Gå til innhold

Diskusjonstråd: Seriøse/Avanserte/Entusiast Kompaktkameraer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Primært fordi den har en mindre brikke og er dermed mindre egnet i dårlig lys. Objektivet er vel også mer lyssvakt.

Objektivet på 300 HS har faktisk 2,0 som beste blenderåpning på største vidvinkel. Men den er 5,6 på maks tele.

 

Men sensoren er som du sier mindre, og totalt sett har vel kameraet fått noe kritikk for at bildene blir noe uskarpe ut mot kantene om jeg ikke husker helt feil. Så både bildekvalitet og lysfølsomhet er ikke i samme klasse som LX5 og XZ-1. LX5 har også en del mer manuelle muligheter, men jeg kjenner ikke XZ-1 godt nok til å uttale meg for bastant om de manuelle mulighetene på denne.

 

Så jeg er enig i at LX5 og XZ-1 er mer for pengene, selv om de koster 1500 kroner mer.

Lenke til kommentar

Dere bekrefter mine misstanker. Må nok bare bite i det sure eplet og ofre noen utepils i sommer da. :)

 

Ser også at 300 HS mangler raw-støtte, som er ganske turnoff. Får komme meg på FotoVideo i neste uke og tafse litt til før jeg bestemmer meg. Heller dog mest mot XZ-1, da tiltenkt bruk er på festivaler og konserter, hvor lyssterk tele nok er å foretrekke framfor fire ekstra milimeter i videnden.

Lenke til kommentar

Handla XZ-1 i går - og er fornøyd så langt. Første motiv ble Eric Clapton - deilig med raskt objektiv - trengte aldri gå over ISO400! Kunne sikkert ha hatt litt lavere lukkertid også, og holdt meg til ISO 200 - men med litt øl innabords fant jeg ut at det var like greit å safe.

 

Irriterer meg litt at Olympus bruker sin egen USB-plugg, men kan vel leve med det når jeg er såpass fornøyd med resten av kameraet. :)

Lenke til kommentar

Jeg var nesten bestemt på S95 pga dens hendige størrelse, men nå heller jeg mer mot XZ-1 etter å ha sett på bildene på dpreview. Flere enn meg som synes XZ-1 er nesten et fullt hakk bedre enn konkurrentene på bildekvalitet?

Min lenke

 

Edit: det er også noen nydelige eksempelbilder du har tatt Kenta.

Endret av trygvan
Lenke til kommentar

Handla XZ-1 i går - og er fornøyd så langt. Første motiv ble Eric Clapton - deilig med raskt objektiv - trengte aldri gå over ISO400! Kunne sikkert ha hatt litt lavere lukkertid også, og holdt meg til ISO 200 - men med litt øl innabords fant jeg ut at det var like greit å safe.

Meget bra. Jeg så bildene i junitråden, og trudde de var tatt med dSLR. Godt du er fornøyd :)

 

 

Edit: det er også noen nydelige eksempelbilder du har tatt Kenta.

Takk :)

 

Kjøp Olympus XZ-1 ;)

Lenke til kommentar

Meget bra. Jeg så bildene i junitråden, og trudde de var tatt med dSLR. Godt du er fornøyd :)

Fornøyd er vel bare forordet - tipper tidene jeg tok med meg DSLR på fylla er heeeelt over. Tok noen bilder i kveld som jeg utirfra skjermen på XZ-1 ble enda mer fornøyd med. Gleder meg til jeg får redigert de i morra. :)

Lenke til kommentar

2X forsatsfilter til 100kr. var ikke noe godt kjøp. Heldigvis koster slike ting nesten ingenting på ebay, det er alltid morro å prøve :D

 

3+ Close-up filter til 30kr. var verdt pengene.

 

LX5: ISO 80 - f/3.3 - 1/50sek.

 

 

Fikk blits idag, Yongnuo YN560. Kostet ca. 350kr. PC sync kabel + hot shoe adapter kostet ca. 20kr. Alle kameraene mine synker på kjappe lukkertider, skal prøve mer imorra :)

 

Her er noen eksempler tatt med Panasonic LX5:

 

 

ISO 100 - f/4 - 1/1000sek.

 

 

ISO 100 - f/4 - 1/4000sek.

 

 

ISO 100 - f/4 - 1/800sek.

 

 

Edit:

 

Olympus XZ-1 er KONGE! Man kan bruke den innebygde blitsen som trigger for ekstern blits(optisk slave) på hele 1/2000sekunder!! LX5 og EX1 kunne ikke gjøre dette.

 

Dette er et bilde av den eksterne blitsen mens den blir trigget...:

 

Exif ligger i bilder og i spoiler:

 

EXIF Sub IFD

Exposure Time (1 / Shutter Speed) = 1/2000 second ===> 0.0005 second

Lens F-Number / F-Stop = 25/10 ===> ƒ/2.5

Exposure Program = manual control (1)

ISO Speed Ratings = 100

EXIF Version = 0230

Original Date/Time = 2011:06:11 23:29:40

Digitization Date/Time = 2011:06:11 23:29:40

Shutter Speed Value (APEX) = 10965784/1000000

Shutter Speed (Exposure Time) = 1/2000 second

Aperture Value (APEX) = 2643856/1000000

Aperture = ƒ/2.5

Exposure Bias (EV) = 0/10 ===> 0

Max Aperture Value (APEX) = 170/100 ===> 1.7

Max Aperture = ƒ/1.8

Distance to Subject = 901/100 m

Metering Mode = pattern / multi-segment (5)

Light Source / White Balance = unknown (0)

Flash = Flash fired, compulsory flash mode

Focal Length = 2400/100 mm ===> 24 mm

Image Source = digital still camera

 

 

Jeg hadde den interne blitsen på 1/64 styrke, det laveste som er mulig på XZ-1.

ISO 100 - f/2.5 - 1/2000sek. - 24mm (112mm FF ekv.)

Endret av Kenta F1.8
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nice. Har fundert litt på blitsbruk med XZ-1 selv - har litt lyst til å prøve å skyte en reportasje kunn med XZ-1. :p

 

Burde vel også fungere med canonblitsen min i manuel modus? Regner ikke med å få ETTL og sånne fancy ting, men mye kan gjøres med blits i manuel modus og blitssynckabel.

 

Hvor mye koster en sånn YN-560 forresten?

 

Prøvde ut videofunksjonen på XZ-1 i går - Ringo Starr and his all Starr band med Little Steven og Eels som framførte With a little help from my friends - har vel konkludert med at den er mer eller mindre ubrukelig. Autofokus og autoeksponering er hååååpløst. Fokushunt overalt i bildet, mens eksponeringa aldri helt greide å bestemme seg om den skulle eksponere etter folka som sang eller det svarte filtet som hang på scena. Får se om jeg ikke laster opp videoen som skrekkeksempel på hvor ille autofokus/eksponering kan være når det gjelder video. :p

Lenke til kommentar

TTL er kjekt i visse situasjoner da - som når man MÅ få tatt et bilde av noen i mørke omgivelser, og man har ca. ett og et halvt sekund å gjøre det på. Been there done that. :p

 

Edit: Kan dog fort hende jeg kjøper et par-tre YN560er og noen softbokser though. Må bli bedre på å bruke blits når det passer seg. :)

Endret av Ole_Gunnar
Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle kjøpe denne pakken til blitsen: http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=120601700163&ssPageName=STRK:MEWAX:IT

 

Har sett at JP selger noe lignende til over 1000kr. http://www.japanphoto.no/product/blits-tilbehor/falcon-eyes/falcon-eyes-kompkit-med-ekstern-blitztilbehor/

 

 

 

Edit: Jeg er usikker på om den ebay sjappa skriver lavere sum på pakka. Det greieste er å kjøpe de delene man vil ha for å komme under 200kr grensen, null moms og null gebyr er tingen :)

 

Flex Mount 8USD - 119kr. hos JP = ca. 76kr. spart.

Mini reflector/beautydish 17,80USD - 199kr. hos JP = 103kr. spart.

Grobl/globe Diffuser 20USD - 349kr. hos JP = 241kr. spart.

Mini Softbox 20USD - 229kr. hos JP = 121kr. spart.

Man kan spare 550kr. på å kjøpe fra Hong Kong hvis man ikke går over 200kr grensen på hver pakke.

 

Jeg bestilte nettopp flex mount og mini beautidish, kostet 145,50kr. 172,50kr. spart ;)

Endret av Kenta F1.8
Lenke til kommentar

Samsung EX1 fungerer også sammen med blits på lukkertid helt opp til maks(1/1500sek).

 

 

For de som ikke er helt sikre på hvorfor jeg synes dette er kult, la meg forklare litt :innocent:

 

Det er blenderen som bestemmer hvor mye av blitslyset som skal slippe inn til sensor, ikke lukkertiden. Alt av lys som ikke kommer fra blits kan man regulere med lukkertiden, dvs at man kan stenge for alt lys som ikke er blits ved å øke lukkertiden.

 

 

Her er noen ektremt kjedelige bilder av kjøkkenvinduet mitt.

 

ISO 160 - f/2.3 - 1/45sek.

Kjent problem. Man vil ha någenlunde korrekt eksponering inne, da blir alt av lys utenfra helt utbrent. Kjedelig :(

 

 

ISO 80 - f/4.4 - 1/500sek.

Ved å eksponere for utelyset vil alt inne være undereksponert = svart.

 

 

ISO 80 - f/2.5 - 1/1500sek.

Ved å eksponere for utelyset og itillegg ha blits som belyser kåken innvendig vil man få mye bedre bilder. Jeg har sett en del eiendomsfotografer gjøre dette. NB! Dette er hardt blitslys rett opp i taket, det er bedre å ha en diffuser e.l.

 

 

Dette eksemplet er ikke akkurat spennende, men for de som liker å ta portrettbilder er dette genialt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...