du nære personen du tar bilde av, så kan det være at blitsen er for sterk i forhold til avstanden du har. Lenke til kommentar
Tommelom Skrevet 25. juni 2011 Del Skrevet 25. juni 2011 (endret) Blitsen fyrer av i begge tilfeller. Gjort manuelt. Den er selvsagt for sterk i forhold til avstanden. Det er forskjellen mellom 1 sekund og 1/2000 som forbauser meg. Det burde jo vært omvendt med tanke på hvor utbrent bildet blir. Endret 25. juni 2011 av Tommelom Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 25. juni 2011 Del Skrevet 25. juni 2011 Blitsen fyrer av i begge tilfeller. Gjort manuelt. Den er selvsagt for sterk i forhold til avstanden. Det er forskjellen mellom 1 sekund og 1/2000 som forbauser meg. Det burde jo vært omvendt med tanke på hvor utbrent bildet blir. Tror kameraet reduserer blitsstyrken når du har et sekunds lukkertid, mens den fyrer av for kraftig på 1/2000 antakeligvis. Om det er en bug, eller et bevisst valg med tanke på sterk nok blits på andre bilder, er vanskelig å si. Lenke til kommentar
# offline Skrevet 25. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2011 (endret) Du kjører lukkerprioritet. Lukkertiden har ingenting å si på blitslyset, det er blender som bestemmer hvor mye av blitslyset som kommer inn til sensoren. Lukkertiden bestemmer kun hvor mye av det naturlige/kontenuerligelyset som kommer inn til sensor. Når du har 1sekund lukkertid vil blenderen sikkert lukke seg, når du har en lukkertid på 1/2000sek. vil den være helt åpen. Åpen blender = mye blitslys når sensor, lukket blender = lite blitslys. Prøv på nytt, denne gangen bruker du M for manuell eksponering Edit: Det kan være greit å lære seg litt grunnleggende kunnskaper om fotografering og bruk av blits, det er ingenting feil med kameraet ditt. På disse eksemplene bruker jeg XZ-1 i M modus. På bildet over har jeg ISO 100, f/4 og 1/2000sek. LX5'en er kun opplyst av blitsen til XZ-1, blitsen er satt til 1/4. På bilde nr. 2 har jeg fortsatt ISO 100 og blender på f/4, men lukkertiden er på 1/4sek. Som du ser er bildet litt varmere, det er lys fra kjøkkenet og stua som gjør dette. Lukkeren var åpen lenge nok til at det kontenuerlige lyset kunne slippe inn til sensoren. Blitslys varer fra 1/200sek. til 1/20000sek. Naturlig lys er kontenuerlig, slike lyskilder kan være glødepære, lysstoffrør og sola. Endret 25. juni 2011 av Kenta F1.8 Lenke til kommentar
Tommelom Skrevet 25. juni 2011 Del Skrevet 25. juni 2011 (endret) Ja, det er selvsagt blenderen som var det avgjørende her. Falt meg ikke inn Visste jo at jeg kunne få det bra på manuell. Var bare forundret over at kameraet bommet så kraftig på blendervalget når når lukkertiden var så kjapp, kontra lang. Men er vel en av de små finurlighetene med dette kameraet og/eller omstendighetene. At det ble bra på lav lukkerhastighet var nok i dette tilfellet rent tilfeldig. På generell basis er jeg så langt veldig fornøyd med kameraet. Ikke fått testet det noe særlig enda pga massiv overtid og elendig vær. Men det blir vel tid ut over sommeren (om den kommer tilbake her i trøndelag). Endret 25. juni 2011 av Tommelom Lenke til kommentar
Tommelom Skrevet 28. juni 2011 Del Skrevet 28. juni 2011 Vet at jeg ikke får noe automatikk, men kan jeg bruke min Speedlite 430 på XZ-1 sin hot-sho uten at den eksploderer? Lenke til kommentar
# offline Skrevet 28. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2011 Jeg bruker en Hong Kong blits til rundt 350kr. Det er bare å prøv ut. Det er vell kun de eldgamle blitsene som har spenning på rundt 300V, det er ikke store greiene på de nye blitsene etter det jeg vet. Lenke til kommentar
# offline Skrevet 29. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2011 Fikk pakke fra Hong Kong idag. En mini/mikro beautydish/reflektor greie. Funke nesten som ringblits thingy :-) YN-560 blitsen med reflektoren påmontert. En liten test. Modell: Skjønnheten sjøl 1 Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 29. juni 2011 Del Skrevet 29. juni 2011 Vet at jeg ikke får noe automatikk, men kan jeg bruke min Speedlite 430 på XZ-1 sin hot-sho uten at den eksploderer? Fikk tilbake det "skikkelige" utstyret mitt i dag (etter en måned på utlån til en kompis! ) - prøvde nettopp 430EX II på XZ-1. Det fungerer finfint, men alt er selvfølgelig helmanuelt. Veldig behagelig med blitssync på 1/2000 lukker også. Ser dritsært ut da. Lenke til kommentar
Tommelom Skrevet 30. juni 2011 Del Skrevet 30. juni 2011 Ja, den digre blitsen på det lille kameraet ble noe fjollete Måtte jo holde i blitsen med ene hånda. Men jeg har trådløst utstyr for den, så jeg får brukt den av kameraet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå